ایرج راد: هنرمندان سعی کردند چراغ تئاتر را روشن نگه دارند

به گزارش وبلاگ تاج، تهران (پانا) - ایرج راد بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون معتقد است سال 1400، تمام مشاغل هنری به ویژه تئاتر دچار مسائل عدیده ای بودند ولی با تمام این احوال هر زمان که فرصتی پیش می آمد و امکان اجرا وجود داشت واقعا هنرمندان تئاتر به ویژه جوانان سعی کردند چراغ تئاتر را روشن نگه دارند تا تئاتر تعطیل و وقفه ای در آن ایجاد نشود.

ایرج راد: هنرمندان سعی کردند چراغ تئاتر را روشن نگه دارند

ایرج راد بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون، مدیرعامل خانه تئاتر و رییس هیأت رییسه شورای عالی خانه هنرمندان ایران است. او بعلاوه علاوه بر حضور پررنگ در جامعه تئاتری و هنری، عضو هیات مؤسس خانه سینما و سه دوره عضو هیات مدیره و دبیران انجمن بازیگران سینما بوده است. از او بازی های ماندگاری در سینما و تلویزیون همانند نقش ماندگار ناصرالدین شاه در امیرکبیر و در پناه تو و در قلب من در تلویزیون دیده ایم. علاقمندان به تئاتر او را با کارگردانی برخی تله تئاترها و بازی در تعدادی بسیاری در صحنه تئاتر می شناسند. به بهانه شروع سال تازه، با ایرج راد درباره سال 1400 و سال پیش رو به صحبت نشستیم.

ایرج راد در گفت وگو با خبرنگار تئاتر پانا در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با توجه به کرونا شرایط تئاتر و معیشت هنرمندان در سال گذشته چگونه بود؟ بیان نمود: به علت مسائل کرونایی در سال 1400، تمام مشاغل هنری دچار مسائل عدیده ای بودند و تئاتر هم همین طور؛ ولی با تمام این احوال هر زمان که فرصتی پیش می آمد و امکان اجرا وجود داشت واقعا هنرمندان تئاتر به ویژه جوانان سعی کردند چراغ تئاتر را روشن نگه دارند و تئاتر تعطیل نگردد وقفه در آن ایجاد نگردد. البته نیازهای اقتصادی و معیشتی هم بود و بالاخره سعی بر این بود که کاری نموده باشند تا حداقل بتوانند درآمدی را هم کسب نمایند.

وی بعلاوه گفت: در تئاتر یاری و حمایت های اندکی صورت می گیرد اما جسته گریخته وقتی شما نگاه کنید می بینید که تعداد کارهایی که در زمینه تئاتر انجام گرفته نسبتا با شرایط کرونا کم هم نبوده است. حتی در این زمان ها برخی کارها هم صورت گرفت که تمرینات طولانی مدت داشت و خوشبختانه مورد استقبال تماشاگران هم نهاده شد و اجرا شد. با وجود اینکه تمام پروتکل های بهداشتی را سعی کردند رعایت نمایند. سالن های خصوصی هم با وجود مسائل عدیده ای که دارند ولی آنها هم باز سعی کردند با یکسری مسائل کنار بیایند و هر طور شده چراغ تئاتر را روشن نگه دارند. در مجموع می توانم این را بگویم که فعالیت خود تئاتری ها حالا برخی وقتها هم که احساس کردندکه کار را نمی توان به عنوان یک کار را روی صحنه برد، آمدند و نمایشنامه خوانی انجام دادند که بالاخره باز هم نوعی این کار شکل بگیرد و صورت بگیرد و من با در نظر گرفتن کرونا و شرایطی که بود به هنرمندان تئاتر و به خصوص جوانها می گویم که دستتان درد نکند خسته نباشید.

این بازیگر پیشکسوت درباره اینکه سال به سال هنرهایی همانند تئاتر در شرایط سخت تری قرار می گیرند و آیا شما سال 1401 را برای تئاتر سال سختی می دانید یا امید به روزهای خوب تئاتر دارید؟ شرح داد: در سال آینده باید دید که کرونا در چه شرایطی خواهد بود. طبیعتا خیلی از کارهایی که تمرین شده بود و وقفه در آن ایجاد و متوقف شده بود، اینها در نوبت اجرا هستند. برخی از کارها حتی دکور و لباسشان نیز آماده شده بود ولی باز به علت مسائل کرونا امکان اجرایی پیدا نکردند. من مطمئن هستم اگر حمایتی صورت بگیرد و شرایط بهتری هم داشته باشیم از نظر اینکه که کرونا به این شدت نباشد، حتما تعداد زیادی کار روی صحنه خواهد آمد. به شرط اینکه حمایت هم بگردد. چون هنرمندان تئاتر ضرر فراوانی را در این مدت تحمل کردند. مسائل عدیده ای را تحمل کردند. مجبور شدند در کنار کار تئاتر که نمی شد انجام دهند، کارهای جنبی انجام دهند تا شاید بتوانند امورات خود را بگذرانند و فشار فراوانی به آنها آمده است.

وی یادآورشد: امیدوار هستم که امکاناتی فراهم بگرددکه این نیروی بالقوه ای که واقعا وجود دارد و توانمند هم است و بالفعل شده است و می تواند کارهای مثبتی را انجام دهد، فعال تر در سال تازه ببینیم. امیدوارم در سال تازه کارهای خوبی را روی صحنه تئاتر ببینیم و تماشاگران علاقه مند به تئاتر هم بیشتر علاقه مندم به تماشا کارها بشوند.

راد در سرانجام درباره برنامه های سال تازه و آینده خانه تئاتر گفت: ما کارهایمان را به روال انجام می دهیم. مدتی به علت کرونا مجمع مان تشکیل نشد و ادامه پیدا کرد تا 23 اسفند 1400 که می خواستیم مجمعی تشکیل بدهیم باز به علت شدت کرونا تشکیل نشد. امیدوار هستیم که در اولین فرصت مجمع عمومی تشکیل بگردد و هیات مدیره تازه خانه تئاتر و مدیرعامل تازه انتخاب گردد. برنامه هایی داریم که با شکل صنفی شدن طبیعتا احتمالا نیاز به تغییراتی در اساسنامه خواهیم داشت که اینها با به هر حال با انتخاب هیات مدیره تازه و نظرخواهی هایی و جمع بندی هایی محقق می گردد. تمامی اینها در یک مجمع عمومی به تصویب خواهد رسید تا بتوانیم راه چاره تازهتری را برای ادامه کار در نظر بگیریم.

منبع: خبرگزاری پانا

به "ایرج راد: هنرمندان سعی کردند چراغ تئاتر را روشن نگه دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایرج راد: هنرمندان سعی کردند چراغ تئاتر را روشن نگه دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید