جاذبه های طبیعی در معرض انقراض (بخش دوم)

به گزارش وبلاگ تاج، همان طور که بسیاری از جاذبه های طبیعی کره زمین در طی سپری شدن میلیون ها سال به وجود آمده اند تعداد از آنها نیز به علت فعل و انفعالات طبیعی سیاره زمین، شرایط آب و هوایی، زیست بوم دریا و خشکی از میان می فرایند.

درواقع این سیر همچنان ادامه دارد و همیشه یک سری پدیده ها در حال از بین رفتن و یک سری پدیده های دیگر در حال شکل گیری می باشند. شاید در خصوص گونه هایی که در حال به وجود آمدن هستند نتوانیم چندان با قطعیت و آگاهی کامل سخن بگوییم اما در خصوص پدیده هایی که می دانیم در اثر گرم شدن کره زمین، آب شدن یخچال های طبیعی، سوراخ شدن لایه اوزون و احتمالا به زودی از بین می فرایند می توانیم مطلبی چند صفحه ای نوشته و نظر شما را به آن جلب نماییم. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

جاذبه های طبیعی در معرض انقراض (بخش دوم)

سیشل [Seychelles]

سیشل، بهشت منطقه ها گرمسیری است، مجموعه ای از 150 جزیره در اقیانوس هند و محل قرارگیری ویلاهای لوکس بیشمار و استراحت گاه های گران قیمت می باشد. جمعیت بومی این کشور حدود 90 هزار شهفرایند می باشد. با این وجود این جزایر به خاطر فرسایش ساحل و مرگ سریع سدهای مرجانی در معرض خطر جدی واقع شده است. متخصصان بر این باورند که کل این مجمع الجزایر، ظرف 50 تا 100 سال آینده به زیر آب خواهد رفت.

رشته کوه های آلپ [The Alps]

رشته کوه های آلپ قطعا جزو شگفت انگیزترین مکان های جهان و از معروف ترین منطقه ها اسکی جهان به شمار می رود. این کوه ها نسبت به کوه های راکی در ارتفاع پایین تری واقع شده است و به همین دلیل، بیش تر مستعد تغییرات آب و هوایی می باشند. سالانه حدود 3 درصد از یخچال های این رشته کوه از بین می فرایند و متخصصان بر این باورند که تمامی یخچال های این منطقه تا سال 2050 به کلی ناپدید خواهند شد.

جزایر مگدالن، استان کبک، کانادا [Magdalen Islands, Quebec, Canada]

سواحل شنی و صخره های ماسه ای این جزایر که در خلیج سنت لاورنس واقع شده اند، یک مکان دوست داشتنی برای فرار از استرس و فشارهای زندگی مدرن است. اما متاسفانه حتی با وجود دیواری از یخ های دریا که ناهنجاری های آب و هوایی را تقلیل می بخشند، این مجمع الجزایر به طور منظم در معرض بادهای شدید واقع شده است و در نتیجه ساحل این جزایر سالینه تا 40 اینچ فرسایش می یابند. البته مسائل به همین جا ختم نمی گردد و دیوار یخ های محافظ نیز در حال آب شدن می باشند. طوری که اگر پیش بینی متخصصان درست باشد، کل این یخ ها در 75 سال آینده آب شده، طوفان های مستقیم به این سواحل هجوم آورده و فرسایش حتی بیش تر هم می گردد و کل این منطقه را نابود می نماید.

آلاسکا [Alaska]

تندرای آلاسکا، از دیگر مکان های شگفت انگیز جهان و از شاخص ترین ویژگی های استان شمالی آمریکا محسوب می گردد. در حال حاضر تغییرات اقلیمی منجر به ذوب شدن لایه پرمافراست (لایه منجمد دائمی اعماق زمین) این منطقه ها شده است. این موضوع نه تنها به ساختار این ناحیه آسیب می زند بلکه زیست بوم منطقه را نیز به طرز قابل توجهی تحت تاثیر قرار می دهد.

یخچال های طبیعی آتاباسکا، آلبرتا، کانادا [Athabasca Glacier, Alberta, Canada]

یخچال طبیعی آتاباسکای آلبرتا جزئی از یخزار کلمبیا است که مساحتی بالغ بر 2.3 مایل مربع (6 کیلومتر مربع) دارد و پربازدید ترین یخچال آمریکای شمالی به شمار می رود. این یخچال از 125 سال پیش تا به امروز در حال آب شدن بوده و در این دوره زمانی، لبه جنوبی آن حدود یک مایل عقب نشینی نموده است. متخصصان بر این باورند که در حال حاضر این یخچال با بیش ترین سرعت ممکن در حال آب شدن است و سالانه بین 6.6 تا 9.8 فوت (تقریبا 2 تا 3 متر) آن از میان می رود.

منبع: الی گشت

به "جاذبه های طبیعی در معرض انقراض (بخش دوم)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های طبیعی در معرض انقراض (بخش دوم)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید