درگذشت خالق ساندویچ های دهن پرکن

به گزارش وبلاگ تاج، فرقی نمی کند ساکن تهران باشید یا شهرهای دورتر از مرکز، ممکن است هیچ وقت پایتان به خیابان نیلوفر نرسیده باشد حتی ممکن است گیاه خوار باشید اما حتما نام ساندویچی فری کثیف را شنیده اید. ساندویچی در قلب تهران که فریدون مهروانی خالق رویال استیک و فیله مرغ هایی بود که محال است طعم آن را با آن سس مخصوص اش در جایی غیر از ساندویچی او چشیده باشید. حالا خالق آن طعم های ناب دیگر زنده نیست.

درگذشت خالق ساندویچ های دهن پرکن

فری کثیفه؛ ضد تبلیغی که تبلیغ شد

فری کثیف همچون برج آزادی یا میدان توپ خانه بخشی از هویت شهری مرکز است. ساندویچی که از دهه 50 تا کنون در خیابان نیلوفر یا همان عشقیار همواره چراغش روشن بوده وحتی یک روز تعطیلی نداشته است و حالا با مرگ فری کثیف یا همان فریدون مهروانی مغازه کوچکش تاریک شده است.

این اغذیه فروشی در سال 1346 آغاز به کار کرد. صاحب ساندویچی فریدون مهروانی بود که تا آخر عمرش حتی نام او را به درستی ندانستند و هیچ گاه علاقه ای به صحبت با غیر مشتری هایش نداشت. بسیاری افراد بارها سعی نموده بودند با او مصاحبه نمایند اما راه به جایی نبردند تا آن جا که حتی در خبرگزاری ها و روزنامه ها نام او فریدون مهربانی یا صالحی آمده است. در دیالوگ های روزمره از او شنیده بودند که در سال 1371 که حدود نظارت صنفی برداشته شد، کار او رونق گرفت. چرا که پیش از آن طبق قانون باید کسبه ظهرها تعطیل می کردند و تنها سه ساعت در عصر اجازه کار کردن داشتند. بعد از برداشتن این محدودیت و پیدا شدن رقبا در خیابان نیلوفر او کارش رونق می گیرد و پر طرفدارترین ساندوچی نیلوفر و حتی تهران می گردد.

چرا ساندویچی او به نام فری کثیفه معروف شد تعیین نیست. بعضی می گویند رقبای او برای این که رقیب قدر خود را ازصحنه بیرون نمایند این نام را بر او گذاشتند اما ضد تبلیغ برای او تبلیغ و هر روز مشتری هایش بیشتر شد.

12 متری که با برندهای معروف رقابت می کرد

ساندویچ فریدون نه برای زرق و برق ساختمانش که تمامی بار این برند را دو مغازه 12 متری به دوش می کشد که یه قول خود فریدون مهروانی به خاطر این که رقابت سالم داشتیم آمدیم بالا. رمزش فقط همین است، صداقت داشتن در کار، دروغ نگفتن به مشتری، طمع نداشتن و جنس خوب دست مردم دادن. مشهور شد. سس هایی که حاضر نبود فن ساخت آن را در اختیار کسی قرار دهد و احتیاج مردم به آن جایی که پاتوق شان باشد او را شناسنامه دار کرد.

در این باره بخوانید:

چرا نباید در مصرف میوه زیاده روی کرد؟

این گزینه های غذایی را برای برطرف کم آبی، به رژیم تان اضافه کنید

غذاها چطور در اثربخشی داروها نقش دارند؟

بهزاد، پسر فریدون در مصاحبه ای گقته بود: پدرم ساعت 8 صبح بلند می گردد و می رود قصابی، گوشت ها را تحویل می گیرد. یک نفر را هم گذاشته آنجا که در غیاب خودش نظارت کند گوشت استیک حتی یک خال چربی نداشته باشد. بعد می رود سراغ خرید کاهو و گوجه و ساعت 5/10 به بعد می آید اینجا می نشیند مشغول درست کردن سس می گردد. چنان با آرامش و دقت این کار را انجام می دهد که نگو. در واقع با کارش عشق می نماید. خیلی لذت می برد از اینکه دست پخت اش را مردم دوست دارند.

ساندویچی فریدون خاطرات بسیاری برای آنها که در پی نوستالژی می گردند ساخته است. از آن دست خاطره هایی که در هیچ غذاخوری دیگری ساخته نمی گردد چرا که فریدونی نیست که چراغش را روشن نگه دارد و حالا در قلب تهران، خیابان نیلوفر چیزی کم دارد چرا که با مرگ فریدون مهروانی چراغی در آن خیابان خاموش شده است.

منبع: ایرنا زندگی

به "درگذشت خالق ساندویچ های دهن پرکن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درگذشت خالق ساندویچ های دهن پرکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید