علت دون دون شدن پوست پا چیست و چطور برطرفش کنیم؟

به گزارش وبلاگ تاج، روزیاتو/ بسیاری از ما مشکل دانه های سرسیاه و عظیمی منافذ پوست را نه فقط در ناحیه T صورت (پیشانی، بینی و چانه) بلکه روی پاهای خود هم داریم. به این مشکل پای توت فرنگی (Strawberry Legs) گفته می گردد که علت این نامگذاری قرمزی پوست و وجود نقاط تیره کوچکی روی آن است که شبیه دانه های روی پوست توت فرنگی هستند. این نقاط تیره رنگ فولیکول های مو یا منافذ عظیم شده پوست اند که حاوی ترکیبی از چربی، باکتری و پوست مرده هستند. بعد از زدن موهای پا، منافذ پوست در معرض هوا قرار می گیرند که این مسأله باعث می گردد چربی داخل آن ها اکسیده گردد و به رنگی تیره درآید.

علت دون دون شدن پوست پا چیست و چطور برطرفش کنیم؟

پای توت فرنگی معمولاً خارش دار یا دردناک نیست. اما بسیاری از ما دوست داریم پوست پاهایمان ظاهر یکدست تری داشته باشد. در ادامه می خواهیم ببینیم علت دون دون شدن پوست پا چیست و چطور می توان آن را رفع کرد.

تیغ زدن

گرچه پای توت فرنگی را ژنتیکی می دانند و بیشتر کسانی دچار آن می شوند که موهای ضخیمی دارند، اما تیغ زدن موها یکی از اصلی ترین دلایل این مسأله است. اگر موهای پاهای خود را با یک تیغ کهنه یا بدون استفاده از کرم اصلاح بزنید، پوست تان تحریک خواهد شد. در واکنش به این تحریک، پوست دور فولیکول های مو تیره می گردد و دانه های تیره رنگی روی پاهای شما ظاهر می گردد.

فولیکولیت

فولیکولیت یک مشکل پوستی رایج است که باعث ملتهب شدن فولیکول های مو می گردد. این مشکل انواع مختلفی دارد و می تواند باعث ظاهر شدن دانه های تیره رنگ روی پوست یا همان پای توت فرنگی گردد. یکی از انواع خفیف فولیکولیت، در اثر برآمدگی های ناشی از تیغ زدن پوست به وجود می آید. این مسأله منجر به رشد موهای زیرپوستی می گردد و ممکن است علت ظاهر شدن دانه های تیره رنگ روی پوست باشد.

خشکی پوست

گرچه خشکی زیاد پوست باعث تیره شدن منافذ آن نمی گردد، اما پوست را مستعد سوزش و التهاب بعد از تیغ زدن موها و تحریک آن می نماید. خشکی پوست همچنین باعث معین تر شدن دانه های تیره رنگ روی پوست می گردد. فقدان رطوبت بروز دانه های تیره رنگ روی پوست یا همان پای توت فرنگی را تسهیل می نماید.

کراتوز پیلاریس

کراتوز پیلاریس یا همان پوست مرغی یک مشکل پوستی رایج است که باعث ظاهر شدن تکه های خشک و برآمدگی های کوچک معمولاً روی بازو، ران ها، گونه ها یا باسن می گردد. علت آن انباشت ماده کراتین است که باعث مسدود شدن دهانه فولیکول های مو می گردد، امری که می تواند به ظاهر شدن دانه های تیره رنگ روی پوست یا همان پای توت فرنگی بیانجامد. کراتوز پیلاریس به دلیل خشکی شدید پوست رخ می دهد و بیشتر در میان کسانی شایع است که آب و هوای محل زندگی شان رطوبت کمی دارد یا در استخرهایی که آب آن ها مواد شیمیایی زیادی دارد زیاد شنا می نمایند.

اما مشکل پای توت فرنگی را چطور می توان رفع کرد؟

تیغ زدن موها به روش درست

قبل از تیغ زدن موها، پوست و موهای آن را خیس کنید تا نرم شوند و یک ژل یا کرم اصلاح هم به پوست خود بزنید. از قلم نیاندازید که بعد از هر بار کشیدن تیغ روی پوست باید تیغ را آبکشی کنید تا کرم و موهای چسبیده به آن شسته گردد. تیغ خود را هم مرتب عوض کنید تا تحریک پوست به حداقل برسد. موها را در همان جهت رشدشان بزنید تا جلوی سوزش و التهاب پوست گرفته گردد، مسئله ای که می تواند منجر به ظاهر شدن دانه های تیره رنگ روی پوست یا همان پای توت فرنگی گردد.

لایه برداری مرتب پوست

لایه برداری پوست به حذف پوست مرده یاری و رشد موهای جدید را راحت تر می نماید. این کار به جلوگیری از رشد موهای زیرپوستی یاری می نماید و ممکن است مشکل بروز دانه های تیره رنگ روی پوست یا همان پای توت فرنگی را کمتر کند. لایه برداری منظم به جلوگیری از بروز دوباره مشکل پای توت فرنگی هم یاری می نماید.

درمان های حرفه ای

در صورت مؤثر نبودن درمان های خانگی می توانید روش های درمانی حرفه ای از جمله الکترولیز مو و لیزر درمانی را امتحان کنید. در روش الکترولیز مو با استفاده از جریان الکتریسیته فولیکول های تحریک شده مو مورد هدف قرار می گیرند و جلوی رشد موها گرفته می گردد. این روش جلوی رشد موهای زیرپوستی را می گیرد و می تواند احتمال بروز دانه های تیره رنگ روی پوست یا همان پای توت فرنگی را کاهش دهد. لیزر درمانی هم یک روش موزدایی ایمن است که همزمان چندین فولیکول مو را مورد هدف قرار می دهد.

منبع: همگردی

به "علت دون دون شدن پوست پا چیست و چطور برطرفش کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت دون دون شدن پوست پا چیست و چطور برطرفش کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید