پیشنهاد ستاد احیای دریاچه ارومیه در پی پایین آمدن تراز آب دریاچه

به گزارش وبلاگ تاج، در پی پایین آمدن تراز آب دریاچه ارومیه، ستاد احیای دریاچه ارومیه پیشنهاد جایگزینی گردشگری به جای کشاورزی را برای ساکنان حاشیه این دریاچه داد.

پیشنهاد ستاد احیای دریاچه ارومیه در پی پایین آمدن تراز آب دریاچه

تراز آب دریاچه ارومیه از سال 93 تا 94 به یاری بعضی سازمان های بین المللی و دولتی تقریبا تثبیت شده بود، از سال 94 تا 95 این تراز حالت افزایشی به خود گرفت. اما در 20 شهریور ماه سال جاری این تراز با 25 سانتی متر کاهش روی عدد 1270/34 متر ثبت شد. کمترین تراز آب ثبت شده برای دریاچه ارومیه، 1270/04 متر بوده است. البته لازم به ذکر است همیشه در شهریورماه هر سال تراز آب دریاچه به کمترین میزان خود در آن سال می رسد.

بدترین شرایط دریاچه ارومیه در بین سال های 90 تا 92 ثبت شده و در این سال ها تراز دریاچه با کاهش دو تا سه متر روبرو بوده است. اما خوشبختانه در سال های اخیر تراز دریاچه در حد سانتی متر تغییر نموده است.

در این میان پیشنهاد ستاد احیای دریاچه ارومیه برای نجات دریاچه این است که ساکنان حاشیه دریاچه، گردشگری را به عنوان شغل جایگزین کشاورزی برگزینند که اگر در کارگروه تخصصی استان مصوب گردد، طرح آن مشمول یارانه می گردد.

کارشناس اکوتوریسم و بوم گردی استان آذربایجان غربی دراین باره گفت:

سه سال پیش جهاد کشاورزی طرحی داد که بر آن اساس تا شعاع 50 کیلومتری دریاچه هیچ کس حق کشاورزی محصولات پُرآب نداشت و در عوض به کسانی که محصول کم آب کاشته بودند، یارانه می داد. اگر در کارگروه تخصصی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان طرح اشتغال گردشگری در روستاهای حاشیه ای دریاچه ارومیه مصوب و حمایت اقتصادی گردد، می توان آن را همانند تجربه قبلی اجرا کرد.

وی اضافه کرد که شغل اصلی ساکنان حاشیه دریاچه کشاورزی است و با وجود مطرح شدن گردشگری، مردم همچنان به کشاورزی گرایش دارند. متاسفانه در سال های گذشته گردشگری عایدی چندانی برای مردم نداشته و برای همین مردم نمی توانند کشاورزی را به طور کامل رها نمایند. با این حال، از آنجا که مصرف بی رویه آب های زیرزمینی در کشاورزی آسیب جبران ناپذیری به دریاچه ارومیه وارد نموده، ستاد احیای دریاچه ارومیه طرحی برای روستاهای حاشیه ای تعریف نموده که به وسیله گردشگری، مشاغل جایگزینی را تعریف کند تا از این راه به احیا و حفظ دریاچه ارومیه یاری گردد

وی ادامه داد:

نزدیک به دو سال است که از طرح اقامتگاه های بوم گردی می گذرد و در این مدت گردشگری روستایی در استان آذربایجان غربی با اقبال بیشتری روبرو شده است. این مسئله در سال 96 کرد بیشتری پیدا کرد، چراکه اکنون از هر 10 نامه مرتبط با گردشگری، حدود 8 نامه به گردشگری روستایی ارتباط دارد. در حال حاضر 3 روستا برای اجرای طرح اشتغال ضربتی و 49 روستا با هدف گردشگری در نظر گرفته شده که باید روی آموزش آن ها تمرکز بیشتری صورت گیرد.

در بسیاری از نقاط که فعالیت های انسانی منجر به تبعات زیست محیطی می گردد، جهت حفظ منابع طبیعی، توسعه گردشگری به عنوان یک راه حل موثر دنبال می گردد. این امر، در صورتی که در اجرای آن اصول پایداری لحاظ گردد، منجر به توسعه پایدار خواهد شد.

منبع: کجارو / دنیای اقتصاد / ulrp.sharif.ir

به "پیشنهاد ستاد احیای دریاچه ارومیه در پی پایین آمدن تراز آب دریاچه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهاد ستاد احیای دریاچه ارومیه در پی پایین آمدن تراز آب دریاچه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید