بعد از راهی به خانه نیست باید به مرد عنکبوتی شگفت انگیز فرصت دیگری بدهیم

به گزارش وبلاگ تاج، دسامبر سال جاری اکران فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست به کارگردانی جان واتس، سومین دنباله از سه گانه مرد عنکبوتی استودیوی مارول که مرد عنکبوتی محبوب با آن ویژگی های کلاسیک را دوباره به خدمت گرفت، او را در مقابل بزرگ ترین دشمنان و بدخواهانش که از فیلم های سم ریمی و مارک وب اقتباس شده بودند قرار داد و توانست توجه مخاطبان زیادی را جلب کند.

بعد از راهی به خانه نیست باید به مرد عنکبوتی شگفت انگیز فرصت دیگری بدهیم

استفاده از هر سه اسپایدرمن محبوب کار ساده ای نبود، اما نتیجه فیلم درنهایت فوق العاده چشمگیر بود و توانست نظر مثبت تماشاگران را به دست آورد.

در سال 2012 ما شاهد ورژن نه چندان محبوبی از مرد عنکبوتی با بازی اندرو گارفیلد در فیلم مرد عنکبوتی شگفت انگیز بودیم که منجر به خسارت اقتصادی زیادی برای دست اندرکارانش شد. از آنجایی که در این نسخه از فیلم مرد عنکبوتی گروهی از انتقام جویان حضور نداشتند و فیلم از نبود بزرگ ترین دشمنان نمادین مرد عنکبوتی، مانند ونوم یا داک آک، رنج می برد، در نتیجه نتوانست چندان خوش بدرخشد.

شاید بتوان گفت که این نسخه از مرد عنکبوتی با نقش آفرینی گارفیلد تنها ورژنی بود که توانست بیوگرافی شخصی پیتر پارکر را به مخاطب نشان دهد و همین امر می تواند این ورژن را از سایر نسخه های مرد عنکبوتی متمایز نماید. این نسخه از مرد عنکبوتی از واقعی بودن، بی تجربگی و بیان خاطرات تلخ و غم انگیز مرگ ناگهانی والدینش هراسی نداشت، ویژگی ای که سایر ورژن های مرد عنکبوتی هرگز از خود بروز ندادند. می توان گفت که سری فیلم های مرد عنکبوتی شگفت انگیز برترین نسخه از مرد عنکبوتی را به ما نشان دادند، چراکه گارفیلد با بازی حیرت آور خود توانست به خوبی آشفتگی های درونی پیتر را به نمایش بگذارد و دردی که در وجودش است را به مخاطب نشان دهد و درعین حال سعی نمود با رویکردی طنزآمیز به مبارزه با جرم و جنایت بپردازد.

توانایی عجیب گارفیلد در ورود به فکر شکنجه شده پیتر پارکر او را متمایز می نماید و به همین علت است که می توان اندرو گارفیلد را برترین مرد عنکبوتی دانست. لذا زمان آن فرارسیده که به کنکاش چهره واقعی او در زیر این نقاب بپردازیم.

گفتنی ها درباره فیلم های مرد عنکبوتی شگفت انگیز زیاد است اما مهم ترین آن ها ارائه نمایی واقعی تر و هیجان انگیزتر از منشأ مرد عنکبوتی است. درواقع این سری فیلم ها باعث می شوند که مخاطب به خوبی درک کند که چرا وقتی فردی به عمو بن (مارتین شین) شلیک کرد، پیتر از دستگیری او امتناع ورزید و چرا وقتی به وسیله یک عنکبوت رادیواکتیو گاز گرفته شد آن اتفاقات مهیج روی دادند. بنابراین می توان به جد گفت که هنوز که هنوز است مرد عنکبوتی شگفت انگیز و دنباله اش تنها سری فیلم هایی از مرد عنکبوتی هستند که توانسته اند موضوعات شخصی مربوط به اسپایدرمن را به خوبی به مخاطب نشان دهند.

گنجاندن آسکورپ در داستان این سری فیلم ها (درست همچون کمیک های مرد عنکبوتی نهایی) و فاش نمودن این قضیه که ریچارد پارکر (کمپبل اسکات) همراه با نورمن آزبورن (کریس کوپر) در حال کار بر روی یک پروژه سری هستند، سبب شده که داستان این سری فیلم ها واقعا شگفت انگیز باشد و بتواند چارچوب قدرتمندی را برای پیدایش پیتر پارکر ارائه نماید. در ادامه، فیلم مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2 نشان می دهد که نه تنها ابر عنکبوت های آسکورپ محصول تحقیقات ابتدایی ریچارد پارکر بودند، بلکه او از خون خود به عنوان عنصر اولیه آزمایش هایش استفاده نموده بود.

این سکانس های کوتاه که پس از کشف آزمایشگاه مخفی پدر پیتر به وسیله او نمایش داده شده اند، به ما کمک می نمایند تا متوجه شویم که چرا بدن پیتر به سم عنکبوت واکنش مثبتی نشان داد و به جای ایجاد جهشی مانند آنچه برای هری آزبورن (با بازی دین دیهان) رخ داد، سبب شد که او به توانایی های مافوق بشری دست یابد. اگرچه ممکن است بعضی قسمت ها چندان معقول به نظر نرسند، مثلا منطقی بود که بسکمک از کارمندان آسکورپ در طی این سال ها به وسیله این عنکبوت ها گاز گرفته شوند، با این حال این اتفاق فقط برای پیتر روی داد و باعث شد که به توانایی های منحصر به فردی دست یابد. این یک قطعه از پازل آسکورپ ریچارد پارکر بود که هرگز حل نشد و متأسفانه گویا به حال خود رها شد.

گارفیلد در نقش پیتر پارکر به خوبی توانسته هوش بالای مرد عنکبوتی را به تماشاچی نشان دهد. قطعا پیتر پارکری که مگوایر با نمایش گذاشت یک نابغه بود، اما گارفیلد به گونه ای به ایفای نقش این کاراکتر می پردازد که سبب می شود تماشاچی، پیتر را به عنوان یک اعجوبه در نظر بگیرد. کمک های او به کرت کانرز (ریس ایفانس) برای تکمیل فرمول اختراع پدرش، تکمیل تارهای منحصربه فردش و آزمایش های الکتریکی او پس از مبارزه با الکترو (جمی فاکس)، سبب می شوند تا ما به دانش علمی بزرگ پیتر پی ببریم.

او در فیلم اول درست همچون یک عنکبوت واقعی از تارهایش در فاضلاب برای ردیابی مارمولک استفاده نمود. همین چیزها سبب می شود که بتواند گوی رقابت را از پیتر پارکر هالند برباید و به عنوان باهوش ترین مرد عنکبوتی شناخته شود. فیلم های مرد عنکبوتی شگفت انگیز به خوبی توانسته اند دانش و نبوغ مرد عنکبوتی را حتی باوجود گوئن استیسی (اما استون) که یکی از دارایی های ارزشمند مرد عنکبوتی به شمار می رفت و درعین حال یکی از نقطه ضعف های او به حساب می آمد، به نمایش بگذارند.

حال که صحبت از گوئن شد، باید بگوییم که رابطه عاشقانه این نسخه از پیتر پارکر با گوئن بسیار عادی تر و طبیعی تر از سایر نسخه های دیگر اوست. مری جین (کریستین دانست) قبل از اینکه نسخه مرد عنکبوتی توبی مگوایر قدرتش را به دست آورد او را نمی شناخت و تنها وقتی که او را به عنوان مرد عنکبوتی شناخت رابطه عاشقانه ای را با او برقرار کرد (حتی او از عروسی خودش هم فرار کرد).

از طرف دیگر در فیلم مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه، ام جی (زندیا) هم به هالند در نقش پیتر پارکر توجهی نداشت و در حالی که عشق نه چندان دل چسب بین آن ها زیربنای رابطه عاشقانه دنباله بعدی را شکل می دهد، می توان گفت که عشقی که در دنباله فیلم شاهدش هستیم تا حد زیادی تصادفی است چرا که با آنچه در فیلم اول مشاهده نمودیم جور در نمی آید.

در سری فیلم های مرد عنکبوتی شگفت انگیز، پیتر و گوئن ابتدا در برهه نوجوانی رابطه کم وبیش عاشقانه ای داشتند و از قبل از اینکه او به مرد عنکبوتی تبدیل شود یکدیگر را می شناختند و به هم علاقه مند بودند. همین چیزها سبب می شود که رابطه آن ها بسیار متقاعدنماینده تر از رابطه عاشقانه مرد عنکبوتی توبی مگوایر و مری جین باشد و شوخی ها و کشش فوق العاده بین آن ها سبب می شود که رابطه شان یک سر و گردن از رابطه پیتر پارکر و ام جی بالاتر باشد.

گوئن توانست ثابت کند که پارتنر فوق العاده ای برای مرد عنکبوتی شگفت انگیز است، زیرا واقعا چیزی از پیتر کم ندارد. درست است که او نمی تواند به درودیوارها بچسبد و از آن ها بالا برود، اما به مقدار پیتر باهوش است (شاید هم از او باهوش تر باشد) و حتی توانست به او در پیدا کردن رد مارمولک و الکترو کمک کند و در واقع می توان گفت که او یک دختر ساده عادی نیست. گوئن جدا از دنیای پیتر به عنوان مرد عنکبوتی، رویاها و خانواده و زندگی خودش را دارد. هم پیتر و هم گوئن حاضرند جانشان را فدای هم نمایند، (آن ها خوب می دانند که چگونه در زمان احتیاج به کمک هم بشتابند و چه زمانی رویاهای خودشان را دنبال نمایند). به خاطر همین موضوعات است که پیتر حتی حاضر می شود به خاطر او به انگلستان برود. گرچه گوئن به دست هری آزبورن که یک گابلین سبز است کشته شد اما سخنرانی او در روز فارغ التحصیلی سبب شد تا پیتر مصمم شود تا دوباره در ردای مرد عنکبوتی به مبارزه با جرم و جنایت بپردازد. قطعا، مرگ گوئن سبب شد که او به شخصیتی تلخ و عصبانی تبدیل شود، اما او تا سرانجام فیلم دوم همچنان به خاطر او لباس مرد عنکبوتی را به تن می نماید.

مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2 با همه ایرادات کوچک و بزرگش، تصویر بزرگ تری از مرد عنکبوتی را ارائه می نماید که سبب بروز فرضیات بی شماری در فکر ما می شود و این گونه احتمالات و فرضیات، همان چیزی هستند که مارول تا به امروز در داستان پردازی هایش از آن بهره برده است. قرار بود بزرگ ترین دشمنان مرد عنکبوتی در فیلم 6 خبیث به سرکردگی شرکت آسکورپ در برابر او ظاهر شوند، اما این فیلم که هرگز ساخته نشد و به فراوری دو قسمت دیگر از مرد عنکبوتی شگفت انگیز منتج شد و داستانی پرمحتواتر را به مخاطب ارائه نمود.

در حالی که بسکمک از تماشاگران و منتقدین بر این باور بودند که مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2 خیلی تند پیش رفته و زیاده روی نموده، اما در حقیقت آنچه در این فیلم از زندگی مرد عنکبوتی ارائه شد بیشتر با کمیک ها مطابقت دارد. مرد عنکبوتی همواره در حال اجرا کار است و همواره مسائل زیادی در زندگی اش اتفاق می افتد که او هیچ کنترلی بر روی آن ها ندارد، به همین علت است که غالبا ما در این فیلم شاهد حضور مرد عنکبوتی هستیم تا پیتر پارکر.

با موفقیت هایی که به تازگی مارول در سریال هایی مانند لوکی و چه می شود اگر…؟ که داستان هایی مملو از دنیا های چندگانه و نسخه های متعدد یک کاراکتر دارند تجربه نموده و فیلم هایی نظیر مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست و دکتر استرنج: چند دنیای دیوانگی (به کارگردانی سم ریمی)، احتمال بازگشت مرد عنکبوتی شگفت انگیز اندرو گارفیلد در آینده چندان دور از فکر نیست. تمامی فیلم های اخیر سونی و مارول نظیر ونوم و موربیوس هم ارتباط تنگاتنگی با مرد عنکبوتی دارند و در موربیوس حتی می توان بازگشت شرکت آسکورپ و والچر مایکل کیتون (نسخه دیگری از او) را مشاهده نمود. پس چرا پیتر پارکر با نقش آفرینی اندرو گارفیلد نتواند یکی از نسخه هایی باشد که در دنیای ونوم (تام هاردی) و یا دکتر مایکل موربیوس (جرد لتو) زندگی می نماید؟ مرد عنکبوتی توبی مگوایر و تام هالند هرکدام، نقش های خود را تکمیل نموده اند. پس آیا واقعا داستان راهی به خانه نیست نمی توانست طوری پیش رود تا ما در آینده شاهد پیتر پارکر اندرو گارفیلد باشیم؟

ما می توانیم حدس و گمان های زیادی را در این خصوص عنوان کنیم و همچنان امیدوار باشیم که سونی و مارول دوباره مرد عنکبوتی شگفت انگیز را به گونه ای دیگر به عرصه سینما و تلویزیون بیاورند، اما اگر بخواهیم منطقی باشیم، سه گانه مرد عنکبوتی (ازجمله مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست) توانسته تمام چیزهایی را که در خصوص مرد عنکبوتی می دانستیم به چالش بکشد. بنابراین با توجه به داستان ها و ماجراجویی هایی که تا به امروز در رابطه با مرد عنکبوتی ارائه شده، می توان استنباط نمود که فیلم های مرد عنکبوتی شگفت انگیز واقعا هرچه را که لازم بوده ارائه نموده اند، پس دیگر چه چیزی باقی مانده که این سری فیلم ها بتوانند به مخاطب نشان دهند؟

منیع: collider

منبع: دیجیکالا مگ

به "بعد از راهی به خانه نیست باید به مرد عنکبوتی شگفت انگیز فرصت دیگری بدهیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بعد از راهی به خانه نیست باید به مرد عنکبوتی شگفت انگیز فرصت دیگری بدهیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید