ثبت ملی 5 اثر تاریخی ساوه

به گزارش وبلاگ تاج، رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ساوه گفت: پنج اثر فاخر و ارزشمند فرهنگی تاریخی در این شهرستان به ثبت ملی رسید.

ثبت ملی 5 اثر تاریخی ساوه

به گزارش وبلاگ تاج به نقل از ایسنا، رضا ایاز شنبه 7 تیر با اعلام این خبر اظهار کرد: در اجرای قانون حمایت از بازسازی و احیای بافت های تاریخی و فرهنگی مصوب مجلس شورای اسلامی مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیرمنقول تاریخی و فرهنگی در فهرست آثار ملی و فهرست های مرتبط، پنج اثر تاریخی این شهرستان در فهرست آثار ملی نهاده شد.

وی به قرار دریافت خانه تاریخی نادری واقع در بافت مرکزی شهر و در مجاورت مسجد مقدس زاده در لیست آثار ملی اشاره نمود و اضافه نمود: این اثر که در چندماه اخیر در لیست ثبت آثار واجد شرایط ثبت ملی بود، پس از آنالیز های لازم و کارشناسی در 19 خردادماه امسال به شماره ثبتی 121 با طی تشریفات قانونی در ردیف آثار ملی نهاده شد.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ساوه اضافه نمود: بقعه متبرکه سید ابورضا(ع) ساوه واقع در بافت مرکزی و در مجاورت بازار تاریخی ساوه به شماره ثبت 32944 در تاریخ 15 بهمن ماه سال 1398 از دیگر آثار ثبتی جدید در این شهرستان است.

ایاز در ادامه از ثبت ملی عمارت تاریخی دیوانخانه عباس قلی خان سیف امیرحسینی واقع در عبدل آباد ساوه به شماره ثبتی 32943 در تاریخ 15 بهمن ماه 1398، حریم آب انبار میرزا حسین عاملی و تکیه خلیل دنیا بیک واقع در خیابان انقلاب ساوه نام برد و اضافه نمود: با قرار دریافت این آثار در فهرست آثار ملی تحت حفاظت و نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، هر گونه دخل و تصرف، توسعه و بازسازی یا بازسازی آنها صرفا با تائید و نظارت این وزارتخانه امکان پذیر است.

وی توضیح داد: هرگونه دخل و تصرف، تعرض و هرگونه توسعه یا بازسازی باید با نظارت میراث فرهنگی اجرا شده و سالانه مبلغی برای تعمیر و نگهداری از این آثار تخصیص خواهد یافت. هرگونه تخریب یا اقدام دیگر در آثار تاریخی ثبت ملی شده نظیر بازسازی و بازسازی بدون نظارت میراث فرهنگی، جرم محسوب شده و متخلفین با معرفی به دستگاه قضائی تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ساوه به نقش و تاثیر ثبت ملی آثار تاریخی و فرهنگی بر حفاظت و صیانت از آنها اشاره نمود و اضافه نمود: قرار دریافت بناهای تاریخی و فرهنگی واجد ارزش در فهرست آثار ملی زمینه ساز صیانت بیشتر و شناساندن تمدن و تاریخ منطقه و جذب گردشگران را فراهم خواهد نمود.

منبع: همشهری آنلاین

به "ثبت ملی 5 اثر تاریخی ساوه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت ملی 5 اثر تاریخی ساوه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید