حفار سود جویا ن منجر به تخریب دیوار امامزاده سید ضیاءالدین طالقان شد

به گزارش وبلاگ تاج، مدیرکل میراث فرهنگی، توریست و صنایع دستی البرز از تخریب بخشی از بنا امامزاده سیدضیاء الدین (ع) طالقان بر اثر حفاری عده ای از سودجویان در شهرستان طالقان اطلاع داد.

حفار سود جویا ن منجر به تخریب دیوار امامزاده سید ضیاءالدین طالقان شد

به گزارش خبرنگار گروه استان های وبلاگ تاج از البرز،فریدون محمد ی، مدیرکل میراث فرهنگی، توریست و صنایع دستی البرزگفت: طی چند روز گذشته آستان مقدس امامزاده سیدضیاء الدین (ع) روستا خچیره شهرستان طالقان مورد سوء استفاده افراد سود جو قرار گرفته و بخشی از آن تخریب شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، توریست و صنایع دستی البرز اضافه نمود: پس از در یافت گزار شات واصله در اسرع وقت کار شناسا ن مربوطه و یگان حفاظت به منظور بر آورد شدت خسار ات وارده و اعتبار تقریبی مورد احتیاج برای بازسازی امامزاده در محل امامزاده حاضر شد ند.

محمدی ضمن اشاره به مقدار خسار ات وارده به این امامزاده گفت: هر چند ستون ها و بخش ها یی از کف آن تخریب شده، اما به بقعه متبرکه آسیبی وارد نشده است.

او در ادامه با اشاره به این که امام زاده سید ضیاء الدین در خارج از بافت روستا یی واقع شده است،اضافه نمود: راستا تردد به این روستا به ویژه در فصول سرد سال سخت است و این مسأله در کنار عدم حضور خادم امام زاده باعث سوء استفاده کسانی شده که هیچ درکی از میراث فرهنگی و ارزش ابنیه و آثار و تاریخی ندار ند.

مدیرکل میراث فرهنگی، توریست و صنایع دستی البرز با تأکید بر این که امام زاده ها زیر نظر اداره اوقاف و امور خیریه هستند، گفت: این اداره کل به عنو ان نهاد متولی موظف به بازسازی، حفاظت و نگهدار از بقاع متبرکه است.

محمدی با اشاره به تعدد ابنیه تاریخی البرز اضافه نمود: میراث فرهنگی حتی برای نگهداری از بنا ها مهم و شاخص تاریخی استان نیز با عدم نیروی کافی روبرو است و بایستی در این خصوص تمهیدا ت لازم در نظر گردد.

او بعلاوه با تأکید بر نقش اثر گذار میراث بانا ن افتخاری گفت: با توجه به علاقه مند مردم به امام زاده ها و اماکن مذهبی هیئت امنا بقاع متبرکه می توا نند برای حفاظت و نگهدار از ظرفیت ها بومی و نیرو های داوطلب استفاده نمایند.

آستان مقدس امامزاده سید ضیاءالدین (ع) از جمله نوادگا ن امام موسی کاظم (ع) واقع در روستا خچیره، در 24 کیلو متر شهرک مرکز طالقان، کنار رودخانه شاهرود و جنب جاده خاکی منتهی به روستا قرار داشته و در 12 بهمن ماه 1381 به شماره 7054 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ر.ن

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "حفار سود جویا ن منجر به تخریب دیوار امامزاده سید ضیاءالدین طالقان شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حفار سود جویا ن منجر به تخریب دیوار امامزاده سید ضیاءالدین طالقان شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید