راهنمای جامع سفر به تفلیس

به گزارش وبلاگ تاج، تفلیس مرکز گرجستان و بزرگترین شهر آن است. این شهر در کنار رودخانه کورا قرار گرفته است و جمعیت آن حدود 1.5 میلیون نفر است. تفلیس به علت معماری شاخص و متمایزی که دارد، از مقاصد محبوب گردشگری به شمار می رود. معماری تفلیس بازتابی از گذشته این شهر و گلچینی از تاریخ قرون وسطی، نئو کلاسیک، آرنوو، ساختارهای استالینیستی و مدرنیستی است. شاید در سفر به تفلیس معماری و طبیعت بی نظیر آن، شما را بیش از هر چیز دیگری جذب خود کند. در حال حاضر، تفلیس یکی از امن ترین شهرهای اروپا است. با مجله گردشگری خبرنگاران همراه شوید و اگر قصد سفر به این شهر را دارید، راهنمای جامع سفر به تفلیس را بخوانید.

راهنمای جامع سفر به تفلیس

خرید ارزان بلیط هواپیما تفلیس

معرفی شهر تفلیس

تفلیس در بخش مرکزی شرق گرجستان و در کوهپایه های Trialeti واقع شده است. طبق افسانه های گرجستانی، این شهر در قرن پنجم به وسیله پادشاه واختانگ گرگ سر بنا شد. گفته می شود که روزی واختانگ به همراه درباریانش در جنگلی مشغول شکار بودند که ناگهان شاهین او در پی قرقاولی به هوا برمی خیزد. پادشاه و همراهانش در پی شاهین می فرایند و در نهایت او را در کنار چشمه آب گرمی پیدا می نمایند.

واختانگ و همراهانش از وجود این چشمه و چشمه های فراوانی که در کنار آن بودند، شگفت زده می شوند. او دستور ساخت شهری را در کنار این چشمه ها می دهد و نام آن شهر را تبیلیسی یعنی گرم می گذارد. تبیلیسی را در زبان فارسی با نام تفلیس می شناسند. اگرچه تفلیس حدود 29 بار ویران و از نو ساخته شده، اما شکل قدیمی شهر سالم و دست نخورده به جای مانده است.

برترین زمان سفر به تفلیس

تفلیس زمستان های خنک و تابستان های گرمی دارد. مقدار بارش باران در این شهر بسیار کم است و در سال فقط 70 روز در تفلیس باران می بارد. معمولا در ابتدای سال برف می بارد و بیشتر مقدار ریزش باران مربوط به فصل تابستان است. تابستان های تفلیس ممکن است، بسیار گرم باشد و درجه هوا گاهی تا 42 درجه سانتیگراد هم می رسد. اما برترین زمان سفر به تفلیس با توجه به آب و هوا در تابستان می تواند شهریور ماه باشد. بنابراین اگر در پی سفر در شهریور ماه هستید، تفلیس مرکز گرجستان می تواند یکی از برترین گزینه ها باشد. زمستان های تفلیس هم می تواند بسیار سرد شود. با توجه به شرایط آب و هوایی، برترین زمان سفر به تفلیس، بهار و تابستان است.

روش های سفر در تفلیس

وسایل حمل و نقل عمومی در تفلیس شما را از فرودگاه به هتل محل اقامت تان می رسانند. بعلاوه در این شهر می توانید با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو، اتوبوس و… خودتان را به جاهای تماشای تفلیس برسانید.

سفر به تفلیس با هواپیما

فرودگاه بین المللی تفلیس در 17 کیلومتری جنوب شرقی مرکز شهر واقع شده است. فرودگاهی مدرن که در سال 2007 افتتاح شد. در این فرودگاه دستگاه ATM، مکان استراحت اختصاصی و وای فای رایگان در دسترس مسافران است. از میان ایرلاین هایی که به فرودگاه تفلیس دارند، می توان به قشم ایر، ایر عربیا، قطر، امارات، ترکیش، پگاسوس، فلای دبی، لوفتهانزا، آنادولو جت، آسترین، کویت، جورجین و غیره اشاره نمود. در حال حاضر پرواز مستقیم تهران تفلیس به وسیله ایرلاین های قشم ایر، زاگرس، وارش و آسمان امکانپذیر است.

راه های دسترسی به تفلیس از فرودگاه

فاصله فرودگاه تفلیس تا مرکز شهر حدود 40 تا 60 دقیقه بسته به نوع وسیله حمل و نقل عمومی و مقدار ترافیک متغیر خواهد بود. این فرودگاه یک ترمینال هم برای پروازهای بین المللی و هم داخلی دارد. بعلاوه از آنجایی که فرودگاه بین المللی تفلیس فرودگاه بزرگی نیست، به راحتی می توانید جهت خود را در آن بیابید.

راه های مختلفی برای دسترسی به مرکز شهر تفلیس از فرودگاه وجود دارد اما استفاده از اتوبوس گزینه ای ارزانتر است. اتوبوس شماره 337 بین فرودگاه تفلیس و ایستگاه میدان از راه میدان آزادی در مرکز شهر، عبور می نماید. این برترین و ارزانترین راه برای رفتن به شهر قدیمی تفلیس به شمار می رود. به طور معمول، این اتوبوس ها 7 روز هفته و به صورت 24 ساعته خدمات ارائه می دهند.

خط آهن گرجستان یک قطار از ایستگاه فرودگاه تفلیس به ایستگاه تفلیس دارد. این قطار دو بار در روز از فرودگاه به سمت تفلیس حرکت می نماید، کرایه آن بین یک تا 3 دلار است و حدود 40 دقیقه طول می کشد تا به مرکز گرجستان برسید.

برای رفتن از فرودگاه به شهر تفلیس نیز می توانید از تاکسی های بیرون ترمینال که 24 ساعته خدمات می دهند و 20 تا 30 دقیقه طول می کشد تا شما را به شهر تفلیس برسانند، بهره ببرید.

سفر با مترو در تفلیس

تفلیس دو خط مترو و 23 ایستگاه دارد که از ساعت 6 صبح تا 12 شب سرویس می دهند. تمامی علامت های داخل مترو به زبان گرجی و انگلیسی هستند و نام ایستگاه ها هم به همین ترتیب است. در هر ایستگاه نیز چندین نقشه جهتهای مترو وجود دارد. پیدا کردن کسانی که بتوانند به زبان انگلیسی صحبت نمایند، سخت است. بنابراین اگر به زبان مردم تفلیس آشنایی ندارید، سعی کنید یک نقشه چندزبانه بگیرید. با خرید کارت ماهانه مترو با سفرهای نامحدود به قیمت 40 لاری (واحد پول گرجستان) یعنی حدود 14 دلار می توانید به راحتی با استفاده از مترو به نقاط مختلف این شهر بروید.

سفر با اتوبوس در تفلیس

اتوبوس های تفلیس فقط با یک لاری (حدود 35 تا 40 سنت) شما را به تمام نقاط این شهر می برند. اتوبوس های این شهر به رنگ زرد و آبی و در مقدار های متفاوتی هستند. شماره اتوبوس ها و جهت آن ها معمولا روی پنجره اتوبوس ها فقط به زبان گرجی نوشته شده است. در مرکز شهر بیشتر ایستگاه ها مجهز به تخته های الکترونیکی هستند که روی آن ها شماره اتوبوس، مدت زمان انتظار، و مقصد نوشته شده است.

مارشروتکاهای تفلیس ون هایی هستند که بیشتر به خیابان های اطراف شهر سرویس می دهند و به طور مستقل عمل می نمایند. مانند اتوبوس ها، جهتها روی شیشه جلویی آنها نوشته شده، اما سیستم شماره گذاری آنها با اتوبوس های تفلیس فرق دارد. کرایه مارشروتکاها در تفلیس برای جهتهای کوتاه بین 1.5 تا 5 لاری و برای جهتهای طولانی تا بین 20 تا 30 لاری متغیر خواهد بود.

سفر با تاکسی در تفلیس

تاکسی های تفلیس خصوصی هستند و از کیلومترشمار استفاده نمی نمایند. اگر بخواهید هر جای شهر به جز اطراف ایستگاه مترو بروید، و یا اگر نتوانید به زبان روسی یا گرجی صحبت کنید، این احتمال وجود دارد که راننده دائما توقف کند و از عابرین پیاده آدرس بپرسد. و در آخر هم، هنگامی که به مقصد رسیدید، کرایه بیشتری از شما درخواست کند. بنابراین بهتر است قبل از اینکه سوار تاکسی شوید با راننده تاکسی بر سر قیمت به توافق برسید و اصرار داشته باشید که قبل از رسیدن به جهت کرایه را پرداخت کنید. در تفلیس اپلیکیشن های موبایل مثل Taxify، Yandex.taxi و Maxim هستند که مثل اسنپ عمل می نمایند. می توانید برای راحتی در سفر از این اپلیکیشن ها هم بهره ببرید.

قطار کابلی

این قطارها در جهت پارک ریک تا قلعه ناریکالا تردد می نمایند و در این جهت مکان های تماشای شهر را به گردشگران نشان می دهند، حتی یکی از قطار های این جهت کف شیشه ای دارد.

جاذبه های گردشگری تفلیس

موزه های تفلیس

  • موزه قوم شناسی G. Chitaia: در این موزه 70 خانه با ویژگی خانه های واقعی گرجستانی ساخته شده است که هر کدام از آن ها نمایانگر بخشی از زندگی مردم گرجستان هستند و آداب و رسوم مردم این کشور را به تصویر می کشند. این موزه همه روزه به جز روزهای دوشنبه از ساعت 10 الی 18 به روی عموم باز است.
  • موزه سکه شناسی: قدمت سکه های این موزه به قرن چهارم پیش از میلاد برمی شود. از میان این سکه ها می توان به سکه های عتیقه، درهم عربی، سکه های پادشاهان گرجستانی، روسودان، سکه های ترکیه ای، ایرانی، اتریشی و هلندی اشاره نمود. از دیگر موزه های تفلیس می توان به موزه هنر، موزه ملی و موزه عروسک ها اشاره نمود.

کلیساهای تفلیس

  • کلیسای ماماداویتی: این کلیسا بین سال های 1859 تا 1871 ساخته شده و در غرب تفلیس واقع شده است.
  • کلیسای جامع سامبا: کلیسای جامع سامبا در سال 2002 ساخته شده و بزرگترین کلیسای گرجستان است. این کلیسا یکی از باشکوه ترین کلیساهای ارتودوکس محسوب می شود.
  • سیناگوگ: این کلیسا در سال 1910 ساخته شد و یکی از مشهورترین کلیساهای تفلیس محسوب می شود. در این کلیسا محل نشستن خانم ها و آقایان جداست.

دیگر تماشای های تفلیس

  • مقبره های متاتسمیندا: بسیاری از نویسندگان و شخصیت های مشهور در این مقبره دفن شده اند.
  • تفلیس قدیم: شاید یکی از لذت بخش ترین تفریحات در تفلیس، قدم زدن در خیابان های شهر قدیمی آن با تراس های قدیمی، کلیساهای باستانی، خیابان های پیچ در پیچ و مغازه های مجذوب کننده آن باشد. پس در سفر به تفلیس قدیم خود را برای تماشا منظره ها گلچین شده و زیبا آماده کنید.
  • محله وِیک:اگرچه فضای محله ویک با تفلیس قدیم فرق دارد، اما بسیاری از پارک ها، ساختمان های مربوط به قرن نوزدهم و بسیاری از مغازه های لوکس تفلیس در این محله واقع شده اند.

خرید در شهر تفلیس

شنبه بازار درای بریج در کنار رودخانه شهر تفلیس برترین مکان برای خرید جواهرات، عتیقه جات، شمشیرهای عتیقه و سازهای موسیقی است. اگر به زبان روسی و یا گرجی آشنایی دارید، می توانید در این بازار چانه هم بزنید.

بازار اصلی که می توانید با گردش در آن سرگرم شوید و برترین میوه ها و سبزیجات را بخرید. شاید مفید باشد اگر بدانید که یک ایستگاه اتوبوس مقابل این بازار واقع شده است و اتوبوس های آن از مرکز شهر، بازار درای بریج یا ویک می آیند. در میان تمام اجناسی که در این بازارها به فروش می رسند، چند مورد شرایط ویژه تری دارند که در ادامه آن ها را با هم مورد آنالیز قرار خواهیم داد.

-طلا، نقره، سنگ های قیمتی و جواهرات دیگر: بسیاری برای خرید جواهرات به گرجستان سفر می نمایند، چرا که کیفیت جواهرات گرجستان بالاست و در عین حال قیمت به نسبت پایین تری دارند.

-صنایع هنری و نقاشی: بسیاری از هنرمندان پرآوازه مانند نیکو پیروسمانی، لادو گوداشویلی و کورنلی سانادزه اهل گرجستان هستند. در این شهر می توانید مغازه های هنری متنوع، نقاشی های نفیس و نقاش هایی را بیابید که آثار خود را در خیابان به فروش می رسانند.

-عتیقه جات: در گرجستان نه تنها می توانید عتیقه جات مربوط به این کشور بلکه اجناس عتیقه ای متعلق به منطقه خاورمیانه، حوزه مدیترانه، روسیه و اروپا را نیز بخرید.

-آب معدنی: بسیاری از برندهای مشهور آب معدنی مثل بورجومی از چشمه های معدنی گرجستان به دست می آیند.

-فرش: یکی از اجناس مجذوب کنندهی که می توانید برای خرید آن اقدام کنید، فرش های دستباف گرجستان است. برای این کار حتی می توانید در روستاهای اطراف تفلیس هم فرش هایی نفیس را پیدا کنید.

برترین مراکز خرید تفلیس

در ادامه به معرفی برترین مراکز خرید تفلیس می پردازیم که در سفر به این شهر بهتر است از این بازارها تماشا کنید، چرا که هر کدام دارای مشخصات خاص و منحصر به فردی هستند.

مرکز خرید ایست پوینت شهر تفلیس

مرکز خرید ایست پوینت تفلیس بزرگترین مرکز خرید و تفریح در مرکز گرجستان است. ایست پوینت که در حدود 12 دقیقه از مرکز شهر فاصله دارد، بیش از 150 مغازه، چند رستوران و سینما، استخر، سالن بولینگ و زمین بازی دارد.

گالری خرید مرانی شهر تفلیس

مرانی مرکز خریدی 4 طبقه است که در خیابان روستاویل واقع شده است و می توانید بسیاری از برندهای مشهور مانند زارا، کوتون و ماسیمو دوتی را در این مرکز خرید بیابید.

مرکز خرید تفلیس

این مرکز خرید، اولین مرکز خرید تفلیس است که در آن 130 برند معتبر جهانی به فعالیت مشغول هستند.

مرکز خرید گالریا شهر تفلیس

مرکز خرید گالریا، مرکز خریدی چند منظوره در مرکز شهر است که مراجعین بسیاری برای تامین نیازهای روزمره خود به این مرکز خرید می آیند.

مرکز خرید لیلو شهر تفلیس

لیلو مال بزرگترین مرکز تجاری در فضای باز گرجستان و ناحیه قفقاز است. با رفتن به این مرکز خرید، مردم با ملیت های مختلف را می بینید که در حال خرید کالاهای متنوعی هستند و همین امر شما را هم به خرید مشتاق خواهد نمود.

غذاهای شهر تفلیس

بسیاری این باور را دارند که به علت نزدیکی گرجستان به کشور روسیه، غذاهای این کشور هم، مانند غذاهای روسی هستند، در حالی که غذاهای گرجستان هم مانند بسیاری مشخصه های دیگر این کشور، هویت کاملا مستقلی نسبت به فرهنگ روسیه دارند. طعم غذاهای گرجستانی بیشتر شبیه به طعم غذاهای کشورهای همسایه آن مثل ایران، ترکیه و ارمنستان است و به همین علت در سفر به این کشور نگرانی در خصوص طعم غذا برای شما وجود نخواهد داشت. در ادامه تعدادی از معروف ترین غذاهای محلی گرجستان را به شما معرفی می کنیم.

  • خینکالی: نوعی غذای گرجستانی است که در آن، خمیر را با گوشت، سیب زمینی، قارچ و مواد دیگر پر می نمایند. هنگام خوردن خینکالی حواستان باشد که قسمت خمیری آن را نخورید، چرا که این حرکت در فرهنگ گرجستانی بسیار بی ادبانه است. باید از قسمت خمیری آن برای در دست گرفتن خینکالی بهره ببرید. قسمت های خمیری به جای مانده هم نشان می دهد که چند عدد از این خینکالی های لذیذ را خورده اید.
  • پیکالی: سبزیجات ساطوری شده است که به شکل کوفته درست می شود و روی آن دانه های انار می ریزند.
  • خاچاپوری: نان های گرد گرجستانی هستند که با پنیر پر می شوند و روی آن، تخم مرغ و مواد دیگر می ریزند. این غذا یکی از غذاهای اصیل محلی این کشور است.
  • موتسوادی: گوشت تکه ای مزه دار شده است که به سیخ می کشند و سپس آن را کباب می نمایند. در واقع چیزی نزدیک به کباب چنجه ایرانی است ولی دقیقا آن نیست.
  • کبابی: گوشتی که آن را با ادویه جات مزه دار می نمایند، به سیخ کشیده و سپس کباب می نمایند. برای سرو، معمولا آن را میان نان نازکی می پیچند و نوش جان می نمایند.

حالا که غذاهای لذیذ و خوشمزه گرجستانی را معرفی کردیم، در ادامه به معرفی رستوران هایی می پردازیم که بتوانید با مراجعه به آن ها از این غذاها لذت ببرید و تجربه نوش جان کردن یک غذای گرجستانی را در محیطی دلنشین به دست آورید.

برترین رستوران های تفلیس

در تفلیس رستوران های متعددی وجود دارد و می توانید هر کدام را که مایل بودید امتحان کنید، اما در اینجا ما تعدادی از برترین رستوران های شهر تفلیس را که هم غذاهای خوش طعمی دارند، هم خدمات خوبی ارائه می دهند و هم طراحی داخلی و فضای خوبی دارند را به شما معرفی می کنیم.

رستوران میما تفلیس

میما در مرکز تاریخی شهر تفلیس واقع شده است و با فضایی فوق العاده انواع غذاهای محلی گرجستان را سرو می نماید. علاوه بر غذای خوب، چیزی که شما را بیشتر جذب آن خواهد نمود، منظره فوق العاده رستوران است که به شما این امکان را می دهد تا هنگام خوردن غذا از منظره زیبای شهر تفلیس هم لذت ببرید.

رستوران کالاکی تفلیس

فضای این رستوران ترکیبی از سبک زندگی اواخر قرن 19 با زندگی مدرن را به نمایش می گذارد. طراحی داخلی زیبای رستوران کالاکی از معماری قرن 19 الهام گرفته شده است. در حقیقت رستوران کالاکی موزه ای با غذاهای خوشمزه محسوب می شود که به مهمانان خود این امکان را می دهد تا هنگام خوردن غذا، در زمان سفر نمایند.

رستوران باربارستان تفلیس

به کسانی که به تاریخ و غذای خوب علاقه دارند، توصیه می کنیم رستوران باربارستان را امتحان نمایند و از خوردن غذاهای سنتی و قدیمی لذت ببرند. تمامی مواد مصرفی و غذاها در این رستوران مطابق با کتاب آشپزی Barbare Jorjadze، آشپز و مدافع حقوق زنان در قرن 19 است.

رستوران داینهال تفلیس

داینهال رستورانی واقع در خیابان روستاویل و نزدیک خانه اپرا است. انواع غذاهای گرجستانی و اروپایی با کیفیت را می توانید در این رستوران امتحان کنید. شعار رستوران داینهال کمتر، ارزنده تر است، به این معنا که اگر چه تعداد غذاهای منوی این رستوران محدود است، اما همگی به سبکی خاصی طبخ می شوند و از کیفیت بالایی برخوردارند. نکته دیگری که باعث می شود این رستوران را انتخاب کنید، رفتار محبت آمیز و گرم پرسنل آن و توانایی آن ها در صحبت کردن به زبان انگلیسی است.

سفر به تفلیس را از دست ندهید!

هزینه سفر به تفلیس برای ما ایرانی ها ارزان تمام می شود. با توجه به اینکه نیازی به اخذ ویزای گرجستان وجود ندارد و به طور کلی هزینه های سفر شامل خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل های تفلیس مناسب است، سالانه مسافران زیادی راهی این شهر می شوند. تفلیس عروس شهرهای قفقاز سفری به یادماندنی را برایتان خواهد ساخت. همین حالا بلیط و هتل خود را با برترین قیمت در وبلاگ تاج جست و جو کنید.

کارشناس فراوری محتوا

منبع: فلای تودی

به "راهنمای جامع سفر به تفلیس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای جامع سفر به تفلیس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید