پل قزل کرپی زنوز یکی از پل های دیدنی آذربایجان شرقی به شمار می رود

به گزارش وبلاگ تاج، سیری در ایران/ براساس آخرین خبرهای واصله، پل قزل کرپی زنوز یکی از پل های دیدنی آذربایجان شرقی به شمار می رود.

پل قزل کرپی زنوز یکی از پل های دیدنی آذربایجان شرقی به شمار می رود

قزل کرپی زنوز پلی قدیمی و مشهور بوده و در زمانیکه وسایل نقلیه امروزی وجود، نداشت ساخته شده و مخصوص عبور انسان و حیوانات می باشد. قزل کرپی زنوز دارای پایه های صخره ای بوده که از دل زمین سر برآورده اند به همین جهت، سیل قادر به تخریب آن نیست. اما به دلیل نزدیکی پایه های پل که در برخی از جاها به کمتر از دو متر می رسد، در برخی از مواقع که سیلاب های بزرگ راه می افتند و درختان و سنگهای بزرگ را از جا کنده و با خود می آورند، درختان در زیر پل گیر نموده و دریاچه بزرگی پشت پل ایجاد و سیل از روی پل سرازیر می گردد.

طاق پل از داخل به شکل مربع های تودرتو زده شده بطوریکه یک مربع کوچک در مرکز طاق بوجود آمده و هر قدر به طرف بیرون رفته، مربع ها بزرگتر شده اند. مواد تشکیل دهنده آن گچ و خاک و سنگهای آهکی تخت به مقدار یک آجر کامل که در زنوز به آن سنگهای آهکی کپیر داشی می گویند، می باشد. این پل مرتفع و یک دهنه با پیش قدمی و همت و تلاش شخصی به نام مطلب ساخته شد. مطلب پس از آماده کردن مقدمات کار، استاد حسین معمار تبریزی را می آورد و ساخت پل را در زنوز آغاز می نماید. این پل حدود 120 تا 125 سال پیش یعنی بین سالهای 1265 تا 1270 شمسی ساخته شده است.

کارشناسان اعتقاد دارند در ساخت این پل تمام تناسبات محیطی به نحو کامل رعایت شده و در ساخت آن دقت فراوانی بکار گرفته شده است. در مکان یابی پل برترین گزینه ممکن انتخاب شده و ارزش های سازه ای در آن رعایت شده است. استفاده از سنگهای طبیعی استحکام زیادی را به این پل داد.

منبع: همگردی

به "پل قزل کرپی زنوز یکی از پل های دیدنی آذربایجان شرقی به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پل قزل کرپی زنوز یکی از پل های دیدنی آذربایجان شرقی به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید