آذربایجان غربی جزء 10 استان برتر کشور در جمعیت دامی است

به گزارش وبلاگ تاج، مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: این استان با 500 هزار راس دام سنگین و پنج میلیون راس دام سبک به ترتیب در جایگاه پنجم و سوم کشور از لحاظ جمعیت دامی قرار گرفته است.

آذربایجان غربی جزء 10 استان برتر کشور در جمعیت دامی است

سیدامید خلیل زاده روز پنجشنبه در آیین گرامیداشت روز دامپزشکی اضافه نمود: فعالیت ها و وظایف دامپزشکی در چندین مقوله جمعبندی می گردد که تامین ایمنی غذایی و صیانت از سلامت دام از جمله این موارد است البته اهمیت توجه به این بخش در این استان چند برابر سایر نقاط کشور است.

وی اظهار کرد: این استان دارای رتبه اول فراوری عسل در کشور و رتبه سوم در داشتن مزارع مرغ مادر و رتبه دوم در فراوری محصولات آبزیان و تخم چشم زده است و در موضوع مزارع ماهیان سردابی و گرمابی در بین استان های غیر ساحلی هم در رتبه برتر واقع شده است.

خلیل زاده با بیان اینکه هم مرزی با سه کشور اهمیت و حساسیت توجه به بخش دامپزشکی استان را سخت تر می نماید، ادامه داد: قرار گرفتن در کریدور پروازی پرندگان آزاد پرواز و مهاجر در شمال کشور نیز بر اهمیت کار دامپزشکی استان می افزاید و این منطقه جز یکی از 6 کریدور کشور برای مهاجرت پرندگان است.

وی با اشاره به اینکه مرز بازرگان حساس ترین مرز کشور در بحث صادرات و واردات است، اضافه نمود: وجود چندین قرنطینه مرزی کار همکاران در استان را حساس تر می نماید.

خلیل زاده با اشاره به اینکه فعالیت کارکنان دامپزشکی در بخش کشتارگاه ها نیز چشمگیر است، یادآور شد: وجود 12 کشتارگاه طیور و 16 کشتارگاه دامی موجب شده تا تعدادی از همکاران در این بخش ها فعال باشند.

ریبس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این آیین گفت: در سال زراعی گذشته 6.8 میلیون تن فراوری محصول داشتیم که ارزش این محصولات اعم از زراعی، باغی، دامی و شیلات بیش از 32 هراز میلیارد تومان بوده است.

اکبر کرامتی با بیان اینکه اهمیت کار بخش کشاورزی و دامپزشکی بالاست، اضافه نمود: از مجموع این فراوریات ارزش فراوری در بخش دامی بیش از 10 هزار میلیارد تومان و تقریبا 30 درصد از مجموع کل ارزش محصولات بخش کشاورزی استان است.

وی اظهار کرد: یک میلیون و 400 هزار کلنی فراوری زنبور عسل، 420 هکتار مزرعه پرورش ماهی، فراوری 110 هزار تن گوشت سفید و بیش از 50 هزار تن گوشت قرمز پارسال داشتیم و 400 هزار تن فراوری شیر استان بود که همه این ها نیازمند حفظ بهداشت و سلامت است.

کرامتی یادآور شد: نیازمند این هستیم که در بخش دام و فراوری زنبور عسل رصد مستمر کنیم چرا که یک هزار و 200 کیلومتر مرز با کشور های همسایه داریم که ابن مهم، رعایت موارد بهداشتی در بحث دام را ضروری می نماید.

وی ادامه داد: اشتغال استان در بخش کشاورزی 33 درصد است و این عدد در کشور 18 درصد است که نزدیک به 2 برابر اشتغال در کشور را استان آذربایجان غربی در بخش کشاورزی دارد.

وبلاگ تاج آذربایجان غربی ارومیه

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "آذربایجان غربی جزء 10 استان برتر کشور در جمعیت دامی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آذربایجان غربی جزء 10 استان برتر کشور در جمعیت دامی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید