آیین سنتی بیل گردانی محلات سال جاری با تاخیر برگزار می گردد

به گزارش وبلاگ تاج، میراث آریا/ براساس آخرین گزارش های منتشر گشته، آیین سنتی بیل گردانی محلات سال جاری با تاخیر برگزار می گردد.

آیین سنتی بیل گردانی محلات سال جاری با تاخیر برگزار می گردد

مهدی لعل بار اظهار کرد: مراسم بیل گردانی همه ساله در آخرین آدینه فروردین برگزار می گردد. با توجه به مقارن شدن ماه مبارک رمضان با آخرین آدینه فروردین، سال جاری این مراسم روز 8 اردیبهشت در محل سکوی بیل گردانی شهر نیم ور برگزار می گردد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان محلات در ادامه اضافه کرد: طبق برنامه ریزی اجرا شده به وسیله ستاد مردمی بیل گردانی شهر نیم ور، همانند سالهای گذشته، نمایش کشاورزی، نمایش لایروبی و رژه بیل دارها و بیل گردانی از بخشهای مراسم خواهد بود.

لعل بار گفت: از تمام هموطنان و هم استانی ها دعوت می کنیم تا با شرکت در مراسم بیل گردانی، شاهد آیینی سنتی و میراثی 2 هزار ساله در شهر نیم ور باشند و از این برنامه بسیار مفرح و شاد لذت ببرند.

او اضافه کرد: به منظور ترغیب نسل جوان و پشتوانه سازی بیل گردان برای سالهای آینده، مسابقات بیل گردانی در سطح مدارس و مقطع مبه وسیلهه برگزار خواهد شد و نفرات اول تا سوم این مسابقات نیز در مراسم سال جاری بیل گردانی خواهند کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان محلات گفت: علاوه بر ستاد مردمی بیل گردانی، شهرداری، شورای اسلامی شهر نیم ور و میراث فرهنگی در پاسداشت این آیین باستانی همکاری و مشارکت دارند.

لعل بار توضیح داد: این آیین در لیست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است و این مراسم هر ساله با هدف احیای ورزش پهلوانی سنتی در اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت برگزار می گردد.

او بیان نمود: این آیین سنتی که همه ساله به منظور شکرگزاری بابت نعمت های الهی در شهر نیم ور محلات برگزار می گردد، قدمتی چندین هزار ساله دارد و این آیین کهن چندین روز طول میکشد. قبل از آغاز بیل گردانی، لایروبان همراه با بیل های خود رژه ای را تا محل برگزاری که بر روی سکویی مخصوص در مرکز شهر نیم ور است، انجام می دهند.

منبع: همگردی

به "آیین سنتی بیل گردانی محلات سال جاری با تاخیر برگزار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیین سنتی بیل گردانی محلات سال جاری با تاخیر برگزار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید