پوتراجایا شهر الکترونیکی مالزی

به گزارش وبلاگ تاج، پوتراجایا شهری بسیار نو اما با تکنولوژی های فراوان است که به شهر هوشمند و الکترونیکی مالزی نیز مشهور است. پوتراجایا مرکز سیاسی مالزی است که 20 سال پیش تاسیس شد و با سیستم های هوشمند و منظم الکترونیکی و دیجیتالی طراحی شده است. از آن موقع به بعد این شهر به عنوان مرکز سیاسی کشور مالزی انتخاب شد. اکنون شما می توانید با استفاده از قطار سریع السیر از KL Sentral به راحتی خود را به شهر پوتراجایا برسانید.

پوتراجایا شهر الکترونیکی مالزی

معرفی شهر پوتراجایا

جالب است بدانید که نام این شهر از نام نخست وزیر کشور مالزی به نام تانکو عبدالرحمان پوترا گرفته شده و از ترکیب دو کلمه پوترا به معنی شاهزاده و جایا به معنی موفقیت ساخته شده است. این شهر 20 ساله به طراحی سیستماتیک و منظم و الکترونیکی خود به شهر قانون نیز مشهور است. ماهاتیر محمد که یکی از نخست وزیران مالزی بوده است به معمار مالزی نیز معروف است چون تاثیر زیادی در پیدایش و توسعه بسیاری از شهر ها و یاری به رفت و آمد و کنترل جمعیت شهرهای بزرگ نموده است. از سال 1999 میلادی، به تدریج سفارت خانه ها و مراکز و سازمان های مهم دولتی از کوالالامپور به شهر تازه ساخت پوتراجایا انتقال یافت تا راه کم کم برای انتخاب این شهر به عنوان مرکز سیاسی تازه کشور مالزی باز گردد.

هدف از ساخت این شهر اولا ساخت شهری هوشمند و الکترونیکی و مدرن و سپس انتخاب آن به عنوان مرکز کشور مالزی بود تا بتواند از بار ترافیکی و ازدحام جمعیت در شهر کوالالامپور بکاهد.

اهمیت شهر پوتراجایا

علاوه بر اینکه این شهر گام بزرگی برای مالزی در راستای ساخت شهرهای هوشمند و مدرنیزه کردن فعالیت های شهری بود و توانست مقدار حجم ترافیکی و جمعیت انسانی کوالالامپور را در مقدار تعادل حفظ کند، به عنوان یک مقصد برای جهانگردان از سراسر جهان نیز شناخته می گردد و به صنعت جهانگردی مالزی بسیار یاری نموده است. این شهر فوق العاده مدرن در بین جهانگرد ها و جهانگردان به عنوان باغ شهر هوشمند نیز معروف است چون علاوه بر مدرن و هوشمند بودن، تماشایها و جاذبه های جهانگردی بسیار زیادی نیز دارد. به همین علت هر ساله تعداد بسیار زیادی جهانگرد را از سرتاسر جهان به سمت خود جذب میکند.

بافت شهری پوتراجایا، شهر الکترونیکی مالزی

پوتراجایا علاوه بر مرکز سیاسی، مرکز اداری مالزی نیز محسوب می گردد اما یکی از مهم ترین و بدیع ترین نکات این شهر این است که باغ ها و فضای سبز در جای جای این شهر دیده می گردد و در کنار امکانات دیجیتال و هوشمند شهر ترکیب بسیار خوبی پدید آورده است.

زمانی این سرزمین پوشیده از درخت نخل بود اما اکنون در محاصره درختان نخل است و زیبایی های طبیعی به علاوه زیبایی های مانند باغ ها و پارک های متعدد این شهر که به دست انسان ها ساخته شده است باعث شده تا این شهر علاوه بر هوشمند و دیجیتال بودن کاملا سرسبز و دلباز باشد به طوری که در بین جهانگردان به باغ شهر معروف است. به طور کلی می توان گفت که سبک طراحی و ساخت این شهر تلفیقی از سبک مدرن و دیجیتال و سبک طبیعی می باشد که نتیجه آن بسیار مورد توجه و پسند مردم قرار گرفته است.

اهمیت سیاسی شهر پوتراجایا

باید بدانید که تنها دو سال بعد از انتقال سفارتخانه ها و مراکز و سازمان های دولتی به این شهر، یعنی در سال 2001 میلادی، پوتراجایا به عنوان سومین شهر فدرال کشور مالزی انتخاب شد و به معروفیت رسید. علت اصلی انجام این کار همانطور که گفتیم کم کردن و کنترل مقدار ترافیک و جمعیت در شهر بزرگ و مهم کوالالامپور بود. البته باید بدانید که با اینکه اکنون این شهر سومین منطقه فدرال کشور کوالالامپور و مرکز سیاسی و اداری این کشور محسوب می گردد اما همچنان مجلس مالزی و محل اقامت سلطان این کشور در شهر کوالالامپور قرار گرفته است. قبل از اینکه شهر پوتراجایا به عنوان سومین شهر فدرال کشور مالزی انتخاب گردد تنها دو شهر بزرگ و مهم کوالالامپور و لابوان تنها منطقه ها فدرال کشور مالزی محسوب می شدند.

تماشای های شهر پوتراجایا

همانطور که اشاره کردیم با این که این شهر مرکز سیاسی و اداری و سومین شهر فدرال کشور مالزی است اما با داشتن جاذبه های جهانگردی مختلف مانند باغ های زیبا و فضای سبز فوق العاده و البته سیستم الکترونیکی و هوشمند می تواند مقصدی زیبا و مجذوب نماینده برای مسافران و جهانگردان به شمار رود. در ادامه قصد داریم تا شما را با چند مورد از تماشای ها و جاذبه های جهانگردی این شهر آشنا کنیم.

کروز تاسیک پوتراجایا

سوار شدن بر این قایق های سرگرمیی پیشرفته و مدرن با تجهیزات کامل و لاکچری می تواند یکی از برترین روش ها برای تماشای زیبایی های این شهر و لذت بردن از آن باشد. علاوه بر این کروزها که سواری با آنها 45 دقیقه طول می کشد امکان استفاده از قایق های گوندولا نیز برای جهانگردان وجود دارد.

پارک ها و فضای سبز

این شهر محل بسیاری از پارک های سرگرمیی و حتی علمی کشور مالزی است. برای مثال باغ گیاه شناسی پوتراجایا یکی از مکان هایی است که جهانگردان علاقه مند به تماشا و آنالیز گیاهان نواحی گرمسیری می توانند از آن تماشا نمایند تا گونه های مختلف گیاهان مختلف و متفاوت این ناحیه را از نزدیک مشاهده نمایند.

یکی دیگر از پارک های مشهور این شهر پارک وتلند است که بخاطر داشتن باتلاق های بسیار زیاد و نحوه نمایش زندگی جانوران زیادی در این اکوسیستم و نحوه فیلتراسیون طبیعی این اکوسیستم به معروفیت رسیده است. دیگر فضاهای سبز تماشای این شهر مزرعه ای بزرگ است ه در آن جهانگردان می توانند از نزدیک شاهد نحوه کاشت گیاهان و لات مختلف مالزی مانند انواع میوه های مخصوص این کشور، طریقه تهیه روغن پالم و کاشت و برداشت دانه های کاکائو آشنا شوند.

یکی دیگر از پارک های مشهور این شهر پارک ریمبا آلم است که در طول کوه ها و تپه های حاشیه شرقی شهر پوتراجایا ادامه دارد و منطقه ای مخصوص اسب سواری محسوب می گردد. به طور کلی این شهر به جز این پارک های مشهور و مخصوص دارای پارک های عادی و فضاهای سبز بسیار زیادی است که می تواند محل مناسبی برای سرگرمی و گردش تمام افراد خانواده باشد. به هر حال وجود این همه پارک و فضای سبز باعث شده تا این شهر لقب باغ شهر را به خود اختصاص دهد.

مسجد پوترا

یکی از تماشای های زیبا و تماشای این شهر مسجد زیبای پوتراجایا ست که ظاهر زیبا و منحصر به فرد و وسعتش باعث معروفیت آن شده است. این مسجد تماما از گرانیت صورتی ساخته شده است و می تواند حدود 15000 نفر عبادتنماینده را درون خود جای دهد. این مسجد از لحاظ زیبایی در معماری و طراحی و زیبایی یکی از تماشای ترین جاذبه های جهانگردی این شهر محسوب می گردد که توصیه میکنیم اگر به این شهر سفر کردید حتما از آن تماشا کنید.

پارک چالشی پوتراجایا

این پارک برای دوست داران ماجراجویی و هیجان و معتادان به آدرنالین مانند یک بهشت است. این پارک با مجهز بدن به تجهیزاتی مانند محوطه دوچرخه سواری، مرکز صخره نوردی سرپوشیده، پارک مناسب اسکیت سواری، و مسیرهای پر پیچ و خم و هیجان انگیز موتور سواری می تواند یک روز کاملا هیجان انگیز را به شما هدیه دهد. اگر شما هم به گذراندن وقت خود برای انجام فعالیت های هیجان انگیز علاقه دارید ملاقات از این پارک را نباید فراموش کنید.

فستیوال های مختلف

فستیوال های بسیار زیادی در این شهر برگزار می گردد که محبوب ترین آن ها فستیوال نور و حرکت است که یکی از محبوب ترین فستیوال ها و تماشای ترین آن ها است. این فستیوال در هنگام انتها سال انجام می گردد و علاوه بر برگزاری کنسرت های مختلف در این فستیوال در انتها نیز تحویل سال به وسیله نخست وزیر انجام می گیرد. فستیوال دیگری در این شهر که بسیار زیبا و مجذوب نماینده است، فستیوال پاشش نوری نام دارد. در این فستیوال از بخشی از کاخ دادگستری به عنوان پس زمینه ای برای نمایش جلوه های ویژه بصری و چند رسانه ای استفاده می گردد. ورود به این فستیوال کاملا رایگان است و شما می توانید همراه با خود جایگاه و یا زیر انداز نیز بیاورید. بعلاوه فستیوال گل و باغچه که رویال فلوریدا نام دارد هر ساله از تاریخ 30 آگوست تا 8 سپتامبر ادامه دارد.

غذاهای لذیذ مالزی

برای بسیاری از افراد امتحان کردن غذاهای مختلف و تازه شهر مقصد یکی از مجذوب نماینده ترین و هیجان انگیز ترین بخش سفر است. و باید بگوییم اگر در خصوص یک جاذبه جهانگردی مالزی مطمئن باشید آن هم غذاهای خوشمزه و لذیذ آن است. در دارن پوترا شما می توانید تمام غذاهای خوشمزه ماری و دیگر غذاهای بین المللی مثل غذاهای مدیترانه ای، غذاهای هندی، کبابه های، دسر های مخصوص مالزی که از که از میوه کمیاب دوریان ساخته شده تا فست فود های آمریکایی را امتحان کنید.

نتیجه گیری

کشور مالزی همواره یکی از پر بازدید ترین کشورهای منطقه با آب و هوا و طبیعت و جاذبه های جهانگردی بسیار زیادی بوده است. اما نزدیک 20 سال است که دولت این کشور تصمیم گرفت تا برای کنترل جمعیت و ترافیک موجود در کوالالامپور، مرکز رسمی و سیاسی و اداری این کشور را به شهر دیگری انتقال دهد. از همان رمان فرایند انتقال سازمان ها و ادارات و مراکز دولتی به شهر تازه ساخت پوتراجایا شروع شد و سپس این شهر به عنوان یک شهر هوشمند و الکترونیکی به عنوان مرکز سیاسی مالزی انتخاب شد.

گفتنی است که با این که این شهر، شهری نسبتا سیاسی و اداری و سومین شهر فدرال مالزی شناخته می گردد اما این مانعی برای زیباتر کردن شهر و تبدیل آن به یک مرکز جهانگردی نشد.

این شهر با داشتن مراکز تماشای و جهانگردی مختلف مانند انواع باغ ها و مقدار زیاد فضای سبز، کارناوال های مختلف مانند تورهای نورپردازی بزرگ و باشکوه و با داشتن معماری های خاص مانند مسجد صورتی این شهر توانست نظر جهانگردان و مسافرین از سراسر جهان را به سمت خود جلب کند.

منبع: الی گشت

به "پوتراجایا شهر الکترونیکی مالزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پوتراجایا شهر الکترونیکی مالزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید