افتتاح 67 پروژه آب و خاک در مازندران

به گزارش وبلاگ تاج، خبرگزاری خبرنگاران- مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی مازندران ، در دهه فجر امسال 67 پروژه زیربنایی با اعتبار 48 میلیارد تومان از محل منابع ملی و استانی در سطح استان به بهره برداری می رسد .

افتتاح 67 پروژه آب و خاک در مازندران

به گزارش خبرنگاروبلاگ تاجدفترمازندران درساری ، فرزین فرهادی در گفت و گو با خبرنگار مازندپاج با بیان اینکه در آستانه سالگرد چهل و دومین بهار شکوهمند پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم گفت: بخش آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی مازندران در دهه فجر امسال 67 پروژه زیربنایی را با اعتبار 48 میلیارد تومان از محل منابع ملی و استانی در سطح استان به بهره برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: با بهره برداری پروژه های آب و خاک در مازندران، برای 2 هزار و 250 نفر اشتغالزایی شده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه چهار پروژه تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی به مساحت 284 هکتار، 12 پروژه بازسازی و بهسازی آببندان ها به مساحت 286 هکتار قابلیت بهره برداری را در این ایام دارد، افزود: هفت پروژه سامانه نوین آبیاری به مساحت 900 هکتار در این ایام به بهره برداری می رسد که 680 نفر از بهره برداران بخش کشاورزی از مزایای این پروژه بهره مند می شوند.

این مسؤول گفت: 25 پروژه احداث کانال آبیاری کشاورزی و لاینینگ کانال های انتقال آب زراعی به مساحت 42 کیلومتر در سطح استان به بهره برداری می رسد.

وی از بازسازی و بهسازی دو رشته قنات در استان خبر داد و افزود: پنج پروژه شن ریزی جاده دسترسی به مزارع به طول 8.5 در این ایام به بهره برداری می رسد که بهره برداران از مزایای آن بهره مند خواهند شد.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی گفت: چهار پل و بند انحرافی در سطح استان احداث و به بهره برداری خواهد رسید.

فرهادی از افتتاح 12 پروژه ایستگاه پمپاژ و انتقال آب خبر داد و گفت: 150 نفر از بهره برداران بخش کشاورزی از مزایای این پروژه بهره مند می شوند.

وی اظهار داشت: بازسازی و بهسازی آببندان ها یکی از طرح های مهم در سطح استان است که پیگیری های لازم در این خصوص انجام شد چراکه مازندران به عنوان خاستگاه سازه آبی سهم قابل توجهی را از منابع اعتباری را به خود اختصاص داده و در سال آینده پروژه های خوبی در سطح استان اجرا خواهد شد تا کشاورزان از منابع آب مطمئن زراعی برای فعالیت های کشاورزی بهره مند شوند و ریسک خطر کم آبی را از اراضی کشاورزی دور کنند.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی مازندران گفت: آببندان ها علاوه بر اینکه آب مطمئن زراعی را برای کشاورزان تامین می کند و با توجه به اینکه سازه درون مزرعه ای محسوب می شود می تواند زه آب اراضی بالادست را در مواقع بارندگی جمع آوری و کیفیت کشاورزی را در اراضی بالادست زه دار افزایش دهد.

فرهادی با بیان اینکه برداشت بی رویه از چاه های سطحی در اراضی پایین دست وجود دارد کاهش پیدا می کند که این امر سبب می شود سفره های آب زیرزمینی بهتر تغذیه شود، گفت: یکی از موارد مهم که در سازه های آببندان وجود دارد این است هزینه انتقال و احداث کانال های درجه یک و دو برای منابع آب حادث نمی شود و منابع آب مقرون به صرفه و اقتصادی در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

وی به زهکشی اراضی کشاورزی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر عملیات اجرایی چهار پروژه زهکشی در شهرهای ساری، بابلسر، سیمرغ و جویبار آغاز شده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی مازندران افزود: مطالعات پروژه زهکشی در محدوده سد گلورد از سال قبل استارت زده شد و 22 هزار هکتار از اراضی محدوده سد گلورد در گلوگاه، بهشهر و نکا مورد مطالعه زهکشی اراضی قرار خواهند گرفت.

منبع: خبرگزاری آریا

به "افتتاح 67 پروژه آب و خاک در مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افتتاح 67 پروژه آب و خاک در مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید