جاده چالوس به خاطره ها می پیوندد؟

به گزارش وبلاگ تاج، جاده چالوس یکی از محور هایی است که هر ایرانی از آن خاطره ای دارد، خاطره ای به عمر 88 سال و حالا در روز هایی مقارن با زمان راه اندازی این محور قدیمی و تاریخی است، کارشناسان و مسئولان بر این باورند که باید هر چه سریعتر برای حفظ و بقای آن فکری نمایند تا مانند جهت های کوهستانی مشابه در جهان به موزه تبدیل گردد نه اینکه به خاطره ها بپیوندند.

جاده چالوس به خاطره ها می پیوندد؟

به گزارش ایسنا، جاده چالوس که امروز از آن با نام محور قدیم کرج -چالوس یاد می گردد، آذر ماه سال 1312 افتتاح شد و پس از پنج سال یعنی در سال 1317 تونل کندوان در آن احداث شد، این محور که در روز های گذشته 88 ساله شد، با مشکلاتی دست و پنجه نرم می نماید.

دردسر هایی برای راهداران و مردم ایجاد نموده که به گفته مسئولان و کارشناسان باید هر چه سریعتر برای آن فکری کرد تا این محور قدیمی به جای تبدیل شدن به موزه و یک مکان گردشگری تبدیل به خرابه و خاطره ای تمام شده برای مردم ایران نگردد.

جاده چالوس یکی از مهمترین محور های دسترسی به شمال ایران برای مردم تهران و کرج است که از شهر کرج در استان البرز آغاز و به چالوس در مازندران وصل می گردد.

بعضی این جاده را یکی از زیباترین جاده های جهان می دانند. محور چالوس - کرج از بی نظیرترین منظره ها و منظره های بکر و طبیعی و از پرطرفدارترین جهت های منتهی به شمال کشور بوده که همین امر گاهی سبب ترافیک های سنگین در تعطیلات می گردد و این جاده را به جاده های پر رفت و آمدترین محور های مواصلاتی تبدیل نموده است.

با این وجود، اما جاده چالوس هر سال که از عمرش می گذرد فرسوده تر شده و تعداد مسدودی های موقت کوتاه مدت و میان مدت آن در سال به ویژه در روز های زمستان بیشتر و بیشتر می گردد؟

اما در این میان راهکار چیست؟ آیا باید برای نوسازی یا بازسازی آن هزینه و اعتبار بیشتری خرج کرد؟ تعریض آن راهکار اصلی است یا آنکه باید آن را برای آیندگان و به عنوان نمادی تاریخی نگه داری کرد؟

فرهاد مهریاری - مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین آلات و راهدارخانه های سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای- در این باره گفت: محور چالوس در نوع خودش و در زمانی که ساخته شده بی نظیر است و آن را باید با راه های مشابه ای که در جهان ساخته شده مقایسه کنیم.

شبیه به این جهت در چند نقطه اروپا از جمله آلمان و یونان و در آسیا و آمریکا وجود دارد، اما در حال حاضر بیشتر این راه ها به جز تعداد معدودی از آن ها از زیر بار ترافیکی خارج شده اند و به عنوان نماد و قدمت راهسازی در کشور از آن ها نگه داری می گردد.

آزادراه تهران-شمال جایگزینی ضروری برای جاده چالوس

وی اضافه کرد: در کشور های دیگر از این جهت های کوهستانی زیبا و با قدمت بالا به عنوان نمونه و جهت های تفرجگاهی و تفریحی استفاده شده و در قالبی مانند موزه از آن ها بهره برداری می نمایند.

البته در ایران نیز آزادراه تهران-شمال محور جایگزینی است که در حال ساخت و بهره برداری بوده و می توان پس از تکمیل آن همین برنامه ریزی را برای جاده چالوس داشت.

البته در آینده باید مانند کشور های دیگر برای نگه داری از این محور آن را تبدیل به موزه راه، پارک یا محدوده گردشگری بزرگی کرد تا با دریافت ورودی از مردم و گردشگر ها هزینه های نگه داری از آن تامین گردد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین آلات و راهدارخانه های سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای ادامه داد: یکی از راه چاره ها برای حفاظت از محور چالوس این است که بتوانیم محدودیت های عبور و مرور بیشتری در آن اعمال کنیم که البته طی سالیان گذشته این اتفاق تا حدودی اتفاق افتاده است و به عنوان مثال عبور و مرور برای تریلی ها و اتوبوس ها با ممنوعیت و محدودیت های بسیاری روبرو شده است.

البته باید سعی کنیم تا در زمان هایی که بارش های سنگین، طوفان یا بهمن در این محور رخ می دهد، عبور و مرور در آن را قطع کنیم تا برف روبی، نمک پاشی و دیگر اقداماتی که در نهایت به این محور آسیب می رساند در آن اتفاق نیافتد. چرا که هر گونه تغییر و دست بردن در این جاده می تواند آسیب زا باشد.

مهریاری با بیان اینکه نباید دست به طبیعت جاده چالوس دست زد، گفت: بر خلاف اعتقاد بعضی افراد، نمی توان به جاده چالوس دست زد. یعنی نمی توان آن را تعریض یا اصلاح کرد چرا که کل بافت و ساختار هندسی اش بهم می خورد و دیگر نمی توانید پیچ های تند و پشت سر هم آن را داشته باشید.

به عنوان مثال هزار چم به خاطر شکل هندسی اش به هزار چم معروف شده است چنین جاده ای را هیچ وقت و در هیچ جای جهان تعریض نمی نمایند.

وی تاکید نمود: مهمترین و برترین راه چاره برای حفاظت از جاده چالوس ساخت هر چه سریعتر محور جایگزین و استفاده از محور قدیم به عنوان جهتی تابستانه است.

چرا که با توجه به سنی که دارد در بقیه مواقع نباید به این راه زیاد دست زد. سنگ های بالادست این محور با هوازدگی روبرو شده و در بارش های آینده شاهد ریزش های بیشتر در این محور خواهیم بود.

اعتبار 70 میلیاردی برای روسازی جاده چالوس

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین آلات و راهدارخانه های سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای اظهار کرد: البته روسازی و به سازی محور چالوس برای استفاده تا بهره برداری کامل از آزادراه تهران-شمال می تواند یکی از راه چاره های کوتاه مدت باشد.

اما در شرایط کنونی این کار به ازای هر کیلومتر به حدود یک میلیارد تومان اعتبار احتیاج دارد و در حال حاضر حدود 70 کیلومتر از این محور احتیاج به اجرای این عملیات دارد.

منبع: فرارو

به "جاده چالوس به خاطره ها می پیوندد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاده چالوس به خاطره ها می پیوندد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید