حساسیت های طلایی و بدلی

به گزارش وبلاگ تاج، حساسیت های پوستی، ناشی از طیف وسیعی از مواد پیرامون ماست که در اکثریت موارد، خود فرد یا پزشک متخصص قادر به تفکیک این مواد نخواهند بود. به طور کلی، حساسیت پوستی شامل انواع تماسی و آلرژیک است که در این نوشته، به اختصار، با آنها آشنا خواهید شد.

حساسیت های طلایی و بدلی

حساسیت های طلایی و بدلی

نویسنده:دکتر فریده مهتی پور*

نگاهی به بعضی از رایج ترین حساسیت های پوستی به زیورآلات

حساسیت های پوستی، ناشی از طیف وسیعی از مواد پیرامون ماست که در اکثریت موارد، خود فرد یا پزشک متخصص قادر به تفکیک این مواد نخواهند بود. به طور کلی، حساسیت پوستی شامل انواع تماسی و آلرژیک است که در این نوشته، به اختصار، با آنها آشنا خواهید شد.

حساسیت تماسی که به طور شایع تری آن را مشاهده می کنیم، عبارت است از حساسیت ناشی از تماس یک ماده خارجی با سطح پوست به نحوی که ماده مذکور به صورت بالقوه توانایی آسیب رساندن به بافت پوست را داشته باشد.

در این حالت، یک پاسخ التهابی در ناحیه تماس دیده می گردد که به شکل یک ناحیه قرمزرنگ با حاشیه ای معین و تغییرات تاولی ریز توام با خارش و سوزش خود را نشان می دهد. حتی گاهی تاول های عظیم یا زخم پوستی هم می تواند مشاهده گردد که این ناحیه می تواند ترشحات خونی یا آبکی داشته باشد.

دست ها؛ قربانیان درجه اول

با اینکه اکثریت موارد ناشی از حساسیت های تماسی در دست ها مشاهده می گردد ولی در مواردی از قبیل استفاده از تزیینات، طلاجات یا بدلیجات که امروزه به طور شایع مشاهده می گردد، ممکن است مناطقی از قبیل گوش و گردن را هم درگیر کند.

گاهی حساسیت های شغلی هم در افرادی که در محیط های مرطوب کار می نمایند یا با مواد شوینده سروکار دارند دردسرساز است که در این مورد هم ضایعه در 80 درصد موارد در ناحیه دست ها مشاهده می گردد. این حساسیت ها را می توان به طور شایع در کارگران موادغذایی، پرسنل مراکز بهداشتی- درمانی، آرایشگرها و کارگران ساختمانی و... مشاهده کرد.

در بانوانی که (به ویژه در کشور ما) علاقه خاصی به شست و شو با مواد شوینده قوی، جرم گیرها و سفیدنماینده ها دارند به طور شایعی حساسیت های حاد مزمن در ناحیه دست ها را مشاهده می کنیم.

بسیاری از موارد دیگر ممکن است تابلوی متفاوتی داشته باشند. تماس های مکرر و متناوب در طول یک دوره چندروزه تا چند ماهه ضروری است تا واکنش بارزی در پوست مشاهده گردد که این واکنش ها می توانند به صورت حساسیت های تماسی مزمن یا از نوع حساسیت آلرژیک باشند. مواد آرایشی، عطرها و بدلیجات مورد استفاده بانوان هر یک می توانند واکنش های خاصی را ایجاد نمایند.

بدلیجات حساسیت زا

در خصوص زیورآلات بدلی باید توجه داشت که جنس این تزیینات ممکن است از نیکل، تیتانیوم و استیل باشد.

تزیینات نیکلی از شایع ترین اقلام تزئینی هستند که باعث واکنش آلرژیک می شوند. در خصوص وسایل تزیینی ساخته شده از استیل هم امکان بروز چنین واکنشی وجود دارد زیرا استیل هم حاوی مقداری نیکل در ترکیب خود است. گفته می گردد حدود 15 تا 30 درصد خانم ها نسبت به نیکل حساسیت آلرژیک نشان می دهند. شایع ترین محل های درگیری، نرمه گوش، ناحیه گردن و مچ دست هاست.

علاوه بر این، نیکل در ترکیب اصلی فلز دکمه های لباس، سکه های پول و وسایلی مانند کلید و قیچی هم که به طور رایج مورداستفاده قرار می گیرند مشاهده می گردد، بنابراین مواد حساسیت زا فقط در بدلیجات موجود نیست و در بسیاری از ابزارآلات رایج هم یافت می گردد.

طلا هم حساسیت ایجاد می نماید

علاوه بر این باید توجه کنید که فقط بدلیجات نیستند که می توانند باعث واکنش های آلرژیک شوند بلکه تزیینات ساخته شده از طلا هم ممکن است در بعضی خانم ها حساسیت زا باشند، بنابراین استفاده از طلا به معنی عدم حساسیت حتمی نیست به طوری که اگر چنین سوابقی چه با طلا و چه با بدلیجات در فردی مشاهده گردد، ضروری است با انجام تست های آزمایشگاهی دقیقا ماده ایجادنماینده حساسیت را شناسایی و آن را از وسایل مصرفی بیمار خارج کنیم.

به ویژه زیورآلاتی مانند حلقه که می تواند هم ایجاد حساسیت کند و هم باعث تجمع رطوبت و میکروب های مختلف در ناحیه گردد.

چه باید کرد؟

زیورآلات حساسیت زا اعم از حلقه، گوشواره و گردن بند، بهتر است به ویژه هنگام خواب از بدن جدا شوند و مخصوصا در خصوص حلقه باید ناحیه زیرین آن شسته و به دقت خشک گردد و سپس از کِرِم های مرطوب نماینده طبق توصیه متخصص پوست در ناحیه استفاده گردد. ولی چنانچه شما فردی هستید که واکنش حاد و شدیدی نسبت به هر یک از وسایل فوق نشان داده اید، ضروری است با مراجعه به پزشک خود اقدامات درمانی لازم را دریافت و در صورت امکان وسیله موردنظر را به طور کامل از لیست وسایل مصرفی خود خارج کنید.

پی نوشت ها :

* متخصص پوست و مو

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "حساسیت های طلایی و بدلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حساسیت های طلایی و بدلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید