نظر مردم در اجرای پروژه ها لحاظ می گردد

به گزارش وبلاگ تاج، به بهانه بهره برداری از 30پروژه کوچک مقیاس و محله محور در منطقه16 با حامد مظاهریان معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران گفت وگو کردیم.

نظر مردم در اجرای پروژه ها لحاظ می گردد

او تأکید می نماید که در اجرای هر پروژه در شهر و محله ها، نظرسنجی از شهروندان و شنیدن پیشنهادها و ایده های آنان در اولویت اجرا در 3سطح محلی، منطقه ای و شهری واقع شده است و سیاست مدیریت شهری در دوره کنونی نیز بر این مبنا قرار گرفته است.

درباره اجرای 30پروژه فرهنگی، ورزشی و ترافیکی در منطقه16چه نظری دارید؟

در این برنامه با همراهی شهردار منطقه16 و معاونان وی از بعضی پروژه های درحال ساخت از جمله فاز دوم مجموعه فرهنگی و ورزشی شهربانو، موزه محلی نازی آباد، آموزشگاه آموزش فوتبال میثاق و مجموعه ورزشی شهدای گمنام جوادیه بازدید کردیم و درجریان چگونگی اجرا و پیشرفت پروژه ها قرار گرفتیم. نقطه قوت این پروژه ها توجه به اصلمردم محوری و در نظرگرفتن نیازهای ضروری شهروندان و اولویت بخشیدن به طرح های دفاتر توسعه محله ای در این منطقه است.

چرا توجه به دیدگاه و نظر مردم تا این اندازه در فعالیت های مدیریت شهری اهمیت دارد؟

شاخص اصلی سنجش پروژه ها، خود شهروندان هستند. بنابراین مدیریت شهری کوشش می نماید به هرترتیب میزان مشارکت مردم در اداره امور شهر را افزایش دهد و یکی از راه ها نظرسنجی و جست وجوی دیدگاه و نظر مردم در معین اولویت های محلی است. با این کار شهروندان همواره خود را در میدان می بینند و از اینکه می توانند درباره مسائل مختلف شهر اظهارنظر نمایند و حتی در اجرای پروژه ها نقش معین نماینده داشته باشند، احساس خوبی پیدا می نمایند و این موضوع برای مدیریت شهری اهمیت فراوانی دارد. در اینجا لازم می دانم این نکته مهم را یادآوری کنم که مدیران شهرداری در مناطق باید قبل از ورود پروژه ها به فاز عملیاتی و اجرایی، گزینه های مختلف را به مردم معرفی نمایند و به وسیله شورایاران به عنوان نمایندگان مردم یا با ارتباط مستقیم با شهروندان، از آخرین پیشنهادها و نظرهای آنان باخبر شوند.

درباره پروژه های کوچک مقیاس و محله محور صحبت کنید. آیا این پروژه ها با دیگر طرح هایی که در شهر اجرا می شوند تفاوت دارند؟

شهرداری از اجرای طرح های محله محور و پروژه های کوچک مقیاس به دنبال تأمین نیازهای ضروری شهروندان در محله ها، استفاده مناسب از فرصت های محلی و توزیع عادلانه و منطقی امکانات شهری از جمله استادیوم، پاتوق های محلی، خدمات فرهنگی و اجتماعی است. البته تفاوت این پروژه ها در میزان منابع اقتصادی و نوع فعالیت عمرانی نیست. این پروژه ها با تأیید و نظر شهروندان قابلیت و مجوز اجرا پیدا می نمایند و نقش بسزایی در بالابردن کیفیت و مطلوبیت زندگی ساکنان شهر دارند. این همان جهتی است که ما را به تحقق شعار مدیریت شهری یعنی تهران، شهری برای همه نزدیک تر می نماید. از سوی دیگر نباید فراموش کرد که اجرای پروژه های محله محور به تقویت و افزایش تعلق اجتماعی شهروندان نسبت به محل زندگی شان می انجامد؛ موضوعی که از وقوع پدیده مهاجرت در محله ها جلوگیری می نماید و اجازه نمی دهد مفاهیمی همچون محله، هم محله ای و بچه محل در محله ها از بین برود.

آیا اجرای پروژه های کوچک مقیاس محلی در شهر تهران سابقه داشته است؟

مدیریت شهری در کنار پروژه های کلانشهری به اجرای پروژه های محلی نگاه ویژه ای دارد. در اینجا باید گفت مقوله محله محوری و توجه به پروژه های کوچک مقیاس محلی در 10سال گذشته به عنوان رویکرد مدیریت شهر تهران مطرح بوده، اما هیچ گاه اجرایی نشده بود. در واقع علت آن برخوردار نبودن از مکانیزم مناسب عملیاتی در برنامه ریزی، تأمین بودجه، سیستم نظارت بر اقدامات و معیارهای قابل سنجش بوده است، اما در دوره جدید مدیریت شهری، این گفتمان از حالت آموزشگاهک و نظری خارج و با تدبیر شهردار تهران و با رسیدن به یک جهت روشن و همچنین تصویب بودجه و منابع اقتصادی معین، اجرای پروژه های محله محور در مناطق مختلف شهر تهران در 2سال پیش رو به ثمر خواهد نشست.

به نظر شما برگ برنده شهرداری در به ثمر رساندن پروژه ها چیست؟

شهرداری تهران در 3سطح شهر، منطقه و محله برنامه ریزی دارد و بر همین اساس پیش می رود. البته شرایط کنونی جامعه، کاهش درآمدهای شهری و تلاطم موجود، موانعی را در مقابل جهت خدمتگزاری به شهروندان به وجود می آورد، اما با نگاه واقع بینانه وهمت عالی می توان خواسته و انتظار مردم را برآورده کرد.

برای پیشبرد اهداف شهرداری تهران و موفقیت در اجرای پروژه ها چه تدابیری اندیشیده اید؟

اول اینکه باید برای هماهنگی بیشتر، کارگاه های آموزشی در موضوعاتی همچون توسعه محلی و پروژه های محلی برای شهروندان برپا گردد. دوم اینکه نقش تسهیلگری و واسطه گری دفاتر توسعه محله ای برای ایجاد ارتباط مناسب بین مردم و مدیریت شهری انکارناپذیر است، بنابراین باید این بخش را بیش از گذشته تقویت کرد. نکته سوم اینکه دامنه افراد ذینفع در پروژه های محله محور بسیار گسترده است و نوجوانان، جوانان، زنان خانه دار، دانشجویان، کارگران و اصناف مختلف را در بر می گیرد. بنابراین ضمن دریافت نظر این افراد، باید کوشش ها به سمت عملیاتی شدن پروژه های ضروری سوق پیدا کند.

حرفی باقی مانده است؟

شهروندان در امسال شاهد تحول اساسی در محله های پایتخت خواهند بود. از آنجا که همواره ابتکار و ایده های جدید شهرداری تهران در کشور الگو بوده است، پیش بینی می گردد که تا سال1400 اجرای پروژه های محلی در بسیاری از شهرداری های کشور گسترش پیدا کند.

منبع: همشهری آنلاین

به "نظر مردم در اجرای پروژه ها لحاظ می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نظر مردم در اجرای پروژه ها لحاظ می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید