پردازنده های رایزن 7 7800X3D و 9 7950X3D شاید 30٪ سریع تر از مدل های استاندارد باشند

به گزارش وبلاگ تاج، AMD میخواهد زودتر از برنامه از پردازنده های تازه خود با معماری ذن 4 X3D رونمایی کند. پردازنده هایی که دو مدل رایزن 7 7800X3D و 9 7950X3D از آن ها احتمالا تا 30٪ عملکرد بهتری از مدل های غیر 3D خواهند داشت.

پردازنده های رایزن 7 7800X3D و 9 7950X3D شاید 30٪ سریع تر از مدل های استاندارد باشند

بسیاری از کاربران معتقد هستند AMD پردازنده رایزن 7 5800X3D خود را خیلی دیر راهی بازار نموده است. از آن جایی که شرکت میخواهد به زودی از پردازنده های ذن 4 از سری رایزن 7000 (رافائل) رونمایی کند، این تراشه قدرتمند نمی تواند برای مدت زمان طولانی، به عنوان برترین تراشه گیمینگ در محدوده قیمتی خودش در صدر باقی بماند.

با این حال AMD میخواهد شرایط را با عرضه دو تراشه دیگر بهبود ببخشد. پردازنده های نوی که قرار است راهی بازار شوند، رایزن 7 7800X3D و 9 7950X3D نام دارند که ظاهرا خیلی زودتر از آنچه که خود شرکت برنامه داشته در دسترس قرار می گیرند. به همین دلیل، یکی از کاربران که با نام کاربری Moores Law is Dead (قانون مور مرده است) در یوتیوب شناخته می گردد، یک سری اطلاعات نو در رابطه با آن ها منتشر نموده که شامل قدرت پردازشی و تاریخ عرضه آن ها می گردد.

این افشاگر مدعی شده رایزن 7 7800X3D و 9 7950X3D از نسل دوم حافظه V-Cach 3D بهره می برند که به وسیله TSMC و با فناوری 6/7 نانومتری فراوری خواهد شد. به لطف این فناوری نو، انتظار می رود فرکانس هسته های این تراشه های مورد انتظار اندکی بیشتر از قبل باشد. از آن جایی که رایزن 7 5800X3D علی رغم قدرت پردازشی بالا، امکان اورکلاک شدن را به خاطر محدودیت های ولتاژ به کاربران نمی دهد، افزایش فرکانس این پردازنده ها می تواند به نوعی این محدودیت را جبران کند. هرچند باز هم به نظر می رسد محدودیت ولتاژ تا حدودی وجود داشته باشد.

پردازنده های نو حافظه کش سطح 3 مشابهی در مقایسه با مدل کنونی خواهند داشت اما نتایجی که از بنچمارک ها بدست آمده نشان می دهد بهره مندی از 96 مگابایت حافظه کش سطح 3 به مقدار کافی زیاد هست که پردازنده های AMD بتوانند همچنان به عنوان یکی از برترین تراشه های گیمینگ در بازار شناخته شوند.

تست های داخلی AMD نشان داده که پردازنده های مبتنی بر معماری ذن 4 3D در مقایسه با مدل های استاندارد (غیر 3D) حدودا 30٪ عملکرد سریع تری دارند. البته به نظر می رسد این تست ها روی مدل های اولیه این پردازنده ها اجرا شده که این یعنی در صورت تکمیل شدن فرایند ساخت و انجام بهینه سازی های مختلف، احتمالا این فاصله در مقایسه با مدل استاندارد بیشتر هم خواهد شد.

شایعات اخیری که در این رابطه وجود داشته حاکی از آن است که AMD می خواهد در ماه سپتامبر، یعنی ماه آینده میلادی که تا شروع آن کمتر از یک هفته به جای مانده، پردازنده های ذن 4 خود را راهی بازار کند. بسیاری از افشاگران هم روی همین ماه به عنوان تاریخ عرضه نماینده های نو تیم قرمز اتفاق نظر دارند. اما با این حال یک سری از منابع داخلی مدعی شده اند که شاید عرضه این پردازنده ها به تعویق بیفتد.

از سویی دیگر، پردازنده های سری ذن 4 3D احتمالا تا قبل از آوریل سال 2023 هم در دسترس قرار نخواهند گرفت. اما رونمایی از آن ها شاید خیلی زودتر انجام بگیرد. اگر شایعاتی که در رابطه با توان پردازشی بالای سری ذن 4 شنیده ایم حقیقت داشته باشد، دیگر نیازی نیست که AMD برای عرضه مدل های 3D خیلی عجله کند. شرکت می تواند به جای تسریع در فرایند عرضه پردازنده های نو، از این فرصت استفاده و روی بهینه تر کردن آن ها کار کند.

منبع: NotebookCheck

منبع: دیجیکالا مگ

به "پردازنده های رایزن 7 7800X3D و 9 7950X3D شاید 30٪ سریع تر از مدل های استاندارد باشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پردازنده های رایزن 7 7800X3D و 9 7950X3D شاید 30٪ سریع تر از مدل های استاندارد باشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید