چطور ماده خاکستری مغز را تقویت کنیم و ذهنی هشیار داشته باشیم؟

به گزارش وبلاگ تاج، ذخیره شناختی مغز می تواند به افراد یاری کند تا کار های روزمره را به خوبی انجام دهند، طوریکه در تمام طول عمر به نظر برسد فرد هیچ نشانی از فراموشی ندارد. این یافته ها، یافته هایی انقلابی بودند و از آن موقع تحقیقاتی صورت گرفته که نشان می دهد هر چه ذخیره شناختی افراد غنی تر و عظیم تر باشد، افراد بهتر قادر خواهند بود تا تغییراتِ ناشی از زوال مغزی را که با بیماری فراموشی یا اختلالات مغزی مانند بیماری پارکینسون، اِم اِس یا سکته مرتبط است، دفع نمایند.

چطور ماده خاکستری مغز را تقویت کنیم و ذهنی هشیار داشته باشیم؟

مغز انسان گیرنده ای با حساسیت بسیار بالاست که روزانه میلیون ها محرک را دریافت می نماید، اما توانایی مغز افراد برای پردازش هجوم پیوسته اطلاعات به آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

11 دقیقه طلایی که عمر را طولانی می نماید

توصیه های علمی برای پیدا کردن عشق و شریک زندگی

چرا با آنکه دوستش ندارم، آن را می خواهم؟

به گزارش وبلاگ تاج به نقل از دیلی میل،ممکن است شما از آن نوع آدم هایی باشید که به راحتی به واسطه رویداد های دنیا می شنمایند و یک قرنطینه دیگر آن ها را از پا درخواهد آورد یا ممکن است از آن آدم هایی باشید که احساس شجاعت و شهامت می نمایند و قادر هستند در هر موقعیتی مثبت اندیش باقی بمانند و بهترین استفاده را از آن موقعیت ببرند.

تفاوت اساسی بین این دو دسته نه به ژنتیک مربوط است و نه به شخصیت، بلکه به چیزی کاملاً متفاوت ارتباط دارد و آن انعطاف پذیری است. شما ممکن است فکر کنید که با ثروت عظیمی از قابلیت انعطاف پذیری یا با فقر انعطاف پذیری متولد شده اید و قابل درک است که فکر کنید منبع انعطاف پذیری شما - هر قدر هم غنی بوده - در اثر همه گیری بی امانی که همه مان در حال تجربه اش هستیم، ته کشیده یا ضعیف شده است.

اما من به شما می گویم که انعطاف پذیری را می توان ساخت و پرورش داد.

به عنوان دانشمند علوم اعصاب و روزنامه نگار سلامت، 25 ساله گذشته را در خط مقدم حوزه پزشکی گذرانده ام و مشغول تحلیل آخرین تحقیقات مربوط به مغز و سفر به دور دنیا برای شناسایی راه هایی برای تقویت ظرفیت مغز و محافظت از آن در برابر فراموشی بوده ام.

یکی از اکتشافات شگفت انگیز سال های اخیر کشف این حقیقت است که ذخیره انعطاف پذیری در چیزی که ما متخصصان مغز و اعصاب ذخیره شناختی می نامیم، پیچیده شده است. هر قدر که شما ذخیره شناختی غنی تری داشته باشید، انعطاف پذیری بیشتری هم خواهید داشت.

یک مغز منعطف مغزی است که می تواند در مقابل تروما های مکرر مقاومت کند؛ می تواند به شکلی متفاوت فکر کند؛ می تواند بیماری های مرتبط با مغز شامل افسردگی را از شما دور نگه دارد و می تواند حافظه شناختی را حفظ کند تا فرد بهترین عملکرد خود را داشته باشد.

تحقیقات نشان می دهد که مغز منعطف، شاخصی است که متفکران راهبردی و آینده نگر را از مغز های معمولی جدا می نماید؛ اما نکته اینجاست که انعطاف پذیری مغز به طور کامل به ضریب هوشی (آی کیو) یا تحصیلات ربط ندارد و می تواند در دسترس همه ما قرار بگیرد.

من در جدیدترین کتابم با عنوان هشیار بمانید Keep Sharp راه های علمی ای را ارائه نموده ام که به یاری آن ها می توانید خطر فراموشی را کاهش داده و مغزتان را همیشه هوشیار نگه دارید.

تمرکز این مقاله بر چگونگی ایجاد انعطاف پذیری است. درواقع اگر می خواهید مغز را از فراموشی حفظ و نهایت استفاده را از آن بکنید، مهمترین عامل همین انعطاف پذیری است.

سیستم پشتیبانی مغزتان را در الویت بگذارید

ذخیره شناختی مغز شما توانایی مغزتان در بداهه پردازی و عبور از مسائل و موانع است. همان طور که خودروتان دارای سیستم ترمز و شتاب کارامد است که به شما اجازه می دهد در پیچ های ناآشنا به سرعت تصمیم گیری نموده و تغییر جهت دهید، مغزتان هم می داند چطور جهت های جایگزین را پیدا و به شما یاری کند با چالش ها کنار بیایید؛ جهت هایی که اگر به سرعت تغییرشان ندهید شما را به خطر می اندازند.

ذخیره شناختی درست مثل یک حافظه میان گیر یا موقت عمل می نماید، یک سیستم پشتیبانی که عظیم و منعطف است و به سرعت فکر می نماید تا از مغز محافظت کند. ما می دانیم که در هر سن و سالی، ذخیره شناختی به شما یاری می نماید تا در مواجهه با رویداد های پیش بینی ناپذیر زندگی مانند استرس مزمن، عمل جراحی یا حمله ناگهانی سموم محیطی برای مدت طولانی تری بهترین عملکردتان را داشته باشید و به اصطلاح تاب آوری بالایی داشته باشید.

اما دانشمندان اخیراً یکی دیگر از نقش های کلیدی و مهم ذخیره شناختی را نیز کشف نموده اند و آن چگونگی محافظت ذخیره شناختی از ما در برابر مسائل ناشی از کهولت سن است. در اواخر دهه 1980 دانشمندان در کالیفرنیا تحقیقاتی را به روی ساکنان خانه سالمندان شروع کردند.

آن ها با این ساکنان در دوران کهولت و پیری رابطه برقرار کردند و بعد از مرگ روی آن ها کالبدشکافی انجام دادند. آنچه آن ها را شگفت زده کرد این بود که اغلب این افراد تغییراتی را در مغزشان نشان می دادند که در یک بیمار آلزایمری با آلزایمر پیشرفته انتظار می رود، درحالیکه دانشمندان هیچ اثری از فراموشی در حیات این افراد مشاهده ننموده بودند.

دانشمندان نتیجه گیری کردند که این افرادِ به شدت باهوش به اصطلاح یک مخزن مغزیِ Brain cache به اندازه کافی توسعه یافته داشتند که به مغز یاری می کرد لطماتی که در اثر فراموشی به آن وارد شده را جبران کند. این به آن ها اجازه داد بود بدون هیچ نشانی از اختلال شناختی به انجام فعالیت های خود در سطحی نرمال و طبیعی ادامه دهند.

این آزمایش محققان را واداشت تا یک نظریه بسازند و آن اینکه ذخیره شناختی مغز گاهی آنقدر موفقیت آمیز ایجاد می گردد که می تواند مسئولیت عملکرد بخش های آسیب دیدۀ مغز که در اثر بیماری یا افزایش سن آسیب دیده اند را نیز برعهده بگیرد.

ذخیره شناختی مغز می تواند به افراد یاری کند تا کار های روزمره را به خوبی انجام دهند، طوریکه در تمام طول عمر به نظر برسد فرد هیچ نشانی از فراموشی ندارد. این یافته ها، یافته هایی انقلابی بودند و از آن موقع تحقیقاتی صورت گرفته که نشان می دهد هر چه ذخیره شناختی افراد غنی تر و عظیم تر باشد، افراد بهتر قادر خواهند بود تا تغییراتِ ناشی از زوال مغزی را که با بیماری فراموشی یا اختلالات مغزی مانند بیماری پارکینسون، اِم اِس یا سکته مرتبط است، دفع نمایند.

شما می توانید سلول های تازه مغزی فراوری کنید

تفکرات قدیمی می گفتند که مغز بعد از کودکی ثابت و تغییرناپذیر است. اما اکنون ما می دانیم که این درست نیست. محققان دانشگاه کالیفرنیا در سال 2018 در آمریکا برای نخستین بار نشان دادند که یک عظیمسال سالم درست به اندازه افراد جوان تر می تواند سلول مغزی جدید فراوری کند.

آن ها کشف کردند که با این که افراد با سنین بالاتر نسبت به جوان تر ها معمولاً رگ های خونی و مستحکم کمتری در مغز خود دارند، اما این به این معنی نیست که آن ها نمی توانند سلول های جدید مغزی فراوری نمایند.

اما در این عبارت کلیدواژه اصلی سالم بودن است. اگر می خواهید مغزتان را بسازید باید سلامت عمومی خود را حفظ کنید. شبکه های مغزی شما درست مانند مجموعه ای از جاده ها هستند و هر چه شما شبکه های مغزی بیشتری داشته باشید، گزینه های در دسترستان برای تغییر جهت در هنگام بروز موانع یا پیچ های خطرناک بیشتر است. این شبکه ها ذخیره شناختی شما را تشکیل می دهند و این شبکه ها در طول زمان به وسیله تحصیلات، یادگیری و کنجکاوی توسعه پیدا می نمایند.

ذخیره شناختی ای که هم اکنون دارید نتیجه تجربه های مثبتی است که در گذشته داشته اید و اندازه و پیچیدگی این ذخیره شناختی بازتابی است از اینکه چقدر در طی این مدت مغز خود را به وسیله تحصیلات، کار و سایر فعالیت ها به چالش واداشته اید.

تحقیقات نشان می دهند که یک عامل واحدِ قابل شناسی در همه افراد با ضریب هوشی، تحصیلات و موفقیت های شغلی بالا - بعلاوه در همه آن هایی که به طور منظم در فعالیت های ورزشی و سرگرمی های نامرتبط با شغلشان شرکت می نمایند - وجود دارد که آن ها را از دچار شدن به بیماری آلزایمر حفظ می نماید و آن ذخیره شناختی است. اما بهترین بخش قضیه این است که ذخیره شناختی را می توان در هر سنی رشد و توسعه داد.

منبع: The Daily Mail

نویسنده: Dr Sanjay Gupta

ترجمه: سایت وبلاگ تاج

منبع: فرادید

به "چطور ماده خاکستری مغز را تقویت کنیم و ذهنی هشیار داشته باشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور ماده خاکستری مغز را تقویت کنیم و ذهنی هشیار داشته باشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید