آتشفشانی که تمدن های بشری را ویران می نماید

به گزارش وبلاگ تاج، دانشمندان هشدار می دهند که شانس وقوع یک آتشفشان سهمگین در قرن بیست و یکم که منجر به تغییرات گسترده در سطح جهانی گردد، یک به شش است و بشریت برای مواجهه با این حادثه آماده نیست.

آتشفشانی که تمدن های بشری را ویران می نماید

دانشمندان باور دارند، وقوع چنین آتشفشانی بر آب و هوای جهان تاثیرات عمیقی خواهد گذاشت و زندگی میلیون ها نفر را به خطر خواهد انداخت. در ادامه وبلاگ تاج به آنالیز احتمال وقوع آتشفشان مرگبار و موردهای مشابه آن می پردازد.

آتشفشان هونگا تونگا - هونگا هاپای یک تجربه دلهره آور

زمانی که آتشفشان هونگا تونگا - هونگا هاپای در سواحل تونگا در اقیانوس آرام جنوبی در ماه ژانویه امسال به وقوع پیوست، موج فوران این آتشفشان و لرزه ناشی از آن چنان بزرگ بود که باعث وقوع سونامی در سواحل ژاپن، آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی و خود کشور تونگا شد. در این میان، خسارت های وارده به تونگا برابر یک پنجم عایدی ناخالص ملی این کشور بود.

آتشفشانی با قدرت تخریب 100 برابریه آتشفشان تونگا!

تحقیقی که اخیرا روی یخ های قطبی در منطقه گرینلند و آنتارتیکا به وسیله تیمی از پژوهشگران موسسه نیلس بوهر کپنهاگ انجام گرفته است، نشان می دهد که یک آتشفان با قدرت 7 می تواند 10 تا 100 برابر قدرتمندتر از آتشفشانی باشد که در تونگا در ماه ژانویه امسال رخ داد. این پژوهشگران وقوع چنین آتشفشانی را در قرن بیست و یکم بسیار محتمل دانسته اند.

خطر از بین رفتن تمدن ها جدی است

وقوع چنین آتشفشان هایی در چنین حجمی در گذشته باعث تغییرات ناگهانی و گسترده آب و هوایی و از میان رفتن تمدن ها شده است. یکی از متخصصان بریتانیایی آتشفشان شناسی هشدار داده است که شوربختانه، جهان در برابر چنین رویداد بزرگ احتمالی نا آماده است.

مایکل کاسیدی استاد رشته آتشفشان شناسی در دانشگاه بیرمنگام به نشریه نیچر می گوید: هیچ اقدام هماهنگ و سرمایه گذاری برای کاهش اثرات جهانی آتشفشان های پر قدرت انجام نگرفته است. این شرایط باید تغییر کند.

احتمال وقوع آتشفشان بیشتر از برخورد یک شهاب سنگ است

کاسیدی در ادامه برداشت خود را نسبت به اوضاع موجود این چنین ارائه می دهد: ناسا و سایر آژانس های فضایی صدها میلیارد دلار بابت دفاع از زمین و طراحی پروژه هایی به منظور جلوگیری از برخورد شهاب سنگ آسمانی و سایر اجرام پرتاب شونده کیهانی دریافت می نمایند، اما هیچ طرح جهانی به منظور حفاظت جان انسان ها در برابر خسارت ها و آسیب های ناشی از وقوع یک آتشفشان پر قدرت وجود ندارد. وقوع یک آتشفشان بزرگ صدها برابر محتمل تر از برخورد یک جرم آسمانی به کره زمین است. قبل از رخداد آتشفشان مرگبار یا برخورد شهاب سنگ، ماجرای درخت آدامسی خیابان فرشته تهران چیست؟ را بخوانید.

آخرین آتشفشان با قدرت 7 در سال 1815 در تامبورا واقع در اندونزی رخ داد. این آتشفشان طی چند روز بیش از 100 هزار کشته برجای گذاشت. اثرات این واقعه را نیز میلیون ها نفر در سراسر جهان احساس کردند. این آتشفشان چنان حجم وسیعی از خاکستر را در فضا گستراند که بعدها، از سال 1815 به عنوان سال بدون تابستان یاد شد، چرا که میانگین دمای هوای کره زمین بر اثر وقوع این آتشفشان یک درجه کاهش یافت.

پیشنهاد مطالعه: مطلب خرید و فروش بقایای اجساد، رسوایی نو شبکه های اجتماعی را بخوانید.

منبع: پیام دلتا

به "آتشفشانی که تمدن های بشری را ویران می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آتشفشانی که تمدن های بشری را ویران می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید