رونمایی از طرح های نوین تامین اقتصادی تعاونی های مسکن

به گزارش وبلاگ تاج، معاونت امور تعاون، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از طرح های تامین اقتصادی نوین مسکن، به 2 روش پوشش اقتصادی بانک توسعه تعاون و انتشار اوراق در بورس کالا رونمایی کرد.

رونمایی از طرح های نوین تامین اقتصادی تعاونی های مسکن

به گزارش خبرگزاری وبلاگ تاج ، معاونت امور تعاون، وزارت تعاون، کار و رفاعه اجتماعی در مراسم رونمایی از این طرح که در محل مرکز نوآوری توسعه تعاون (منتا) برگزار گردید، گفت: مشکل اصلی تعاونی های مسکن این است که بعضی اعضا حق عضویت خود را پرداخت نمی نمایند و این امر موجب طولانی شدن اجرای پروژه می گردد.

محمدجعفر کبیری اضافه کرد: معاونت امور تعاون وزارتخانه با همکاری بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون، کوشش کرد این مشکل را رفع کند و برای این منظور 2 طرح پیشنهاد و برنامه ریزی های لازم برای اجرای آن انجام شد.

وی شرح داد: در طرح پوشش اقتصادی بانک توسعه تعاون، به تعاونی هایی که در پروژه های خود 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشتند اما به دلیل مسائل اقتصادی اعضا توانایی پرداخت حق عضویت نداشتند، خط اعتباری در نظر گرفته شده تا این پروژه ها به اتمام برسند.

معاون امور تعاون وزارت تعاون اضافه کرد: البته این خط اعتباری به تعاونی هایی تعلق می گیرد که فعالیت آنها شفاف، مجامع تعاونی به روز و مشکل حقوقی نداشته باشند و تعاونی این اطیمنان را بدهد که پروژه را به اتمام برساند.

تامین اقتصادی تعاونی ها به وسیله بورس

وی درخصوص طرح دیگر تامین اقتصادی مسکن گفت: طرح دیگر، استفاده از بازار سرمایه و بورس کالا است که مسکن را به بورس می بریم و با یاری این طرح، تحولی در رونق تعاونی مسکن ایجاد می گردد.

کبیری ادامه داد: در این طرح تعاونی ها برای تامین اقتصادی اقدام به تامین نقدینگی به وسیله بازار سرمایه می نمایند و بخشی از آورده که اعضا نمی توانند تامین نمایند به وسیله این بازار و با ضمانت صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون انجام می گردد.

وی گفت: در سررسید اوراق، اعضا اگر نقدینگی داشته باشند، پرداخت می نمایند، در غیر این صورت با مراجعه به بانک توسعه تعاون به صورت اقساطی اقدام به فروش اقساطی می نمایند.

معاون امور تعاون وزارت تعاون گفت: هم اکنون سهم تعاونی ها در فراوری مسکن زیر 10 درصد است و با اجرای این 2 طرح می توان گفت بخش تعاون مسکن متحول می گردد.

توسعه تعاون، توسعه اعتماد است

در ادامه این مراسم، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص اهمیت بخش تعاون گفت: تعاون ارزش فرهنگی بوده و در واقع کوشش در خدمت جمع است و روح تعاون باعث ارتقای سطح تربیت جامعه می گردد.

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی درخصوص تعاونی های مسکن و مسائل آنها، گفت: تجربه نشان می دهد که تعاونی های مسکن مهر در گذشته پیروز نبودند و حتی در مرحله ای افراد تصمیم گرفتند این تعاونی ها را دور بزنند و به صورت مستقیم با انبوه سازان قرارداد منعقد نمایند.

به گفته وی، عدم تامین اقتصادی مناسب، انتخاب افراد ناشایست و عدم شفافیت و نظارت از جمله دلایلی است که موجب ناکارآمدی تعاونی های مسکن مهر در گذشته است که باید از آنها درس بگیریم.

نائب رییس مجلس تاکید نمود: توسعه تعاون، توسعه اعتماد است و باید شبکه ای نگاه کنیم، در این راستا مرکز نوآوری توسعه تعاون اقدام خوبی است که موجب ارتباط بخش تعاون با دانشگاه می گردد.

در ادامه فتاحی رئیس هیات مدیره بانک توسعه تعاون درباره عملکرد این بانک، گفت: حجم پرداخت تسهیلات از سال 96 تا به امروز، سه برابر رشد داشته است و تا انتها سال جاری پرداختی بانک به 20 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

وی گفت: همچنین خط اعتباری 200 میلیارد تومانی برای تعاونی های توسعه شهری در نظر گرفته شده و در ایام شیوع بیماری کرونا نیز 140 میلیارد تومان به شرکت های فراوری نماینده لوازم بهداشتی پرداخت شده است.

مهدی حسین نژاد مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری نیز در این مراسم گفت: در این صندوق طرح های دارای مزیت را شناسایی و مشارکت افراد و سرمایه مردم را ضمانت می کنیم.

وی بیان داشت: تعاون با کارآفرینی عجین شده است و صندوق ضمانت کوشش می نماید ریسک سرمایه گذاری در استارتاپ ها را که عمده آنها نوآور هستند را کاهش دهد؛ بنابراین مراکز توسعه و نوآوری (منتا) را با همکاری بانک توسعه تعاون و معاونت امور تعاون وزارت تعاون راه اندازی کردیم.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری گفت: اکنون 200 هزار تعاونی در منتا ثبت شده که 90 هزار تعاونی در آن فعال است و در این مراکز تعاونی های سنتی به نوآور تبدیل می شوند.

->

منبع: خبرگزاری آریا

به "رونمایی از طرح های نوین تامین اقتصادی تعاونی های مسکن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از طرح های نوین تامین اقتصادی تعاونی های مسکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید