سازمان دانشجویان، شریان حیاتی جهاد دانشگاهی است

به گزارش وبلاگ تاج، خبرنگاران/خراسان رضوی رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی گفت: اعتقاد ما این است که سازمان دانشجویان شریان حیاتی جهاد دانشگاهی است و فعالیت های جامعه دانشجویی شاهرگ حیات یک جامعه به تعداد می رود و طبیعتا سازمان دانشجویان می تواند و باید این نقش را برای جهاد دانشگاهی ایفا کند.

سازمان دانشجویان، شریان حیاتی جهاد دانشگاهی است

مهدی عباسی، روز گذشته در مرنام گرامیداشت بیست وسومین سالگرد تاسیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی که در تالار فردوسی مجتمع شریعتی جهاددانشگاهی مشهد برگزار گشت، اظهار کرد: اعتقاد ما این است که سازمان دانشجویان شریان حیاتی جهاد دانشگاهی است و فعالیت های جامعه دانشجویی شاهرگ حیات یک جامعه به تعداد می رود و طبیعتا سازمان دانشجویان می تواند و باید این نقش را برای جهاد دانشگاهی ایفا کند. هر واحدی از استان ها که به سازمان دانشجویانش بها نداد، در سایر حوزه ها پیروز نبوده و تجربه خوب و منحصر به فرد سازمان دانشجویان خراسان رضوی نشان می دهد که اگر برای فعالیت های دانشجویی در سایر حوزه ها اهمیت قائل شویم، قطعا پیروز خواهیم بود.

وی اضافه کرد: سازمان دانشجویان خراسان رضوی به حق می تواند الگویی برای سایر شعب ما در سراسر کشور باشد. فعالیت هایی که در سازمان دانشجویان مشهد صورت می گیرد؛ فعالیت هایی است که ما در دفتر سازمان تحت تاثیر قرار می گیریم و سعی می کنیم از این اقدامات مواردی را یاد بگیریم.

رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی شرح داد: ما باید به چشم انداز اصلی که فراگیرترین شبکه توانمندسازی کشور است، دست پیدا کنیم. هدف ما در این سازمان این است که دانشجویان در عرصه های مختلف توانمند و استعدادهای آن ها را شناسایی کنیم و برای اینکه استعدادها پرورش پیدا کند باید از یک طرف متصل به بدنه جهاد دانشگاهی و سرمایه انسانی این مجموعه شود و از طرفی هم به سایر نهادها و دستگاه های کشور متصل شود که برنامه های مهمی در این زمینه برای تحقق این هدف وجود دارد.

وی اعلام نمود: سازمان دانشجویان بستر خوبی برای دنبال کردن علایق دانشجویان است. تمام تلاش ما این است که بتوانیم فضایی را آماده کنیم تا دانشجویان وارد این سازمان شوند و در قالب شبکه دانشجویی، کانون ها و باشگاه های دانشجویی سازماندهی شوند و دانشجویان، خود برنامه ها را طراحی و اجرایی کنند. وظیفه ما قبل از این در طراحی، تدوین و اجرایی کردن برنامه ها خلاصه می شد، اما اکنون در سازمان دانشجویان پوست اندازی می کنیم و این تجربه سازمان دانشجویان در خراسان رضوی بسیار تجربه گران بهایی برای ما در این پوست اندازی است.

عباسی گفت: ما به جای نگرش برنامه محور در پی تقویت نگرش شبکه محور هستیم. وظیفه ما در نگرش شبکه محور، تسهیل شکل گیری شبکه دانشجویی است و در این شبکه دانشجویی، خود دانشجویان هستند که نیازسنجی، برنامه ریزی و اجرا می کنند و وظیفه ما صرفا این است که آن ها را کمک کنیم. یک نقطه قوت سازمان دانشجویان خراسان رضوی این است که خیلی هم به تهران نگاه نکرده، هر چند که واحد تهران این امر را آسیب می داند و نقد می کند اما من این نگاه را نقطه قوت می دانم.

وی نام کرد: ما هم در سازمان دانشجویان دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی آتش به اختیار پیش می رویم و منتظر نمی شویم که به ما بگویند چه کاری را انجام و چه کاری را انجام ندهیم. بنابراین هر جا که فکر کنیم می توان اقداماتی را انجام داد، ورود می کنیم. سیاست ما این است که سازمان جهاد دانشگاهی خراسان رضوی و تعدادی از شعبی که پیروز عمل می کنند را تقویت کنیم تا الگویی برای سایر شعب باشند.

رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی اضافه کرد: اگر بتوانیم سیاست شبکه سازی را در راستای توانمندسازی دانشجویان در سازمان دانشجویان خراسان رضوی تقویت کنیم و به نقطه ای برسانیم که دیگران هم بتوانند استفاده کنند، قطعا اثرات مثبتی را بر جای خواهد گذاشت. فضایی که در سازمان دانشجویان خراسان رضوی وجود دارد باعث غبطه خوردن ما شده است.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه کرونا تجربه های جدیدی را برای ما به وجود آورده است اما خسارت های سنگینی به فضای فرهنگی در دانشگاه وارد کرد. ولی یاد گرفتیم که صرفا نباید منتظر دانشجو در دانشگاه بمانیم زیرا همانطور که آموزش از دانشگاه هجرت می کند و به فضای بیرون از دانشگاه تمایل پیدا کرده است، زیست فرهنگی و اجتماعی دانشجویان هم از دانشگاه هجرت می کند.

عباسی گفت: جهاد دانشگاهی همیشه این افتخار را داشته که جزو اولین ها باشد و اکنون ما در سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی یک رسالت تاریخی داریم و آن رسالت، نجات زیست فرهنگی و اجتماعی دانشگاه است و اگر از بین برود جامعه هم از دست رفته است. اگر ما به این مسئله به بهای اینکه سایر مسائل مهم را فراموش کنیم، اولویت دهیم به تدریج دچار گرسنگی فرهنگی می شویم و این گرسنگی فرهنگی جبران ناپذیر است.

رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی اضافه کرد: رسالت تاریخی سازمان دانشجویان و دانشجویان عضو این سازمان این است که حیات فرهنگی و اجتماعی ایران را نگه دارند و این کار از این طریق اتفاق می افتد که ما مانند یک شبکه منسجم و تشکل فراگیر در سراسر کشور دست به دست هم دهیم. دانشجویان در قالب این کانون ها به هم گره بخورند و در قالب باشگاه های دانشجویی کنار هم قرار گیرند و برنامه ها را با همراهی یکدیگر اجرا و از پتانسیل هم استفاده کنند و به هم یاد دهند و از هم یاد بگیرند. همچنین باید با هم گفت وگو کنند که عنصر اصلی تفکر و فرهنگ است. اگر بتوانیم فضای گفت وگو را در سازمان دانشجویان شکل دهیم، در حقیقت رسالت خود را انجام داده ایم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "سازمان دانشجویان، شریان حیاتی جهاد دانشگاهی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازمان دانشجویان، شریان حیاتی جهاد دانشگاهی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید