کرونا فراتر از ارتباط دولت ها، همدلی مردم ایران و چین را رقم زده است

به گزارش وبلاگ تاج، از زمان شیوع ویروس کرونا، ایران و چین، دیگر تنها شریک تجاری یکدیگر محسوب نمی شوند، بلکه این بحران باعث حمایت و همدلی مقامات و مردم دو کشور در مبارزه با این بیماری شده است. پس از شیوع کرونا در ایران، دولت چین به عنوان تشکر از یاری های ایران در زمانی که این کشور درگیر کرونا بود، کیت های تست و تجهیزات پزشکی به ایران اهدا و یک تیم متخصص پزشکی به تهران اعزام کرد. شهروندان چینی هم در فضای مجازی واکنش زیادی به همبستگی ایران و چین داشتند و با انتشار پیغام هایی به زبان فارسی، نشان دادن که چنین بحرانی هایی مرز نمی شناسند و باید برای عبور از آن ها کشورها در کنار هم قرار گیرند.

کرونا فراتر از ارتباط دولت ها، همدلی مردم ایران و چین را رقم زده است

مجیدرضا حریری رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران تاکید دارد که از زمان شیوع ویروس کرونا، شاهد تغییرات محسوسی در روابط چین و ایران هستیم که منجر به ایجاد همدلی میان تجار و فعالان مالی دو کشور شده است.

حریری می گوید: پیش از شیوع ویروس کرونا، رابطه بین چین و ایران بیشتر یک رابطه سیاسی و تجاری بود و رابطه میان مردم دو کشور از عمق زیادی برخوردار نبود. اما با شیوع کرونا، شاهد ایجاد همدلی بی سابقه ای میان مردم ایران و چین هستیم. تا جایی که پس از شیوع ویرس در ایران، شورای توسعه بازرگانی 29 استان چین مستقیماً پیغام های حاوی همدردی خود را برای مردم ایران به اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین ارسال کردند.

او همچنین به اقدامات اجرا شده میان اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین و همتای آن در چین اشاره می نماید و می گوید: اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین از زمان شیوع ویروس کرونا، پیغام هایی مبنی بر همدردی تجار، بازرگانان و فعالان بخش خصوصی ایران با همتایان چینی ردوبدل کرد و در همان زمان که ایران هنوز تا این اندازه درگیر کرونا نشده بود، محموله های ماسک و دستکش برای شورای توسعه بازرگانی چین ارسال شد. اما بعد از مدتی که قضیه برعکس و ایران نیز درگیر کرونا شد، متقابلاً دولت چین اقدام به حمایت از ایران و دیگر کشورها کرد. طبق آمار، چین در طول این مدت به 120 کشور درگیر کرونا یاری های بشردوستانه اهدا نموده است اما از میان همه کشورها، بیشترین یاری در حوزه اقلام حفاظتی از سوی دولت چین به ایران اهدا شده است.

به گفته رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین، حدود 45 پرواز در این مدت برای ارسال یاری های مردمی، سازمان ها، دولت و عموماً شرکت های تولیدکننده اقلام پزشکی و حافظتی چینی به ایران صورت گرفته است.

حریری اضافه می نماید: از جمله عظیم ترین محموله این اقلام اهدایی، اهدای یک میلیون ماسک از سوی جک ما بنیان گذار شرکت چینی علی بابا بود که ارزش آن 2 میلیون دلار برآورد شده است.

رابطه تجاری ایران و چین متأثر از تغییرات منفی تجارت دنیای خواهد بود

حریری در پاسخ به این سوال که در شرایط جدید، چه تصویر و چشم اندازی برای تجارت خارجی ایران با چین باید متصور بود می گوید: در شرایط فعلی، شاهد ایجاد یک بحران بی سابقه در تجارت دنیای هستیم و قطعا رابطه ایران و چین هم متاثر از این بحران دنیای خواهد بود. قاعدتا قدر مطلق تجارت با همه کشورها ار جمله چین، تغییرات منفی خواهد داشت، چراکه از زمان شیوع ویروس کرونا، کاهش قیمت مواد اولیه که عمده صادرات ما هم معطوف به آنهاست، رخ داده است؛ همین موضوع بر روابط تجاری ما با چین اثرگذار خواهد بود و تجارت کوچکتر از سال های قبل خواهد شد.

حریری تاکید می نماید: اما به طور نسبی، سهم چین از مبادلات دنیای ما در مقایسه با سال قبل میلادی افزایش یافته است. او با ارایه آمار و ارقامی از حجم تجارت دو کشور در ماه های ابتدایی سال 2020 میلادی و مقایسه آن با سال 2019 میلادی می گوید: در سال 2019، چین حدود 25 درصد از صادرات ما را در اختیار داشت و حدود 26 درصد از واردات ما نیز از چین انجام می شد. در 3 ماه نخست سال 2020، سهم صادرات ایران به چین در مجموع صادرات ما به بیش از 32 درصد رسیده است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین تأکید می نماید: تحت تاثیر بحران کرونا، اساسا کیک تجارت دنیای کوچک تر شده است و دور از انتظار هم نیست که حجم روابطه تجاری ایران و چین هم متأثر از این شرایط کاهش پیدا کند.

حریری به محدودیت های پیش آمده برای برگزاری نمایشگاه و مبادله هیات های تجاری به دلیل شیوع ویروس کرونا اشاره نموده و می گوید: بر اساس رایزنی های اجرا شده با همتایان چینی در کوشش هستیم تا رویدادهای تجاری میان ایران و چین بعد از سپتامپر امسال میلادی به روال قبل باز شود.

کرونا؛ به منزله یک فرصت

مجیدرضا حریری رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در سرانجام تاکید می نماید که هرچند تاثیرات مالی ناشی از شیوع ویروس کرونا انکارناپذیر است، اما باید به منزله یک فرصت به آن نگاه کرد. او در همین زمینه می گوید: تا پیش از کرونا، اقتصاد ایران در تنگنا قرار داشت و با توجه به بحرانی که از سال 98 اقتصاد ایران درگیر آن بود، پیش بینی می شد که در امسال اقتصاد حال و روز مطلوبی نداشته باشد. حال کرونا هم مزید بر علت شده است. اما در همین شرایط که کل دنیا درگیر آاین بحران است، می توان به آن به عنوان یک فرصت نگاه کرد و از کشورهایی که برای عبور از این شرایط بحرانی برنامه ریزی و استراتژی دقیقی دارند، آموخت.

فهرست یاری های اهدایی به ایران از سوی دولت چین تا تاریخ 25 فروردین 1399

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "کرونا فراتر از ارتباط دولت ها، همدلی مردم ایران و چین را رقم زده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا فراتر از ارتباط دولت ها، همدلی مردم ایران و چین را رقم زده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید