سافت استارتر زیمنس

به گزارش وبلاگ تاج، رپرتاژ آگهی- موتورهای الکتریکی 3 فاز AC کاربرد گسترده ای در صنایع کاربردی پیدا نموده اند. راه اندازی این موتورها در صنایع را می توان از مهم ترین دغدغه های استفاده از این موتورهای الکتریکی دانست که در این راستا آسیب رساندن به شبکه برق متصل به موتورها و ایجاد نکردن اشکال فنی برای موتورها بسیار اهمیت پیدا می نماید. روش های مختلفی برای راه اندازی موتورها در صنعت وجود دارد که یکی از این روش ها راه اندازی موتور با استفاده از سافت استارتر زیمنس است که در ادامه به آنالیز بیشتر این روش خواهیم پرداخت.

سافت استارتر زیمنس

سافت استارتر چیست؟

سافت استارتر یکی از تجهیزات صنعتی است که برای کنترل جریان راه اندازی در الکتروموتورها استفاده می گردد. الکتروموتورها به هنگام راه اندازی ولتاژی بین 6 تا 8 ولت مصرف می نمایند که باعث تنش و ضربات الکتریکی و مکانی فراوانی می گردد و به این ترتیب در گذر زمان موتور رو به استهلاک می رود. سافت استارتر در واقع فرایند موتور را به صورت نرم راه اندازی می نماید و به این وسیله از کاهش طول عمر موتورها و صدمه به مدار به دلیل جریان راه اندازی بالای موتورهای الکتریکی جلوگیری می نماید. سافت استارتر می تواند ولتاژ را محدود کند و از کشیدن ولتاژ بیش از حد از منبع جلوگیری می نماید.

مشخصات فنی سافت استارتر

سافت استارترهای متنوعی در بازار وجود دارند که از میان آن ها می توان به سه مدل آنالوگ بدون حفاظت، آنالوگ با حفاظت و دیجیتال اشاره نمود. مدل آنالوگ دارای یک سری ولوم یا پتانسیومتر است که قابلیت تنظیم دارد اما در مدل دیجیتال پارامترها به وسیله LCD انجام می شوند.

استفاده از سافت استارتر دارای مزایای بسیاری است که در ادامه به بعضی از آن ها اشاره می کنیم:

  • استارت و استوپ سیستم بدون ضربه
  • شتاب گیری و شتابدهی نرم و بدون پله موتور
  • افزایش قابلیت اطمینان و راندمان سیستم
  • کاهش هزینه ها به خصوص هزینه های تعمیر و نگهداری
  • محدود کردن فرورفتگی ولتاژ- افت ولتاژ خط
  • حذف جریان هجومی و گشتاور لحظه ای در زمان راه اندازی
  • کاهش سایز کابل ها و جریان کلیدهای اتصال به شبکه به دلیل کاهش جریان موتور
  • افزایش طول عمر موتور و پمپ ها به دلیل حذف پیک های جریان و گشتاور و وارد کردن تنش الکتریکی کمتر روی شبکه برق و تنش مکانیکی کمتر روی اجزا
  • امکان راه اندازی ضربه ای برای بارهای سنگین و کاربردهایی که تحت بار راه اندازی می شوند.
  • امکان کار در دمای بالا

استارترها دارای معایبی نیز هستند که در زیر به آن ها اشاره شده است:

  • امکان نداشتن تغییر سرعت موتور
  • امکان نداشتن تغییر جهت موتور
  • امکان نداشتن افزایش سرعت موتور

کاربری های سافت استارتر

سافت استارترها در صنایع کاربردی مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. پمپ ها، کانوایرها، میکسرها، پودرنماینده ها، مخلوط کن ها، پله های متحرک، اگزوسترها، خردکن ها، سانتریفیوژ و… از کاربردهای سافت استارترها هستند.

نحوه عملکرد سافت استارتر

از سافت استارترها برای محدود کردن جهش جریان که به جریان هجومی معروف است، استفاده می گردد. موتورهای الکتریکی معمولاً هنگام شتاب گرفتن و رسیدن به سرعت نامی، جریان زیادی از شبکه برق می کشند. با استفاده از سافت استارترها می توانید گشتاور موتورهای الکتریکی را کنترل کنید و به این ترتیب راه اندازی ایمن تر، تدریجی و نرم تری خواهید داشت.

از ویژگی های سافت استارتر می توان به اتصال موتور به شبکه برق به واسطه یکسو نماینده سیلیکونی موجود در سافت استارتر اشاره نمود. با استفاده از این ویژگی می توانید ولتاژ را از 0 تا ولتاژ نامی کنترل کنید و در نهایت یک راه اندازی نرم داشته باشید. سافت استارتر را می توان یک رگولاتور ولتاژ الکترونیکی دانست که در مورد فرکانس موتور هیچ تغییری ایجاد نمی نماید.

روش های استفاده از سافت استارتر

سافت استارتر را می توان به دو روش اتصال سه سیمه استاندارد و اتصال شش سیمه مثلثی می توان استفاده کرد.

  • اتصال سه سیمه استاندارد

    در روش اتصال سه سیمه استاندارد، جریان عبوری از سافت استارتر معادل جریان الکتروموتور خواهد بود. در این روش سه سیم از الکتروموتور خارج می گردد و به طور مستقیم به خروجی سافت استارتر وصل خواهد شد. میزان پارامتر 150 در صورت اتصال سه سیمه باید صفر انتخاب گردد.

  • اتصال شش سیمه مثلثی

    در روش اتصال شش سیمه مثلثی جریان عبوری از سافت استارتر 1/1.3 برابر جریان الکتروموتور خواهد بود که این میزان جریان برای کاهش هزینه ها و استفاده از سافت استارتر با توان پایین تر برای الکتروموتورهای توان بالا استفاده می گردد. در این روش اتصال شش سیم از الکتروموتور خارج می گردد و میزان پارامتر 150 باید یک انتخاب گردد. این روش تنها در صورتی می تواند مورد استفاده قرار گیرد که اختلاف قیمت حاصل از هزینه کابل و کابل کشی و کاهش قیمت حاصل از انتخاب سافت استارتر توان پایین محاسبه گردد و آنالیز های لازم جهت ارزان بودن صورت گیرد.

فرمان های ورودی و خروجی در سافت استارتر

کانکتورهای سافت استارتر دارای 5 تیپ X1E- X1D- X1C- X1B- X1A هستند که در ادامه به آنالیز هر یک می پردازیم:

  • کانکتور X1A: کانکتور X1A برای تغذیه برد الکترونیکی استفاده می گردد و شامل ترمینال های 1، 2 و PE است. ولتاژ مورد احتیاج این بخش نیز ولتاژ متناوب بین 110 تا 230 است.
  • کانکتور X1B: این کانکتور دارای 5 ورودی ایزول دیجیتال، یک ورودی PTC و دو خروجی آنالوگ است. ترمینال های شماره 3 و 17 نیز در این کانکتور قرار دارند.
  • کانکتور X1C: کانکتور X1C شامل ترمینال های شماره 3 تا 17 است و سه رله دارد. رله اول و دوم، رله با کنتاکت نرمالی باز هستند و ترمینال های 18 تا 19 و 20 و 21 را شامل می گردد. رله سوم، رله ای با دو کنتاکت باز و بسته است که ترمینال 23 تغذیه و ترمینال های 22 و 24 آن به ترتیب نرمالی باز و نرمالی بسته است.
  • کانکتور X1D: ترمینال های شماره 25 تا 32 در این کانکتور قرار دارند. 4 ورودی این کانکتور نیز به سیستم داخلی سافت استارتر مرتبط می شوند.
  • کانکتور X1E: ترمینال های شماره 33 و 34 نیز در این کانکتور قرار دارند و برای تغذیه فن داخلی استفاده می گردد.

سخن پایانی

ما در این مقاله به آنالیز سافت استارتر پرداختیم. این تجهیزات در صنایع مختلف برای امنیت الکتروموتورها از تجهیزات مختلفی مانند اینورتر یا سافت استارتر زیمنس استفاده میگردد.

شرکت تامین صنعت آماده خدمت رسانی به متقاضیان و خریداران عزیز در رابطه با تامین انواع مدل پی ال سی زیمنس،کلید حرارتی زیمنس و … است. برای گرفتن مشاوره، استعلام قیمت و خرید آنلاین به وسیله شماره های درج شده در سایت اقدام کنید.

اطلاعات تماس

شعبه مرکزی:

آدرس : تهران - خیابان لاله زار جنوبی

شماره تماس : 33999237 - 33999238

شماره موبایل : 09124591050 - 09351900769

آدرس سایت: https://www.taminsanaat.com

منبع: شفقنا اقتصادی

به "سافت استارتر زیمنس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سافت استارتر زیمنس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید