چگونه یک حسابدار پیروز باشیم؟

به گزارش وبلاگ تاج، در این گزارش شغل حسابداری را معرفی نموده ایم و اطلاعات لازم برای حسابداران را توضیح داده ایم.

چگونه یک حسابدار پیروز باشیم؟

به گزارش ، شغل حسابداری از مشاغل پر هوادار است چون هر مجموعه ای که دارای گردش اقتصادی است به یک حسابدار احتیاج دارد . هرکسی که تصمیم دارد که در آینده این شغل را انتخاب کند باید از شرایط و وظایف یک حسابدار آگاهی کافی داشته باشد که در این گزارش تمامی اطلاعات مربوط به شغل حسابداری را شرح داده ایم.

حسابداری یک سیستم است که در آن فرآیند جمع آوری، طبقه بندی ، ثبت، خلاصه کردن اطلاعات و تهیه گزارش های اقتصادی و صورت های حسابداری در شکل ها و مدلهای خاص انجام می گیرد تا افراد ذی نفع درون سازمانی مثل مدیران سازمان و یا برون سازمانی مثل بانک ها، مجمع عمومی سازمان مورد نظر و یا مقامات اقتصادیاتی بتوانند از این اطلاعات استفاده کنند.

فارغ التحصیلان رشته های زیر می توانند به این شغل وارد شوند :

حسابداری

مدیریت (بیشتر گرایش های اقتصادی،بازرگانی، صنعتی و دولتی)

اقتصاد

قدرت تجزیه و تحلیل مسائل: به منظور توان تحلیل، تصمیم گیری و حل مسائل در زمینه مسایل اقتصادیاتی، بیمه است.

پشتکار و وقت شناسی: زیرا در زمان هایی از سال مثل زمان بستن حساب ها در سرانجام سال یا زمان ارائه گزارش های قانونی در تیرماه هر سال حجم کار حسابداران بسیار زیاد است و باید کار خود را با کیفیت و در سر وقت به اتمام رسانند.

دقت و توجه به جزئیات: توجه به اعداد و ارقام ریز و درشت به طور مداوم از لازمه شغل حسابداری است.

مهارت ریاضیات و فناوری اطلاعات: برای کار کردن با نرم افزارهای اقتصادی و حسابداری که امروز به صورت فراگیر در شرکت ها و سازمان ها استفاده می شود.

قدرت سازماندهی: به منظور امکان ساختار دادن و سازمان دادن به گزارش های اقتصادی و در صورت ارتقاء و داشتن پست رییس حسابداری یا مدیر اقتصادی، داشتن قدرت کنترل و نظارت بر حسابداران است.

قابل اعتماد بودن و رازداری: به دلیل اطلاع از جزئی ترین درآمدها و هزینه های شرکت و احتیاج صاحبان و سهامداران شرکت برای اعتماد به حسابداران است.

یک حسابدار معمولا اطلاعات اقتصادی را ثبت و گزارشات اقتصادی را تهیه و به مدیریت شرکت یا مراجع قانونی ارائه می کند. حسابدارن داده های خام را در دفاتر و نرم افزارهای حسابداری ثبت و به آنها نظم می بخشند. محصول نهایی کار یک حسابدار گزارشات و صورت های اقتصادی است که مبنای تصمیم گیری ذینفعان (مدیران، مجامع عمومی سازمان، سرمایه گذاران، دولت و...) است.

رییس حسابداری معمولا کارهای پیچیده تر حسابداری را انجام داده و بر فعالیت سایر حسابداران نظارت می کند و مسائل احتاقتصادی آنها را حل و فصل می کند. همچنین رییس حسابداری علاوه بر آنالیز و تهیه گزارشات اقتصادی، باید در خصوص یافته های خود به مدیریت و سایر ذینفعان شرح دهد. در این خصوص باید جلساتی حضوری با مدیران شرکت/سازمان و یا حسابرسان داخلی و یا خارجی داشته و گزارشات مکتوب و مبتنی بر استاندارهای اقتصادی و حسابداری تهیه و ارائه کنند.

از سوی دیگر یک حسابدار متخصص و یا رییس حسابداری، در آینده می تواند مدیر اقتصادی یک سازمان یا شرکت شود. یعنی می تواند به مدیریت یک شرکت ایده بدهد که منابع موجودش را در چه راه هایی سرمایه گذاری نماید تا استفاده بهینه از آن صورت گیرد و یا اگر شرکت به منابع اقتصادی جدید احتیاج داشت یک مدیر اقتصادی بر اساس دانش آکادمیک و تجارب حرفه ای خود می تواند بگوید که از چه طریقی باید تامین اقتصادی کرد.

بسیاری از حسابداران بسته به نوع سازمان هایی که برایشان کار می کنند، در حوزه خاصی متخصص می شوند مثلا بعضی در حوزه بیمه، بعضی در حوزه سلامت و بعضی نیز در حوزه پیمانکاری فعالیت دارند.

بیشتر حسابداران در ادارات و شرکت ها کار می کنند. اگرچه بعضی از آنها در خانه مشغول به کارند. اغلب آنها به صورت تمام وقت کار می کنند. البته در زمان های خاص مانند سرانجام سال اقتصادی (در ایران مصادف با اسفند ماه) یا زمان ارائه اظهارنامه اقتصادیاتی که در ایران مصادف با اوایل تابستان است ساعات کاری آنها افزایش می یابد.

در ادامه با وظایف حسابدار، مهارت ها و توانایی های لازم، نحوه ورود به شغل حسابداری، بازارکار و فرصت های شغلی حسابداری، درآمد حسابداران و تیپ های شخصیتی مناسب برای این شغل آشنا می شوید.

  • ثبت اسناد حسابداری در دفاتر و یا نرم افزار حسابداری (این روزها نرم افزارهای حسابداری جای دفاتر حسابداری را گرفته اند)

  • ثبت اطلاعات کارکنان و محاسبه حقوق و دستمزد ماهیانه آنها و پرداخت فیش حقوقی به آنها

  • تهیه و آنالیز صورت های اقتصادی و کسب اطمینان از درستی و انطباق آنها با قوانین و مقررات اقتصادی و محاسباتی جاری کشور

  • محاسبه بدهی اقتصادیاتی، تهیه اظهارنامه اقتصادیاتی و نظارت بر پرداخت صحیح و به موقع اقتصادیات ها

  • ثبت درآمدها و هزینه های شرکت و کنترل حساب سود و زیان و ارائه گزارش های دوره ای در این خصوص به مدیریت

  • تهیه، سازماندهی و نگهداری گزارشات اقتصادی قانونی

  • ارزیابی عملیات اقتصادی و پیشنهاد بهترین روشها به مدیریت

  • پیشنهاد روشهای کاهش هزینه، افزایش درآمد و بهبود سود

فارغ التحصیلان می توانند در تمامی موسسات و واحدهای تجاری، اعم از دولتی یا خصوصی به عنوان حسابدار در شاخه های زیر مشغول کار شوند:

  • حسابداری اقتصادی: در تمامی شرکتها و موسسات تجاری و غیرانتفاعی می توان فعالیت کرد.

  • حسابداری صنعتی : در تمامی واحدهای صنعتی و شرکتهای تولیدی می توان کار کرد.

  • حسابداری دولتی : در تمامی سازمانها و ادارات دولتی به عنوان حسابدار و یا در صورت طی مراحل قانونی به عنوان ذیحساب و یا عامل ذی حساب می توان فعالیت داشت.

  • حسابداری اقتصادیاتی : در ادارات دارایی و شرکت های حسابرسی می توان فعالیت خود را شروع کرد.

  • حسابداری بیمه : در موسسات و سازمان های بیمه ای و شرکت های حسابرسی می توان کار کرد.

  • حسابداری بانکها : در شعبه ها و سرپرستی بانکها می توان فعالیت کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "چگونه یک حسابدار پیروز باشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه یک حسابدار پیروز باشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید