افزایش اپلیکیشن حوزه فین تک در دوران کرونا

به گزارش وبلاگ تاج، آنالیز پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی فاوا از تاثیر اپیدمی کرونا بر شرایط کسب وکارهای حوزه ICT نشان می دهد شیوع کرونا، خدمات هوش مصنوعی و تجارت الکترونیک را افزایش داد.

افزایش اپلیکیشن حوزه فین تک در دوران کرونا

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران، کووید 19 به طور مستقیم آثار اقتصادی منفی روی زنجیره عرضه، تقاضا، بازارهای اقتصادی، سرمایه گذاری، فراوری و تجارت بین المللی دارد که نتایج آن می تواند موقعیت ژئوپلیتیک کشورها را در جهان دستخوش تغییر کند.

هرچند تا به امروز آمار دقیق و رسمی درباره خسارت ظهور ویروس کرونا در جهان منتشر نشده اما در این رابطه پیش بینی های متعددی برای تغییرات رشد اقتصادی، کاهش اشتغال، فراوری، سرمایه گذاری و هزینه های تحمیلی بر تجارت بین المللی توسط سازمان های بین المللی منتشر شده و تأثیرات این بحران، بر صنایع و کسب وکارها در همه بخش ها قابل لمس است.

اگرچه نحوه کنترل شیوع کرونا و کم شدن ارتباطات انسانی غیرضروری برای قطع زنجیره این بیماری روی مشاغل گوناگون با توجه به نوع خدمات و بستر ارائه آن ها تاثیر گذاشته است، اما شواهد نشان می دهد که بعضی از کسب و کارها به ویژه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمان قرنطینه نیز، فعالیت خود را ادامه داده و حتی نسبت به گذشته از رشد نیز برخوردار شده اند.

سیاست قرنطینه که با تغییر الگوی کاری و مصرف کاربران همراه بوده، اگرچه روی بعضی بخش های اقتصادی تأثیر منفی داشته اما توانسته با ظرفیت های فناوری اطلاعات و ارتباطات، کشورها را از خطر تعطیلی کامل نجات دهد.

در این راستا پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی فاوا در گزارشی شرایط کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشورهای جهان را در پی بحران کرونا مورد آنالیز قرار داده است.

پیمایش شرایط کسب و کارهای فناوری خارجی در دوران کرونا

آنالیز های پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی فاوا نشان می دهد که بر خلاف کاهش شدید ارزش سهام در بخش های پتروشیمی و صنعتی، شرکت های حوزه فناوری در ابتدا و با شوک اولیه از بحران کرونا نرخ کاهشی محدودتری را در ارزش بازار تجربه نموده اند و در ادامه نیز بعضی از شرکت ها مانند آمازون و نتفلیکس در جهت رشد قرارگرفته اند.

بحران کرونا با تعطیلی کارخانجات در چین موجب شده بر زنجیره فراوری و تامین بسیاری بخش ها در کشورهای مختلف جهان تاثیرات مخربی به جای بگذارد.

با توجه به نقش کلیدی چین در زنجیره های تامین جهانی می توان پیش بینی کرد که کاهش فراوری در چین خیلی زود بر کسب وکارهای سراسر جهان تاثیر منفی خواهد داشت.

در همین رابطه دولت فرانسه از شرکت ها خواسته است تا در خصوص وابستگی بیش از حد به چین در رابطه با مواد خام و قطعات، تجدید نظر نمایند. اختلال در زنجیره تامین، منجر به مسائلی در میزان فروش تلفن های هوشمند نیز شده است.

انتظار می رود میزان فروش این تجهیزات در چین برای فصل اول 2020 حدود 20 درصد کاهش یابد که در سطح جهانی این میزان برابر 10 درصد است.

کمپانی هواوی نیز به عنوان عظیم ترین فراوری نماینده گوشی هوشمند در چین و یکی از عظیم ترین ها در جهان، به صورت مستقیم تحت تاثیر مسائل ناشی از گسترش ویروس کرونا قرار گرفته است.

آنالیز میزان ترافیک آنلاین حوزه های مختلف نیز نشان می دهد که میزان خرید و فروش در بسیاری صنایع مانند تجهیزات ورزشی، لوازم منزل، کالاهای لوکس و گردشگری رو به کاهش گذاشته و درنتیجه کاهش تراکنش های بانکی و بیمهای آنلاین را نیز سبب شده است.

در مقابل، حجم خریدهای آنلاین سوپرمارکتی و خرده فروشی در کنار میزان عرضه و تقاضای خدمات رسانه ای و ارتباطاتی در بسیاری از مناطق جهان افزایش داشته است.

برای مثال، شرکت آمازون اعلام نموده است که تنها در آمریکا 100 هزار نیروی جدید استخدام می نماید. همچنین، قرار است دستمزد کارکنان این شرکت در اروپا و سایر نقاط جهان نیز افزایش یابد.

در همین رابطه، فروش مواد غذایی آنلاین و برنامه های تحویل مواد غذایی روزانه با رشد بسیاری در چین روبرو بوده است. به گفته خرده فروشی Carrefour میزان تحویل سبزیجات نسبت به سال گذشته رشد 600 درصدی داشته است.

افزایش اپلیکیشن حوزه فین تک در دوران کرونا

شیوع ویروس کرونا، موجب افزایش تجارت الکترونیکی نیز شده است. با این حال پیش بینی شده است که درصورت ورود به دوره رکود اقتصادی و تعمیق آن با کمبود محصول، مسائل مربوط به زنجیره تأمین و کاهش تقاضای مصرف نماینده می تواند رشد تجارت الکترونیکی را نیز با شکست روبرو کند.

بر اساس تازه ترین گزارش deVere Group، شیوع کرونا سبب افزایش 72 درصدی استفاده از برنامه های کاربردی حوزه فین تک شده است.

با شیوع ویروس کرونا تمایل مصرف نمایندگان به استفاده از خدمات پولی و اقتصادی دیجیتال افزایش یافته است که درنتیجه بسیاری از موسسه های اقتصادی سنتی مجبور شده اند تا کوشش برای نوآوری دیجیتالی را سریع تر دنبال نمایند.

شیوع ویروس کرونا زمان بسیار خوبی برای حرکت به سمت یک تجربه بانکی جدید است. در حال حاضر بسیاری از بانک ها با همکاری شرکت های فین تک به دنبال مدرن سازی و اضافه کردن قابلیت های جدید به محصولات خود هستند. افزایش تقاضا برای نرم افزارهای بانکداری دیجیتال می تواند کسب وکارهای حوزه فین تک را تقویت کند.

این آنالیز ها نشان می دهد که به رغم فرصتی که شیوع کرونا در اختیار توسعه فین تک های حوزه پرداخت قرار می دهد، آمار و ارقام مرتبط با درآمدها و گردش اقتصادی این کسب وکارها، در اغلب موارد روندی کاهشی را نشان می دهد. به عنوان نمونه، مستر کارت و ویزا کارت، در پی شیوع کرونا، برای سه ماهه اول 2020 افت 2 تا 3.5 درصد را پیش بینی نموده اند.

اگرچه اپیدمی کرونا در بعضی حوزه ها مانند بانکداری برخط و پرداخت های موبایلی به افزایش تقاضا منجر خواهد شد، اما به احتمال قوی شرکت های فین تک حوزه سرمایه گذاری و مدیریت ثروت را با کاهش تقاضا روبرو خواهد نمود.

زیرا مشتریان تصمیم می گیرند، سرمایه گذاری های ایمن تر و قابل پیش بینی تری را در محیط فعلی انتخاب نمایند. شرایط ناپایدار بازارهای بورس در هفته های اخیر و هراس از رکورد تجاری در کنار تصمیم بعضی کشورها برای کاهش نرخ سود بانکی، حداقل در کوتاه مدت، خروج قابل توجه سرمایه مشتریان برای سرمایه گذاری های ایمن را به دنبال خواهد داشت، که می تواند بر درآمد فین تک ها در این حوزه و پلتفرم های معاملات برخط که عموماً درآمد خود را از کارمزد دریافتی از مشتریان خود تأمین می نمایند، تأثیر منفی بگذارد.

توقف فعالیت ها، کاهش سرمایه، افزایش بیکاری، بعضی از دلایل افزایش تقاضا و رشد فین تک های حوزه بیمه و وام دهی است.

کرونا خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی را توسعه داد

آنالیز های پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی فاوا، همچنین نشان می دهد که توسعه خدمات مبتنی بر فناوری های نوین مانند هوش مصنوعی مانند چت روبات ها، روباتها، عینکهای ضد تب و پهپادهای ضد عفونی نماینده و مراقبتی و پزشکی از راه دور نیز پیغامدهای بحران کرونا در کسب وکارهای حوزه فناوری هستند.

متکی بر توسعه این خدمات و کسب و کارها پیش بینی شده است رشد بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات چین که در ابتدای سال 2020 با کاهش 10 درصدی روبرو شده در انتهای سال 2020 به رشد 5.5 درصد افزایش یابد.

برای مثال شرکت تجاری علی بابا یکی از عظیمترین پلتفرم های تجارت الکترونیکی در چین با اتکا به زیرساختهای ارتباطی و اطلاعاتی خود در حوزه مراقبت های بهداشتی ورود نموده است.

این شرکت خدمات تحویل دارو را برای افرادی که برای درمان بیماریهای مزمن احتیاج به دارو دارند، راه اندازی نموده است.

همچنین بازوی تحقیقاتی علی بابا، الگوریتم هوش مصنوعی جدیدی را برای تحلیل اسکن های توموگرافی کامپیوتری (CT) تهیه نموده است. واحد پردازش ابری شرکت تجاری علی بابا بسترهای نرم افزاری و سخت افزاری خود را برای تسریع در یافتن توالی ژنوم ویروس و فراوری واکسن بیماری در اختیار موسسات تحقیقاتی جهانی قرار داده است.

بایدو عظیمترین موتور جستجوی چین نیز در حال حاضر یک بستر مشاوره آنلاین برای هرگونه سؤال پزشکی و به صورت رایگان اجرا نموده است. همچنین این شرکت یک مدل هوش مصنوعی را برای شناسایی افرادی که ماسک محافظ ندارند تهیه نموده است.

شرکت تجاری Tencent یکی از عظیمترین شرکتهای بازیهای ویدئویی در جهان است که محبوب ترین پلتفرم پیغام رسانی چین- WeChat را نیز اجرا می نماید. این شرکت خدمات مشاوره بهداشت آنلاین را به وسیله WeChat راه اندازی نموده است.

آنالیز های صورت گرفته نشان می دهد که نظایر این خدمات توسط بسیاری از کسب وکارهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشورهای مختلف مانند کره جنوبی، هنگ کنگ، استرالیا، سنگاپور، اسپانیا، فرانسه، سوئیس و سوئد توسعه یافته است.

منبع: اقتصاد ایران

به "افزایش اپلیکیشن حوزه فین تک در دوران کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش اپلیکیشن حوزه فین تک در دوران کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید