آخرین شرایط شیوع کرونا در ترکیه؛ خودداری میلیون ها شهروند از تزریق دوز دوم

به گزارش وبلاگ تاج، چند میلیون از شهروندانی که دوز نخست واکسن را تزریق نموده اند، برای دوز دوم مراجعه نمی نمایند و این موضوعی است که موجب نگرانی مقامات بهداشت و سلامت ترکیه شده است.

آخرین شرایط شیوع کرونا در ترکیه؛ خودداری میلیون ها شهروند از تزریق دوز دوم

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ تاج، طی روزهای گذشته آمار مبتلایان به ویروس کرونا در ترکیه با کاهش نسبی روبرو شده اما مقدار تلفات همچنان بالاست.

با آنکه کوشش گسترده ای برای قانع کردن شهفرایندان در خصوص ضرورت واکسیناسیون اجرا شده اما هنوز هم بخشی از مردم به این موضوع اعتنایی نمی نمایند. بنا بر اظهارات مقامات بیمارستانی، چند میلیون از شهفرایندانی که دوز نخست واکسن را تزریق نموده اند، برای دوز دوم مراجعه نمی نمایند و این موضوعی است که موجب نگرانی مقامات بهداشت و سلامت ترکیه شده است.

آخرین آمار از چه قرار است؟

تا دو هفته پیش، آمار مبتلایان تازه در بازه زمانی 24 ساعته، به طور مداوم بین عدد 28 هزار تا 30 هزار در نوسان بود. اما حالا این آمار با تغییر نسبی همراه شده است.

تعداد تست در 24 ساعت گذشته: 354 هزار و 385 مورد.

تعداد مبتلایان تازه: 21 هزار و 747 نفر.

تعداد فوت شدگان: 192 نفر.

تعداد بهبود یافتگان 22 هزار و 284 نفر.

کاهش تعداد مبتلایان تازه از مرز 30 هزار نفر به مرز 22 هزار نفر، یک پیروزی ارزشمند است، اما با این حال، در خصوص تعداد فوت، بهبود چندانی حاصل نشده و فرایند فوت بین 190 تا 210 نفر همچنان ادامه دارد.

متخصصین طبی و درمانی ترکیه معتقدند که علت پایین نیامدن تعداد فوت، این است که اغلب بیمارانی که فوت می نمایند، از شهفرایندانی هستند که با وجود هشدار و اصرار مکرر مقامات بهداشت و سلامت، باز هم در برابر واکسیناسیون مقاومت نموده و آشکارا با آن مخلفت نموده اند.

واکسیناسیون به کجا رسید؟

فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ترکیه گفته است: مقدار تعداد کل دوزهای واکسن تزریق شده در ترکیه تا به امروز به 120 میلیون و 640 هزار و 853 دوز رسیده است.

ترکیه نیز همانند ایران، جمعیتی حول و حوش 84 میلیون نفر دارد. در میان جمعیت بالای 18 سال، مقدار دریافت نمایندگان دوز دوم واکسن 81.44 درصد و مقدار دریافت نمایندگان بر اساس دوز اول واکسن 90.73 درصد بوده است.

کوجا گفته است: اپیدمی کرونا زندگی را تغییر داد. ما در طول اپیدمی تغییرات مهمی را تجربه کردیم. در شروع، تامین واکسن سخت بود. اما پس از مدتی کوتاه، سختی ها را پشت سر گذاشتیم و امروز، واکسن به وفور در دسترس است و همکاران ما در وزارت بهداشت و درمان، به طور کامل در خدمت مردم هستند. امروز ما باید برای حفظ حیات و کیفیت زندگی خود اهمیت زیادی به واکسن بدهیم. درست مانند روزهای اول، باید به تدابیر و اقدامات پیشگیرانه ادامه دهیم و مراقب باشیم.

فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ترکیه در ادامه به نکته مهمی درباره واکسن اشاره نموده و گفته است:فراموش نکنیم که ویروس هم، مانند ما، برای حفظ بقا کوشش می نماید و ورژن ها و رفتارهای تازه را در پیش می گیرد. بنابراین نباید در خصوص واکسیناسیون، غفلت کنیم. متاسفانه با وجود هشدارهای مداوم من و همکارانم و علیرغم اطلاع از ناکافی بودن یک دوز، 5 میلیون و 166 هزار و 607 نفر ار هموطنان ما هنوز هم برای دریافت دوز دوم واکسن مراجعه ننموده اند. در دوز سوم نیز، مقدار مراجعه، بسیار کمتر از سطح مورد انتظار ماست. تنها 12 میلیون نفر، دوز سوم را دریافت نموده اند و ما از مردم می خواهیم، به موضوع حیاتی و مهم واکسن بی توجهی ننمایند.

دکتر علی آسان از متخصصین بیماری های عفونی در دانشگاه بورسای تکیه گفته است: متاسفانه از همین حالا، افزایش مبتلایان به ویروس کرونا در ماه های زمستان پیش بینی می گردد. چرا که بخش کثیری از مردم، اغلب اوقات در یک محیط بسته با هم هستند. قهوه خانه ها و کافی شاپ ها، برای ساعات طولانی در کنار هم می نشینند. مشاهدات ما نشان می دهد که نه فاصله اجتماعی را رعایت می نمایند و نه توجه چندانی به ماسک دارند. زندگی روزانه ما نشان دهنده این است که یک بی احتیاطی نمایان در رفتارهای ما دیده می گردد. مردم طوری رفتار می نمایند که انگار همه گیری وجود ندارد، بدون اینکه واقعاً به ماسک و فاصله توجه گردد. با کاهش حساسیت اجتماعی، بیماری به طور طبیعی افزایش می یابد.

معمای واکسن سوم

اغلب اطبا و متخصصین پزشکی ترکیه بر این باورند که باید به شکل جدی، واکسن دوز سوم در دستور کار قرار بگیرد و مردم تشویق شوند که دوز سوم را هم در اولین فرصت دریافت نمایند.

اطبا معتقدند که باید با نگاهی واقع بینانه، انتظار داشته باشیم که عمر مصونیت واکسن در افراد، نزدیک به 6 ماه باشد. یعنی کسانی که دوز اول و دوم را دریافت نموده اند، نهایتاً تا شش ماه مصونیت دارند و باید به فکر دوز سوم نیز باشند. آنان بعلاوه به این موضوع اشاره نموده اند که در خصوص نشانه های بیماری باید جدی باشیم و نشانه های کرونا را به عنوان سرماخوردگی ساده، تلقی نکنیم.

ترکیه و برگ برنده تست

یکی از ابزارهای مهم مدیریت مبارزه با کرونا در ترکیه، استفاده گسترده از تست بوده است.

رابطه منطقی مهمی که بین انجام تست های بیشتر و مدیریت آسان تر شیوع کرونا وجود دارد، این است که هر میزان که تعداد تست بیشتر باشد، فرصت بیشتری برای کشف بیماران ناقل ویروس وجود دارد.

از شروع شیوع ویروس کرونا تا به امروز، وزارت بهداشت ترکیه کوشش نموده تا تعداد تست ها را بین عدد 250 هزار تا 350 هزار تست در شبانه روز، ثابت نگه دارد و به طور میانگین هر هفته بین 2 و نیم میلیون تا 3 میلیون تست انجام می گردد.

شرایط پیش رو

با توجه به نگرانی های مقامات اروپایی در خصوص شیوع کرونا در بعضی از کشورهای این قاره و مراودات تجاری و توریستی بسیار بین ترکیه و اروپا، چنین پیش بینی می گردد که در ترکیه و به ویژه در کلانشهرهایی همانند استانبول، ازمیر، آنکارا و آنتالیا، مقدار شیوع کرونا بیشتر گردد.

در این شرایط، این احتمال وجود دارد که دولت ترکیه نیز به تبعیت از بعضی مقامات اروپایی، رفته رفته موضوع اجباری کردن واکسن را در دستور کار قرار دهد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "آخرین شرایط شیوع کرونا در ترکیه؛ خودداری میلیون ها شهروند از تزریق دوز دوم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین شرایط شیوع کرونا در ترکیه؛ خودداری میلیون ها شهروند از تزریق دوز دوم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید