خبرنگاران تخریب و ویرانی، دستاورد 20 سال حضور آمریکا در افغانستان

به گزارش وبلاگ تاج، کابل - خبرنگاران - شماری از کارشناسان سیاسی معتقدند حضور نظامی 20 ساله آمریکا و غربی ها در افغانستان به جز تخریب ،ویرانی و تحمیل تلفات نظامی سنگین و بیکاری ،دستاوردی برای این کشور نداشته است.

خبرنگاران تخریب و ویرانی، دستاورد 20 سال حضور آمریکا در افغانستان

به گزارش وبلاگ تاج، منابعی در افغانستان اعلام نموده اند که طی 20 سال حمله نظامی آمریکا به این کشور 241 هزار نفر در افغانستان کشته شده اند که 71 هزار نفر آنها غیر نظامیان هستند.

در این مدت 71 هزار نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان ،حدود 2 هزارو 400 نظامی آمریکایی و 85 هزار عضو گروه طالبان و شماری از نیروهای عضو ناتو در این مدت جان باخته اند.

به گفته مقامات افغان در مدت 20 سال ، 2.2 تریلیون دلار هزینه جنگ دو دهه گذشته در افغانستان شده ولی همچنان این کشور در آستانه خروج نیروهای امریکایی مردم افغانستان در نقطه آغاز حضور نیروهای خارجی قرار دارند.

چند سال پیش خبرنگاری از عبدالله عبدالله رئیس اجرایی وقت دولت وحدت ملی این کشور پرسیده بود که آیا فکر نمی کنید ناتو و آمریکا جنگی را که آغاز نموده اند در همان نقطه اولی رها خواهند کرد اما عبدالله این سوال را پاسخ نداد و گفته بود که هدف سوال روشن نیست اما اکنون خود عبدالله در کابل در نشستی گفت که مفهوم این سوال را تازه دریافته است.

کارشناسان افغان نیز از شرایط کنونی نگران هستند و آنرا با دوره آخر دولت نجیب الله پس از خروج ارتش سرخ شوروی مقایسه نموده اند.

روزنامه 8 صبح نوشته است: با وجود آنکه آمریکا تعهد سپرده است که از ارتش افغانستان حمایت می کند اما بیم آن می رود که طالبان در نشست ترکیه حاضر نگردد و در فکر دریافت قدرت از راه نظامی باشند و این امر باعث شکست فرایند صلح گردد.

این منبع اضافه نموده است در این صورت صف آرایی خطرناکی رقم خواهد خورد و جبهه مقاومت مانع پیشروی طالبان خواهد شد. نتیجه این رویارویی، جنگ داخلی و در بدترین حالت تقسیم و تجزیه کشور به دو بخش امارت و جمهوری دموکراتیک خواهد بود.

براساس تحلیل این روزنامه در سطح داخلی، در حالی که دولت، گروه طالبان و احزاب و کنش گران سیاسی ذینفع ، گفت وگو را تنها راه چاره برای انتها جنگ جاری در کشور می بینند؛ اما در باره سرنوشت قدرت سیاسی و ساختار نظام سیاسی آینده با هم اختلاف نظر دارند. دولت و گروه طالبان در کنار احزاب و کنشگران سیاسی بارها اعلام نموده اند که مشکل افغانستان راه چاره نظامی ندارد. از سوی دیگر تا به امروز گفت وگوها برای انتها دادن به جنگ تا به امروز نتیجه بخش نبوده است .تضاد منافع در بین طرف ها و بی توجهی به منافع ملی باعث برافروخته بودن آتش جنگ شده است.

احمد سعیدی آگاه سیاسی افغان در مطلبی نوشته است انگلیس به اتباع خود در افغانستان هشدار داده است که این کشور را ترک کنند زیرا احتمال افزایش حملات طالبان در جریان خروج نیروهای خارجی وجود دارد.

وی اضافه نمود:به یاد دارد که در زمان خروج ارتش سرخ شوروی از افغانستان نیز سفارتخانه های خارجی آهسته آهسته افراد و کارمندان خود را از این کشور خارج می کردند و اکنون نگران است که کشور به شرایط آن زمان بر گردد.

ژنرال فرانک مکنزی، فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) روز پنجشنبه گذشته در کمیته نیروهای مسلح در سنای آمریکا گفته بود در صورتی که از ارتش افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکایی حمایت نگردد، روشن است که این ارتش فروخواهد پاشید.

او گفت که با خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان، وی نگران توانایی دولت افغانستان برای حفاظت از سفارت آمریکا در کابل است.

این فرمانده آمریکایی در مورد توانایی ارتش افغانستان برای دفاع از خود و همچنان توانایی این کشور در حفظ و پرواز هواپیماهای بدون کمک مالی و حمایت آمریکا ابراز نگرانی نموده است.

اما اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان با رد سناریوی فروپاشی نیروهای نظامی معتقد است که ارتش با 40 هزار کماندوی پیشرفته و مجهز توانایی سرکوب طالبان را دارد.

اشرف غنی در 30 فروردین امسال در یک نشست مجازی در مرکز بین المللی نظامی گنجوی که به ابتکار آذربایجان در شهر باکو برگزار شده بود، درباره فرایند صلح، تصمیم خروج نیروهای آمریکایی و ناتو و همچنان همگرایی و اتصال منطقه ای گفت: نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان از چند سال پیش 94 درصد عملیات های نظامی را به گونه مستقل و بدون دخالت نیروهای خارجی انجام می دهند و هیچ خطر فروپاشی این کشور را تهدید نمی کند.

کنفرانس صلح ترکیه که قرار بود سوم اردیبهشت به میزبانی سازمان ملل و شرکت کنندگان دولت افغانستان،احزاب سیاسی ،طالبان و چند کشور در استانبول برگزار گردد به علت حضور نیافتن طالبان در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

طالبان عمل نکردن آمریکا به توافقنامه دوحه در خروج نیروهای امریکایی را علت حضور نیافتن در نشست صلح ترکیه عنوان نموده است.

گروه طالبان درخواست خروج نام شماری از رهبران این گروه از لیست تحریم های سازمان ملل و آزادی هفت هزار نفر از زندانیان این گروه از زندان دولت افغانستان را نموده است . در صورتی که نشست ترکیه دستاوردی نداشته باشد این امتیازات می تواند خطر گسترش جنگ را داشته باشد.

اکنون پس از 20 سال حضور سنگین نظامی غرب به رهبری آمریکا در افغانستان شرایط این کشور پس از دو دهه در بدترین شرایط نسبت به قبل از حمله قرار گرفته است و مردم این کشور همچنان نگران تشدید جنگ های ویرانگر داخلی هستند .

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران تخریب و ویرانی، دستاورد 20 سال حضور آمریکا در افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تخریب و ویرانی، دستاورد 20 سال حضور آمریکا در افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید