راه هایی جهت برطرف بوی بد دهان

به گزارش وبلاگ تاج، بوی بد دهان مسئله ای است که نه تنها آزار دهنده بوده، بلکه بسیار خجالت آور هم است. با این حال، در این مقاله راه کارهایی نشان داده شده که به شما در مقابله با این مشکل یاری خواهند کرد.

راه هایی جهت برطرف بوی بد دهان

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

بوی بد دهان مسئله ای است که نه تنها آزار دهنده بوده، بلکه بسیار خجالت آور هم است. با این حال، در این مقاله راه کارهایی نشان داده شده که به شما در مقابله با این مشکل یاری خواهند کرد.

بوی بد دهان، که در اصطلاح پزشکی تحت اسم هالیتوزیس شناخته می گردد، مسئله ای است که همه ما زمانی با آن روبرو شده و یا می شویم. حتی اگر به طور مرتب دندان های خود را تمیز نموده، و هرگز استفاده از نخ دندان را نباید فراموش کنید، مواقعی وجود خواهد داشت که بوی بد دهان اجتناب ناپذیر است. شبی که سیگار می کشید، و یا روزی که در اداره فشارهای کاری توجه مداوم شما را می طلبد و این فشارها در نهایت منجر به مصرف مقدار زیادی قهوه می شوند، مثالهای اندکی هستند که در آنها بوی بد دهان آزار دهنده خواهد بود. اگرچه تمیز کردن و شستن فوری دهان و دندان کارهای ساده ای جهت مقابله این بوی متعفن می باشند، اما گاهی اوقات ممکن است به راه چاره های فوری مانند جویدن آدامس احتیاج داشته باشید.

چه عواملی موجب بوی بد دهان می شوند؟

بوی بد دهان به علت وجود باکتری هایی معروف به باکتری های بی هوازی ایجاد می گردد که بر روی زبان شما تجمع می یابند. هنگامی که ماده غذایی مصرف می کنیم، این باکتری ها سعی می کنند هرآنچه را که به جای مانده شکسته و تجزیه کنند و در این فرایند ترکیباتی گوکردی را فراوری کنند. انتشار این ترکیبات گوگردی است که منجر به بوی بد دهان می گردد. چند علت دیگری که بعلاوه منجر به بوی بد دهان می شوند، در ادامه آورده شده اند:

عادات نادرست دهان و دندان

کمبود ویتامین B و روی (zinc)

دندان مصنوعی

بیماری ژنژیویت یا التهاب لثه

بیماری های لثوی

پلاک یا جرم

سیگار کشیدن

عفونت های گلو

غیر از علل فوق الذکر، مصرف بعضی مواد غذایی می تواند بعلاوه به بوی بد دهان منجر گردد. این مواد غذایی عمدتاً سیر و پیاز را شامل می شوند. بیماری های خاصی مانند سرطان مری، بیماری های کبدی و دیابت وجود دارند که بعلاوه گفته می گردد به بوی بد دهان می انجامند.

راه چاره های آسان جهت برطرف بوی بد دهان

بهداشت دهان و دندان

ابتدایی ترین و اصولی ترین درمان، مسواک زدن منظم حداقل دو مرتبه در روز است. گاهی اوقات، ممکن است مواد غذایی را مصرف کنید که حاوی مقدار زیادی پیاز است. در این مواقع، ضروری است که یک مرتبه دیگر هم دندانهای خود را شسته و دهانتان را با محلول شستشوی دهان پس از صرف نهار و یا شام بشویید. در صورتی که به درستی مسواک نزنید، این کار یاریی به شما نخواهد نمود. ضروری است که کناره ها و سطوح داخلی دندان ها را هم مسواک بزنید. برای آنکه مسواک زدن مؤثرتر واقع گردد، می توانید مسواک های کوچکی را بخرید که کناره های دندان ها را به خوبی تمیز می کنند. استفاده از نخ دندان را به یک عادت همیشگی تبدیل کنید. استفاده از یک تمیز کننده زبان یک ضرورت به شمار میرود، چرا که بیشتر باکتری ها بر روی زبان تجمع می یابند.

درمانهای خانگی

چنانچه از بوی بد دهان برای مدتی طولانی رنج می برید، دارو و درمان های خانگی بسیاری وجود دارند که می توانید به آنها توسل جویید. مصرف میوه هایی مانند لیمو شیرین و پرتقال گفته می گردد که بسیار یاری می نماید. بعلاوه، یک قطره خوراکی از روغن های طبیعی مانند نعناع و روغن درخت چای به مبارزه با بوی بد دهان یاری می نماید. گاهی اوقات، فرصت مسواک زدن دندان هایتان را ندارید. در چنین مواقعی، می توانید چند دانه هل را با خود همرا داشته و آنها را در دهان انداخته و بجوید. یکی دیگر از گزینه های مشابه برگ نعناع است. این کارها نه تنها با بوی بد دهان مقابله می کنند، بلکه احساس تازگی و طراوت آنی را به دهان می بخشند. میوه و سبزیجاتی مانند آووکادو، جعفری، و سیب هم به مبارزه با بوی بد دهان یاری می کنند.

دیگر راه های جلوگیری از بوی بد دهان

ساده ترین راه با خود همراه داشتن آدامس در تمامی لحظات است. هرچند، اثربخشی جویدن آدامس و یا هر نوع چیز نعنایی فرق دارد. یک بطری کوچک لیسترین بعلاوه می تواند بسیار یاری کند. گفته شده است که غرغره کردن دهان خود به مدت 30 ثانیه با لیسترین به شما یاری خواهد نمود با بوی بد دهان مبارزه نموده و بعلاوه از شر باکتری ها خلاص شوید. بعلاوه می توانید پراکسید هیدروژن برای از بین بردن میکروب ها و باکتری ها را مورد استفاده قرار دهید. دهان خود را با مقدار نصف ـ نصف از محلول پراکسید هیدروژن و آب بشویید. به محض آنکه دهانتان را با این محلول شستید، آن را مجدداً با آب بشویید، به این علت که این محلول دهانتان را خشک خواهد نمود. گفته می گردد که خمیردندان های اورگانیک برای مقابله با بوی بد دهان بهتر می باشند. هنگامی که قصد دارید خمیر دندان انتخاب نمایید، نمونه ای را برگزینید که حتماً حاوی فلوراید بوده و مهر بهداشت بر روی آن باشد.

برترین پیشنهاد بکار بردن اقدامات پیشگیرانه و حفظ بهداشت دهان و دندان است. مسائل بوجود آمده برای دهان و دندان می توانند به بعضی بیماری های لثوی واقعاً جدی منجر شوند. اگر به طور مداوم دچار بوی بد دهان هستید، و استفاده از این درمان ها به نظر بی تأثیر می رسند، در اسرع وقت با دندانپزشک خود این موضوع را درمیان گذارید.

منبع: راسخون

به "راه هایی جهت برطرف بوی بد دهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه هایی جهت برطرف بوی بد دهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید