شیائومی می 12؛ تاریخ عرضه، قیمت، مشخصات فنی و&amphellip

به گزارش وبلاگ تاج، شیائومی قرار است اواخر سال جاری یا در دیرترین حالت ممکن اوایل سال آینده میلادی از پرچم دار خود یعنی می 12 رونمایی کند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مطلب به آنالیز آنچه تا به امروز پیرامون این محصول منتشر شده است بپردازیم و ببینیم شرکت چینی چه برنامه ای برای پرچم دار قدرتمند خود در نظر دارد.

شیائومی می 12؛ تاریخ عرضه، قیمت، مشخصات فنی و&amphellip

شیائومی در حال حاضر عظیم ترین فراورینماینده گوشی هوشمند در دنیا به شمار میرود. البته به طور کلی این لقب متعلق به سامسونگ است اما در سه ماهی که گذشت شیائومی بود که توانست این اسم را نصیب خود کند. هرچند این اتفاق اصلا هم جای تعجب نداشت؛ با سیاست فوق العاده ای که شرکت چینی در پیش گرفت مبنی بر عرضه گوشی های ارزان اما قدرتمند، بسیاری از کاربران خواه یا ناخواه به سمت این محصولات کشیده شدند چرا که این روزها قیمت گوشی ها اندکی افزایش پیدا نموده است و همه در پی مدل هایی با قیمت مناسب و کارایی بالا هستند.

شیائومی با بهره مندی از دو زیرمجموعه بسیار پیروز یعنی ردمی و پوکو توانست در بازار کشورهای پرجمعیت نظیر هندوستان و چین حسابی خوش بدرخشد و سود بسیار خوبی را به جیب بزند. البته نباید از این موضوع بگذریم که خود شرکت هم گوشی های بسیار خوبی را فراوری می نماید منتها قیمتشان به نسبت از قیمت محصولات دو شرکت نام برده گران تر است.

شیائومی همان طور که گفته شد، در حال حاضر توانسته به صورت موقت، لقب رجحانن فراورینماینده گوشی را از آن خود کند. حال باید دید آیا این فرایند رو به رشد خود را ادامه می دهد یا اینکه باز هم این سامسونگ است که می تواند به واسطه نام عظیمی که دارد صندلی از دست رفته خود را بازپس گیرد. البته با این قیمتی که شرکت کره ای روی محصولاتش می گذارد، به نظر می رسد طی یکی دو سال آینده قطعا شیائومی بتواند در بازار، صندلی آن را تصاحب کند اما نمی دانیم سامسونگ چه سیاستی را در پیش خواهد گرفت.

بهتر است بپردازیم به آنچه شیائومی قرار است به احتمال بسیار فراوان، اوایل سال آینده میلادی رونمایی و راهی بازار کند. درباره پرچم دار شرکت یعنی می 12 حرف می زنیم که لقب پرچم دار آینده شیائومی را یدک می کشد. البته شرکت چینی برای سال جاری، عرضه گوشی های بسیار قدرتمندی نظیر می نوت 11 و می 11T را در برنامه های خود دارد منتها این محصولات، پرچم داران اصلی شرکت به حساب نمی آیند و در واقع در دسته پرچم داران ارزان قرار می گیرند.

شیائومی می 12 اما شاید خود پرچم دار کامل و بی رقیبی نباشد اما مدل اولترا یا پرو آن قطعا از معینات فنی و قابلیت های فراوانی بهره مند خواهند بود. این سری از پرچم داران شرکت چینی قرار است جانشین سری می 11 شوند که سال گذشته و در مدل های مختلفی از جمله استاندارد، پرو، اولترا و لایت 5G که در واقع میان رده این سری به حساب می آمد راهی بازار شدند. اگرچه می 11 توانست در تمام آنالیز هایی که از آن صورت گرفت، نمره قبولی دریافت کند، اما همواره جانشین ها می توانند در یک سری از بخش ها قدرتمندتر ظاهر شوند.

در این مطلب اما تصمیم گرفتیم به تمام آنچه فعلا از شیائومی می 12 می دانیم بپردازیم تا ببینیم شرکت چینی چه برنامه ای برای پرچم دار بعدی خود در سر دارد. سپس در انتهای مطلب انتظاراتی را هم که از این پرچم دار داریم فهرست خواهیم کرد منتها معین نیست آیا در محصول نهایی، شاهد وجود این قابلیت ها خواهیم بود یا خیر. بالاخره تا سرانجام سال جاری آن قدری زمان به جای مانده است که نتوانیم به طور رسمی درباره می 12 اطلاعات داشته باشیم. بنابراین هر آنچه در ادامه گفته می گردد بر اساس حدس و گمان (با توجه به اخبار و شایعه ها) و انتظاراتی است که از شیائومی داریم.

متأسفانه تا به این لحظه راجع به شیائومی می 12 اطلاعات زیادی منتشر نشده است و همان طور هم که اشاره شد، فعلا خیلی زود است که بخواهیم انتظار انتشار شایعه ها در رابطه با آن را داشته باشیم. اما بعضی از تغییرات و بهبودی ها بدیهی هستند و قطعا اتفاق می افتند؛ نظیر پردازنده قدرتمند، نمایشگر بهتر، باتری عظیم تر و … که در ادامه به آنالیز آن ها خواهیم پرداخت.

تاریخ عرضه و قیمت شیائومی می 12

شیائومی وقتی بخواهیم درباره تاریخ عرضه گوشی ها صحبت کنیم، شرکت بسیار عجیبی به شمار میرود. حداقل این چیزی است که با عرضه سری می 11 متوجه شدیم و به نظر می رسد در عرضه گوشی می 12 هم خیلی متفاوت عمل نکند. مثلا شرکت اولین بار در ماه دسامبر 2020 از گوشی های سری می 11 رونمایی کرد؛ آن هم فقط در کشور چین. اوایل سال 2021 و به طور دقیق تر در ماه فوریه بود که شاهد رونمایی مدل دنیای آن بودیم و یک ماه بعد هم که این گوشی رسما راهی بازار شد.

طبیعتا این چیزی نیست که هواداران و علاقه مندان به گوشی های شیائومی انتظار داشته باشند چون تا آن موقع قطعا از هیجان آن ها برای مشاهده محصول کاسته می گردد. امیدواریم این اتفاق با سری می 12 رخ ندهد اما نمی توان به طور حتم در این رابطه نظر داد چرا که خبری پیرامون آن منتشر نشده است.

درباره قیمت هم چون هنوز خبری در اختیار نداریم، مجبوریم به سری می 11 بار دیگر نگاهی داشته باشیم تا بتوانیم از آن الگوبرداری کنیم. شیائومی پرچم دار سال گذشته خود را با قیمت 749 یورو (1099 دلار استرالیا و 1040 دلار آمریکا) راهی بازار کرد تا بدین ترتیب نماینده این شرکت از لحاظ قیمت، کاملا در محدوده گوشی هایی نظیر گلکسی S21 و وان پلاس 9 قرار بگیرد. بنابراین می توان انتظار داشت بار دیگر همین قیمت برای پرچم دار سال آینده در نظر گرفته گردد. البته اگر این مقدار به 799 یورو هم برسد جای تعجبی نخواهد داشت.

خبرها و شایعه ها

تا به این لحظه تصویر یا رندری منتشر نشده است که بتوانیم نمایی از می 12 را حتی به صورت غیر رسمی ببینیم. اما هواداران و کاربران همواره آنچه را که دوست دارند از پرچم دار بعدی شرکت دلخواه خود ببینند در غالب یک محصول طراحی می نمایند. این تصاویر رسمی نیستند و معمولا به حقیقت هم بدل نمی شوند اما بعضی از آن ها بر اساس شایعه های منتشر شده هستند و به همین دلیل می توان به آن ها به دید طراحی اولیه نگاه کرد.

این طور که گفته می گردد، نمایشگر و طراحی کلی می 12 فرق خاصی با می 11 نخواهد داشت؛ اما به نظر می رسد شاهد یک دوربین اضافه روی پنل پشتی خواهیم بود. در پنل جلویی، دوربین سلفی وجود نخواهد داشت اما این بدان معنا نیست که شیائومی این دوربین را فراموش نموده است؛ اتفاقا دوربین سلفی یک بخش مهم از می 12 است چرا که به نظر می رسد شیائومی می خواهد آن را زیر نمایشگر پنهان کند؛ طراحی خاص و منحصر بفردی که به نظر می رسد از سال بعد دیگر به یک چیز عادی تبدیل خواهد شد.

این خبر تماما با خبری که پیش تر به وسیله One Leak، یکی از افشاگران معروف حوزه فناوری منتشر نموده بود در تضاد است چرا که طبق گفته های آن افشاگر، می 12 همچنان از دوربین سلفی با طراحی حفره ای بهره خواهد برد؛ درست مانند پرچم دار سال گذشته شرکت یعنی می 11.

در رابطه با سایر دوربین های این گوشی هم باید بگوییم به گفته بعضی از خبرگزاری ها، گویا دوربین اصلی شیائومی می 12 باید 192 یا 200 مگاپیکسلی باشد. از این بابت که کدام یک از آن ها در نهایت انتخاب خواهد شد مطمئن نیستیم اما هر کدام هم که در می 12 به کار گرفته گردد، بیشترین مقدار مگاپیکسل را در بین سایر دوربین ها خواهد داشت.

بر اساس گفته های همین خبرگزاری، قلب تپنده این محصول هم باید اسنپدراگون 895 باشد؛ تراشه ای که به نظر می رسد باید مبتنی بر لیتوگرافی 5 یا 4 نانومتری باشد و البته حدس اینکه در می 12 به اسم پردازنده مرکزی ایفای نقش کند اصلا سخت هم نبود. طبیعتا پرچم دار تازه باید از پردازنده تازه هم بهره مند باشد و این چیزی نبود که حدس آن سخت باشد.

موضوع بعدی، فناوری شارژ سریع است. پیش از اینکه اصلا خبر خاصی پیرامون می 12 منتشر گردد، شیائومی از فناوری شارژ سریع خود تحت اسم HyperCharge رونمایی کرد که در مدل سیمی، سرعت آن به 200 وات و در مدل بی سیم هم سرعتش به 120 وات می رسید. این مقدار آن قدری زیاد است که گفته می گردد می توان یک باتری 4000 میلی آمپر ساعتی را در مدت زمان تنها 8 دقیقه به طور کامل شارژ کرد. اگر از شارژر بی سیم مجهز به این فناوری بهره ببریم، این مدت به 15 دقیقه افزایش می یابد که همچنان عدد شگفت انگیزی است.

شیائومی گفته بود که از این فناوری در پرچم داران سری می 12 استفاده خواهد نمود. البته تصور ما این بود که چنین فناوری کمی زودتر در گوشی های شرکت استفاده گردد که این طور نشد. ولی می 12 هم گزینه بسیار خوبی است تا چنین فناوری خارق العاده ای هم زمان با آن در دسترس کاربران قرار گیرد.

با این حال بعضی از خبرگزاری ها معتقدند شیائومی از این فناوری در ماه ژوئن 2022 رسما رونمایی و از آن در یک گوشی استفاده خواهد نمود که این زمان برای پرچم داران سری می 12 بسیار دیر است. البته اگر برنامه ریزی معرفی سری می 11 الگوی خوبی باشد، می توان انتظار داشت می 12 اولترا با تجهیز به این فناوری راهی بازار گردد چون می 11 اولترا هم چند وقت بعد از مدل استاندارد از این سری راهی بازار شده بود.

از شیائومی می 12 چه انتظاراتی داریم؟

حالا که در رابطه با قابلیت های احتمالی صحبت کردیم، می پردازیم به انتظاراتی که از می 12 داریم؛ بالاخره این گوشی یک پرچم دار است و باید به مدت کمتر از یک سال، کاربران را از خود راضی نگه دارد. به همین دلیل طبیعی است که انتظارات از آن بالا باشد. در ادامه به آنالیز 5 جنبه می پردازیم که انتظار داریم از شیائومی می 12 ببینیم.

1. قیمت پایین

زمانی که شیائومی وارد بازار اروپا شد، توانست با عرضه گوشی هایی موسوم به قاتل پرچم دار، توجه کاربران را به خود جلب کند. گوشی هایی که شاید از لحاظ سخت افزاری کاملا یا تا حد زیادی شبیه به پرچم دارها بودند اما قیمت بسیار مناسبی داشتند و همین باعث می شد هواداران زیادی پیدا نمایند. این فرایند آن قدر پیروزیت آمیز بود که این روزها تمام شرکت ها از جمله سامسونگ و اپل هم در سبد محصولات خود، پرچم داران ارزان دارند.

با عرضه شیائومی می 11 اما قیمت گوشی های شرکت چینی افزایش پیدا کرد و از این حیث تقریبا شاهد شرایط برابری با سایر پرچم دارهای بازار بودیم. مثلا هم مدل استاندارد و هم مدل اولترا از سری می 11 از لحاظ قیمتی با پرچم داران سامسونگ که همواره با قیمت بالاتری راهی بازار می شدند برابری می کردند. شیائومی می 11 خیلی گران قیمت نبود اما آن نقطه رجحان که همواره محصولات شرکت چینی به واسطه قیمت به نسبت سایر محصولات از برندهای دیگر داشتند دیگر وجود نداشت.

آنچه انتظار داریم از می 12 ببینیم، کاهش محسوس قیمت است تا در نتیجه شیائومی بار دیگر بتواند رقبا را با این برگ برنده از پیش رو بردارد. چرا که از لحاظ فناوری، نرم افزار و سخت افزار، تمام شرکت ها بعد از گذشت مدت زمانی کوتاه به یک سطح می رسند و می توان گفت بعدا فقط قیمت است که باعث می گردد کاربران در انتخاب خود دچار تردید شوند. انتظار داریم می 12 و تمام مدل هایی که قرار است از این سری راهی بازار شوند، به خصوص می 12 اولترا که پرچم دار اصلی شرکت به شمار میرود، قیمت پایین تری داشته باشند چون می 11 اولترا اصلا به مقدار قیمت خود ارزش خرید نداشت.

2. رابط کاربری ساده تر

رابط کاربری گوشی های شیائومی MIUI است. اگر از کاربران گوشی های این شرکت باشید قطعا می دانید که MIUI طی چند سال گذشته واقعا پیشرفت بسیار خوبی داشته است و قابلیت های کاربردی و خوبی هم به آن اضافه شده اند و نمی توان چنین چیزی را انکار کرد و نادیده گرفت. اما شیائومی هنوز هم می تواند این فرایند بهبودی را بهتر کند.

می دانیم رابط کاربری MIUI به نسبت بعضی از رابط های کاربری در گوشی های دیگر، اجازه شخصی سازی بیشتری به کاربران می دهد و حتی از لحاظ امنیتی هم در شرایط بسیار خوبی قرار گرفته است. اما همان طور که اشاره شد، قطعا هنوز ضعف هایی وجود دارد که باید اصلاح شوند.

برای مثال، رابط کاربری شیائومی اپلیکیشن های از پیش نصب شده زیادی دارد. پنجره پاپ آپ مربوط به اسکن امنیتی خیلی آزار دهنده است چون هر بار که بخواهید اپلیکیشنی را نصب کنید، ظاهر می گردد. از طرفی رابط شیائومی بسیار باگ هم دارد. این مسائل حتما باید درست شوند چرا که سخت افزار قدرتمند همواره دست یافتنی است اما این نرم افزار است که معین می نماید چه محصولی ارزش خرید دارد یا خیر؛ به خصوص در این دوره که اهمیت نرم افزار و آپدیت نرم افزاری نقش فوق العاده تأثیرگذار و مهمی در انتخاب یک محصول ایفا می نماید.

3. حالت عکاسی تازه

این موضوع، قابلیتی است که به نظر می رسد قطعا شاهد حضور آن در گوشی پرچم دار آینده شیائومی خواهیم بود اما فعلا حرفی در رابطه با آن زده نشده است. بنابراین به دیده احتمال به آن می نگریم تا زمانی که خبری قطعی پیرامون این موضوع منتشر گردد.

در زمینه عکاسی و فیلم برداری، اپلیکیشن دوربین شیائومی همواره ابزار و حالت هایی را در دسترس کاربران قرار می داده است که بعضی از شرکت های رقیب از آن بی بهره بودند. برای مثال می توان به حالت های مختلف ویدیو با جلوه های گوناگون و متنوع اشاره نمود که در بخشی تحت اسم Movie Effects در دسترس قرار دارند، ویرایش اتوماتیک رنگ برای عکاسی که نمونه کامل تر و بهتر فیلتر به شمار میرود و حالت ویرایش آسمان که به کاربر این اجازه را می دهد تا خط آسمان یا شرایط آب و هوا را به طور کامل تغییر دهد.

شیائومی همواره در این زمینه عملکرد خوبی داشت و به همین دلیل بسیار مشتاقیم ببینیم تغییرات و بهبودی های تازه قرار است چه قابلیت های مجذوب کننده دیگری را برایمان به ارمغان بیاورند.

4. طول عمر بهتر باتری

طول عمر گوشی های سری می 11 خیلی خوب نبود چرا که طبق گزارشات منتشر شده، انگار یک سری مشکل از لحاظ پایداری این گوشی ها را درگیر نموده بود. در نتیجه از لحاظ طول عمر باتری شرایط خیلی خوبی را شاهد نبودیم.

در حالی می گوییم گوشی های سری می 11 از لحاظ طول عمر باتری شرایط خوبی نداشتند که همه آن ها به باتری های بسیار پرظرفیتی هم مجهز شده بودند. با این حال بعید به نظر می رسد مشکل به خاطر عدم بهینه سازی درست نرم افزار یا یک سری قابلیت ها بود که باعث می شد شارژ باتری به زودی تخلیه گردد. در بین این گوشی ها اما می 11 اولترا مشکل داغ شدن بیش از حد هم داشت که یکی از مهم ترین عوامل خالی شدن سریع شارژ باتری به شمار میرود.

بدیهی است که وقتی در رابطه با گوشی های شیائومی صحبت می کنیم، استفاده از باتری عظیم تر قرار نیست علاج کار باشد و باید راه چاره را در بخش های دیگر جست و جو کرد. آنچه به آن احتیاج داریم، طول عمر باتری بیشتر است و شیائومی بهتر است چنین چیزی را در نظر داشته باشد. حال این موضوع می خواهد با افزایش ظرفیت باتری حل گردد، حال با عرضه آپدیت هایی که به مصرف بهینه انرژی یاری می نماید.

5. حسگر اثرانگشت بهبود یافته

حسگرهای اثرانگشت از وقتی درون نمایشگر استفاده شدند، از دقت و کیفیت آن ها کاسته شد. نمی گوییم این حسگر سرعت یا دقت ندارد، اتفاقا برعکس، همه چیز عالی است منتها تا وقتی آن را با حسگرهای تعبیه شده روی کلید پاور یا پنل پشتی مقایسه نکنید متوجه کندی آن ها نخواهید شد. در بین گوشی های شیائومی هم گاهی اوقات چنین مسئله ای دیده می گردد.

حسگرهای اثرانگشت درون نمایشگر گاهی اوقات که حتی انگشت خود را کامل روی آن قرار می دهید هم ممکن است آن را شناسایی نکند چرا که معمولا صفحه نمایش بیشترین تماس را با خط و خش دارد و به همین دلیل شاید حسگر نتواند زیر این همه لایه، به درستی انگشت کاربر را تشخیص دهد. در اغلب اوقات کوچک بودن بیش از حد سنسور باعث بوجود آمدن چنین مسئله ای می گردد، گاهی اوقات هم مشکل مربوط به نرم افزار است که غالبا با آپدیت حل می گردد.

شیائومی مانند هر شرکت دیگری باید فکری به حال حسگر اثرانگشت درون صفحه گوشی هایش بکند. حال می خواهد از سنسور عظیم تری استفاده کند که اتفاقا در دسترس هم قرار گرفته است یا اینکه با آپدیت نرم افزاری آن را حل نماید.

در حال حاضر اطلاعات پیرامون شیائومی می 12 بسیار محدود است و باید منتظر بمانیم ببینیم طی هفته ها یا ماه های آینده، چه خبرهای بیشتری در رابطه با آن و مدل های مختلفی که قرار است از این سری راهی بازار می گردد منتشر خواهد شد. با انتشار خبرهای بیشتر و موثق تر، این مطلب هم به روزرسانی خواهد شد.

منبع: TechRadar

منبع: دیجیکالا مگ

به "شیائومی می 12؛ تاریخ عرضه، قیمت، مشخصات فنی و&amphellip" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیائومی می 12؛ تاریخ عرضه، قیمت، مشخصات فنی و&amphellip"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید