وزیکول های خارج سلولی؛ منبعی نامریی از ظرفیت درمانی

به گزارش وبلاگ تاج، وزیکول های خارج سلولی نقش مهمی در برهم کنش های بین سلولی و بازسازی ماتریکس خارج سلولی ایفا می نمایند. این وزیکول ها از طریق انواع مختلفی از سلول ها، از جمله سلول های مزانشیمی، سلول های ایمنی، سلول های اندوتلیال، سلول های اپی تلیال، سلول های عصبی، سلول های بنیادی جنینی و سلول های سرطانی، ترشح می شوند و حامل زیست مولکول های عملکردی شامل دی ان ای (DNA)، میکروآران ای ها (MicroRNA)، آران ای پیغام رسان (Messenger RNA)، آران ای های طویل غیر کدنماینده (Non-Coding RNA)، لیپید ها و پروتئین ها هستند؛ به همین علت اثرات فیزیولوژیک متنوعی بر سلول های هدف خود دارند.

وزیکول های خارج سلولی؛ منبعی نامریی از ظرفیت درمانی

پژوهشگر پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی به همراه محققانی از چند کشور دیگر با آنالیز استفاده درمانی وزیکول های خارج سلولی دریافتند این وزیکول ها می توانند به عنوان نشانگر زیستی در تشخیص بعضی بیماری ها مورد استفاده قرار گیرند.

به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی، با هدف معرفی و آنالیز جزییات وزیکول های خارج سلولی استخراج شده از سلول های بنیادی مزانشیمی و لنفوسیت های تی (T) تنظیم نماینده، دکتر مسعود وثوق پژوهشگر پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی به همراه پژوهشگرانی از دیگر کشور ها به آنالیز استفاده درمانی وزیکول های خارج سلولی به دست آمده از سلول های مذکور در درمان بیماری هایی، چون سندرم زجر تنفسی حاد، بیماری های خود ایمنی و سرطان پرداختند.

وزیکول های خارج سلولی نقش مهمی در برهم کنش های بین سلولی و بازسازی ماتریکس خارج سلولی ایفا می نمایند. این وزیکول ها از طریق انواع مختلفی از سلول ها، از جمله سلول های مزانشیمی، سلول های ایمنی، سلول های اندوتلیال، سلول های اپی تلیال، سلول های عصبی، سلول های بنیادی جنینی و سلول های سرطانی، ترشح می شوند و حامل زیست مولکول های عملکردی شامل دی ان ای (DNA)، میکروآران ای ها (MicroRNA)، آران ای پیغام رسان (Messenger RNA)، آران ای های طویل غیر کدنماینده (Non-Coding RNA)، لیپید ها و پروتئین ها هستند؛ به همین علت اثرات فیزیولوژیک متنوعی بر سلول های هدف خود دارند.

با توجه به این که وزیکول های خارج سلولی می توانند به عنوان یک گزینه امن، مقرون به صرفه قیمت و در دسترس، جایگزین سلول درمانی شوند، در سال های اخیر پژوهش های زیادی در مورد آنان انجام شده است.

با هدف معرفی و آنالیز جزبیات وزیکول های خارج سلولی استخراج شده از سلول های بنیادی مزانشیمی و لنفوسیت های تی (T) تنظیم نماینده، پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی به همراه پژوهشگرانی از کشور های روسیه، ترکیه و مولداوی، با نگارش مقاله ای مروری، به آنالیز استفاده درمانی وزیکول های خارج سلولی به دست آمده از سلول های مذکور در درمان بیماری هایی، چون سندرم زجر تنفسی حاد، بیماری های خود ایمنی و سرطان پرداختند.

این مقاله مروری چنین نتیجه می گیرد که وزیکول های خارج سلولی، با توجه به محتوای منحصر به فردشان، می توانند به عنوان نشانگر زیستی در تشخیص بعضی از بیماری ها مورد استفاده قرار گیرند. وزیکول ها بعلاوه با توجه به توانایی شان در حفاظت از زیست مولکول هایی که حمل می نمایند و عبور از غشا های زیستی، ابزار مناسبی برای انتقال دارو محسوب می شوند.

پژوهش های زیادی روی وزیکول های خارج سلولی استخراج شده از سلول های بنیادی مزانشیمی انجام شده است و این وزیکول ها به تعدیل سیستم ایمنی معروفیت دارند، اما به علت اثر دوگانه بر تومور های سرطانی، هنوز استفاده از آنان در این حوزه مورد بحث است.

پژوهش های کمتری روی وزیکول های خارج سلولی استخراج شده از لنفوسیت های تی تنظیم نماینده انجام شده است، اما استفاده درمانی از آنان در آینده نزدیک امیدبخش به نظر می رسد.

این مقاله مروری که در نشریه بین المللی Journal of Molecular Medicine منتشر شده است، چنین عنوان می نماید که وزیکول های خارج سلولی لنفوسیت های تی تنظیم نماینده، برای درمان بیماری هایی که نتیجه واکنش شدید سیستم ایمنی هستند، مانند بیماری های خودایمنی و سندرم زجر تنفسی حاد، مفید خواهند بود؛ اما استفاده از آن ها در بیماران مبتلا به سرطان یک انتخاب مرگبار است.

منبع: ایرنا

منبع: فرادید

به "وزیکول های خارج سلولی؛ منبعی نامریی از ظرفیت درمانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیکول های خارج سلولی؛ منبعی نامریی از ظرفیت درمانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید